لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

قذافی قطعنامه شورای امنیت را دربست پذیرفت؛ «اعلام آتش‌بس در ليبی»


موسا کوسه (چپ)، وزیر خارجه لیبی، به همراه سخنگوی دولت لیبی
موسا کوسه (چپ)، وزیر خارجه لیبی، به همراه سخنگوی دولت لیبی
موسی کوسه، وزير امور خارجه ليبی، روز جمعه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که معمر قذافی قطعنامه شورای امنيت برای اجرای طرح منطقه پرواز ممنوع را پذیرفته و آتش‌بس را بلافاصله به اجرا خواهد گذاشت.

این در حالی است که تنها ساعاتی پس از تصويب تازه‌ترین قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل علیه حاکم لیبی برای دست زدن به «هر اقدامی که جان شهروندان و غيرنظاميان در ليبی را حفظ کند»، بريتانيا، فرانسه و ايتاليا اعلام کردند به سرعت نيروهای نظامی خود را فعال و راهی منطقه خواهند کرد.



ايتاليا اعلام کرده است که حريم هوايی و پايگاه‌های نظامی خود را در اختيار نيروهای نظامی حامی اجرای قطعنامه شورای امنيت قرار می‌دهد. فرانسه در اولين واکنش نسبت به قطعنامه شورای امنيت در ليبی گفت که «طی ساعات آينده» نيروهای نظامی‌اش وارد عمل خواهند شد.

در لندن، ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، اعلام کرد جنگنده‌های هوايی «تايفون» و «تورنادو» را طی چند ساعت آينده راهی منطقه خواهد کرد.

نخست وزير بريتانيا گفت اگر نيروهای حامی معمر قذافی به بنغازی برسند، اوضاع اسفباری روی می‌دهد و غيرنظاميان زيادی آسيب می‌بينند. وی افزود: «نمی‌خواهيم در ليبی حمام خون به راه بيفتد.»

گزارش آسوشیتدپرس حاکی است بريتانيا، فرانسه و سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو، روز جمعه جلسه‌ای اضطراری برگزار کردند تا راه‌های اجرای طرح پرواز ممنوع برفراز ليبی را بررسی کنند. هنوز اعلام نشده است مشارکت آمريکا در عمليات نظامی در چه حد يا چگونه خواهد بود.

سخنگوی دولت فرانسه هم حاضر به ذکر جزييات نشده ولی فقط گفته به سرعت و طی چند ساعت آينده، نيروهای نظامی آماده کار خواهند شد.

آمريکا شماری از ناوهای هواپيمابر و ناوهای جنگی خود را در منطقه مستقر کرده که حدود ۴۰۰ تفنگدار هم در آنها حضور دارند. فرانسه هم ناو جنگی شارل دوگل را در نزديکی بندر تولون مستقر کرده است.

وزير خارجه دانمارک نیز اعلام کرد که اين کشور چهار جنگنده هوايی اف – ۱۶ به همراه يک هواپيمای باربری پر از تسليحات به عمليات نظامی اعزام خواهد کرد. پايگاه های ناتو در ايتاليا و فرانسه وضعيت در ليبی را زير نظر دارند و هواپيماهای آواکس ۲۴ ساعته تمامی تحرکات نظامی در ليبی را ثبت می‌کنند.
XS
SM
MD
LG