لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

اظهارات وزیر اسرائیلی درباره ربودن و محاکمه احمدی نژاد


رافی ايتان ۸۱ ساله، مامور سابق موساد و رهبر عمليات ربودن آدولف آيشمن يکی از فرماندهان آلمان نازی بود. (عکس از AFP)
رافی ايتان ۸۱ ساله، مامور سابق موساد و رهبر عمليات ربودن آدولف آيشمن يکی از فرماندهان آلمان نازی بود. (عکس از AFP)

يک وزیر کابینه اسرائیل که در عمليات ربودن و تحویل دادگاه دادن یک مقام آلمان نازی نقش داشته، می گوید: چنین عملیاتی را نیز می توان در مورد محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، اجرا کرد.

رافی ايتان ۸۱ ساله، چهره سرشناس اطلاعاتی اسرائيل که حدود ۵۰ سال پيش رهبری عمليات ربودن آدولف آيشمن يکی از فرماندهان آلمان نازی را بر عهده داشت اين سخن را در گفت وگو با تازه ترين شماره هفته نامه «اشپيگل» آلمان بيان کرد.


رييس جمهوری ايران، به دليل سخنانش مبنی اينکه «اسرائيل بايد از روی نقشه پاک شود» و همچنين اصرار بر پيشبرد برنامه هسته ای ايران باعث نگرانی اسرائيل شده است.


اسرائيل و آمريکا ايران را متهم به تلاش برای دست يافتن به سلاح هسته ای در پوشش برنامه هسته ای صلح آميز خود می کند. اما ايران اين اتهام را رد می کند و هدف از برنامه هسته يا خود را توليد برق عنوان می کند.


اين مامور سابق موساد، سازمان اطلاعاتی اسرائيل که در کابينه اسرائيل هم حضور دارد، به اشپيگل گفته است: «مردی مثل احمدی نژاد، که تهديد به کشتار جمعی می کند را بايد برای محاکمه به دادگاه بين المللی لاهه آورد.»


او افزوده است: در صورتی که طرح ربوده شدن محمود احمدی نژاد تاييد شود«همه گزينه ها در اين باره که او چگونه بايد [به دادگاه لاهه] آورده شود موجود است و آوردن او پای میز محاکمه امکان پذير است.»


  • «همه گزينه ها در اين باره که او چگونه بايد [به دادگاه لاهه] آورده شود موجود است و آوردن او به محاکمه امکان پذير است.»
رافی ايتان

او همچنين تاکيد کرده است که اين تنها نظر شخصی خود اوست و نه بيشتر.


رافی ايتان، در سال ۱۹۶۱، فرمانده عملیات ربودن آدولف آيشمن بود.


او موفق شد این فرمانده نازی را که پس از پايان جنگ جهانی دوم به آرژانتين گريخته بود، برای محاکمه به اسرائيل بیاورد.


آدولف آيشمن مسئول اجرای «راه حل نهايی» هيتلر بود که گفته می شود در آن نزديک به شش ميليون يهودی ساکن اروپا قتل و عام شدند.


آیشمن پس از بازداشت توسط جاسوسان موساد به طور مخفيانه از آرژانتين به اسرائيل منتقل شد، در آنجا محاکمه و به فاصله کوتاهی اعدام شد.


پس از بازداشت آدولف آيشمن، سازمان موساد تصميم گرفت دامنه عمليات شکار مقامات آلمان نازی را گسترش دهد ولی بعدها سازمان جاسوسی اسرائيل ترجيح داد که امکانات عملياتی خود را روی اهداف ديگر متمرکز کند.


سازمان موساد در کل فعاليت خود توانست فقط دو تن از مقامات ارشد دولت آلمان نازی را شکار کند.


اظهارات این مقام اسرائیلی در حالی مطرح می شود که رییس جمهوری ایران، پیش از این از طرح ربودن خود سخن گفته بود.


خرداد ماه گذشته، محمود احمدی نژاد پس از بازگشت از سفر عراق گفت: «دشمنان طرح ربودن و ترور مرا در سفر به عراق برنامه ريزی کرده بودند.»


به رغم تاکید آقای احمدی نژاد درباره افشای جزئیات طرح ربودن خود، وی تاکنون توضیحاتی بیشتری در زمینه هویت ربایندگان مطرح نکرده است.


XS
SM
MD
LG