لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

عراق با قرارداد ۱۷ ميليارد دلاری شل و ميتسوبيشی موافقت کرد


دولت عراق روز يکشنبه اعلام کرد قرارداد بزرگ انرژی اين کشور با دو شرکت رویال داچ شل و میتسوبیشی نهایی شده و مورد موافقت قرار گرفته است؛ رويال داچ شل و ميتسوبيشی، در قراردادی به ارزش ۱۷ ميليارد دلار در ۲۵ سال آينده، توسعه و استخراج حوزه گاز جنوب عراق را دنبال خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين قرارداد يکی از بزرگترين قراردهای عراق در حوزه انرژی است و پيش بينی شده دولت بغداد توسط آن به جهش بزرگی در توليد برق برسد.

اين گزارش می‌افزايد اين منابع قرار است از سه حوزه گازی در بصره تامين شود که در حال حاضر به دليل فقدان ساختار مناسب و نبود تاسيسات کارآمد به هدر می‌رود و هيچ استفاده‌ای ندارد. در سه حوزه ياد شده، روزانه نزديک به ۲۰ ميليون متر مکعب گاز به آتش کشیده شده و به هدر می‌رود.

شرکت شل، پيش از اين چند قرارداد ديگر برای گسترش حوزه های نفت وگاز عراق با دولت بغداد امضا کرده است. خبرگزاری فرانسه نوشته سرمايه گذاری جديد، تحت عنوان «شرکت گاز بصره» ثبت می‌شود و دولت عراق ۵۱ درصد سهام، رويال داچ شل ۴۴ درصد و شرکت ميتسوبيشی ژاپن، ۵ درصد از سهام را در اختيار خواهند داشت.

همچنين گفته شده که اين قرارداد اجازه می‌دهد گاز توليدی به جز مصرف داخلی، در حوزه صادرات گاز هم قرار گيرد.

برپایه برآوردهای صورت گرفته عراق ذخايری حدود ۱۴۳ ميليارد بشکه نفت خام و حدود سه و نيم ميليارد مترمکعب ذخاير گازی در اختيار دارد.

دولت عراق که برای درآمدهای خود به ميزان ۹۵ درصد به صادرات نفت وابسته است می‌کوشد تا زيرساخت‌های فرسوده صنعت نفت خود را که به خاطر چندين دهه جنگ و تحريم آسيب ديده بازسازی کند و ميزان توليد نفت خود را افزايش دهد.

عراق امیدوار است، ظرفيت توليد اين کشور را به سطح عربستان سعودی که ۱۲ ميليون بشکه در روز است، برساند.
XS
SM
MD
LG