لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

پخش مصاحبه فرد موسوم به «جاسوس آمریکا» در تلویزیون ایران


امیر میرزایی حکمتی
امیر میرزایی حکمتی
تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه شب مصاحبه و گزارشی در مورد امیر میرزایی حکمتی، که از او با عنوان «جاسوس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» در ایران یاد شده، پخش کرد. وی در این برنامه می‌گوید که در عراق برای نیروهای نظامی فعالیت کرده و بعد به استخدام برنامه ایران در سازمان سیا درآمده است.

در این برنامه تلویزیونی، امیر میرزایی حکمتی به عنوان ایرانی – آمریکایی معرفی می‌شود که در آریزونا تحصیل کرده و بعد به دلیل آشنایی با زبان‌های عربی و فارسی، به استخدام سازمان‌های اطلاعاتی درآمده و راهی عراق می‌شود.

عکس‌هایی از آقای حکمتی «در عراق» و در کنار سربازان آمریکایی هم در این گزارش تلویزیونی به نمایش درآمد. وی همچنین می‌گوید مسئولان اطلاعاتی به او کاری در ایران پیشنهاد می‌کنند و او آن را پذیرفته و راهی ایران می‌شود.

در این گزارش گفته شده که آقای حکمتی به پایگاه نظامیان آمریکا در بگرام فرستاده می‌شود تا گزارش‌های مربوط به ایران را خوانده و آنها را تحلیل کند. سپس راهی دبی می‌شود و دو روز بعد به تهران سفر می‌کند. وی در این گزارش می‌گوید ماموریت او این بوده که به عنوان دلال اطلاعات، برخی اطلاعات را به وزارت اطلاعات ایران بدهد و نظر آنها را جلب کند.

امیر میرزایی حکمتی در این گزارش تلویزیونی می‌گوید در ماموریت خود، باید حجم زیادی از اطلاعات را در اختیار طرف‌های ایرانی می‌گذاشت تا آنها را تشنه اطلاعات بیشتر کند. گزارشگر تلویزیونی می‌گوید «دستگاه اطلاعاتی ایران بر این تشنگی غلبه کرده، و آن را مهار می‌کند.»

جمهوری اسلامی روز شنبه از شناسایی و دستگیری «یک جاسوس سازمان سیا» در خاک ایران خبر داد. در بیانیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در این زمینه، فرد دستگیر شده «یک تحلیلگر اطلاعاتی ایرانی‌تبار» معرفی شده که از طریق خاک افغانستان به ایران وارد شده است.

دستگاه اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی پیش از این نیز چند بار از دستگیری جاسوسان وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا خبر داده بود، اما این بار برای نخستین بار اعلام شده که فرد دستگیر شده از زمان حضور در افغانستان تحت نظر نیروهای امنیتی ایران بوده است.

وزارت اطلاعات ایران در بیانیه‌ای که در خصوص دستگیری این فرد منتشر کرده مدعی شده است که این «تحلیلگر اطلاعاتی» سوابقی همچون «فعالیت در واحدهای اطلاعاتی ارتش آمریكا و حضور در پایگاه نظامی این كشور در افغانستان و عراق داشته» و اجرای «سناریوی اطلاعاتی- عملیاتی پیچیده‌ای» به وی محول شده بود.

اعلام دستگیری «یک جاسوس سازمان سیا» در ایران، نزدیک به یک ماه پس از آن صورت گرفته که دادستان عمومی و انقلاب تهران، از صدور کیفرخواست برای «۱۵ جاسوس آمریکایی و صهیونیستی» خبر داده بود.

عباس جعفری دولت آبادی، در آن زمان بدون اشاره به زمان، مکان و نحوه دستگیری این افراد تنها به این نکته اشاره کرده بود که اتهام این افراد دست زدن به «اقدامات جاسوسی» علیه جمهوری اسلامی بوده است.

این موضوع چند هفته پس از آن بود که چندین مقام کنونی و پیشین امنیتی در آمریکا از دستگیری بیش از ۱۰ جاسوس آمریکایی در ایران و لبنان خبر داده بود. مأمورانی که به گفته این مقام‌های امنیتی از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

وزارت اطلاعات ایران اواخر اردیبهشت سال جاری نیز اعلام کرده بود که با شناسایی «شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا»، این شبکه را متلاشی و «۳۰ نفر از جاسوسان آمریکا» را بازداشت کرده‌ است.
XS
SM
MD
LG