لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

اوباما: دیپلماسی می تواند مانع از دستیابی ایران به بمب اتمی شود


باراک اوباما، رییس جهموری آمریکا با تاکید بر این که هنوز فرصت هست تا دیپلماسی بتواند جلوی دستیابی ایران به بمب اتمی را بگیرد، منتقدان جمهوریخواه خود را متهم کرد که «روی طبل جنگ و جنگ طلبی» می کوبند و افزود:آنها فرمانده کل نیروهای مسلح آمریکا نیستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، آقای اوباما روز سه شنبه گفت: «این کسانی (که روی طبل جنگ می کوبند)، مسئولیت زیادی ندارند، آنها فرمانده کل قوا نیستند.»

منتقدان جمهوریخواه و کاندیداهای کسب کاندیداتوری حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی که مشغول فعالیت تبلیغاتی و برگزاری انتخابات مقدماتی و درون حزبی هستند، سیاست های مختلف دولت حاکم دموکرات از جمله سیاست های دفاعی و نظامی را به انتقاد می گیرند.

شماری از کاندیداهای حاضر در انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه، مواضع تندی در مقابل ایران اتخاذ کرده و گفته اند باید دست به اقدام نظامی زد.

گفتنی است کاندیداهای جمهوریخواه به دلیل فعالیت انتخاباتی، دولت حاکم را نقد می کنند و در حالی که رییس جمهوری آمریکا را متهم می کنند در مقابل ایران و یا سوریه دست به کم کاری زده، از همکاری نظامی آمریکا با ناتو در جریان عملیات نظامی لیبی انتقاد کرده و گفتند از اختیارات خود سوءاستفاده کرده است.

اوباما: دیپلماسی می تواند مانع از دستیابی ایران به بمب اتمی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:30 0:00
لینک مستقیم

باراک اوباما کسانی که عملکرد او در قبال سوریه را نقد می کنند، خطاب قرار داده و گفت: «این اشتباه است که ما در مورد سوریه یکجانبه وارد اقدام نظامی شویم. هرگونه مقایسه آن با لیبی هم اشتباه است چرا که روسیه تاکنون دوبار قطعنامه های مرتبط با سوریه را در شورای امنیت وتو کرده و نیروهای نظامی اسد هم تجهیزات بهتری از لیبی دارند و هم در وضعیت و آمادگی بهتری هستند.»

رییس جمهوری آمریکا همچنین منتقدانش را متهم کرده که «بدون محاسبه هزینه ها، حرف از جنگ با ایران و حمایت از اسرائیل» می زنند. وی گفت: « می شود فقط درباره چیزی حرف زد ولی مسئله اصلی این است که بتوان راه حل مناسب آن را پیدا کرد.»

وی افزود که در حال حاضر دولت آمریکا روی «تحریم های فلج کننده» متمرکز است تا حرکت ایران به سمت دستیابی به بمب اتمی را تضعیف کند.

باراک اوباما گفت همین پیام های عمومی را به طور خصوصی و در ملاقات های اخیر خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم در میان گذاشته و تاکید کرده در حال حاضر هیچ واقعیتی که نشان دهد خطر نزدیک است وجود ندارد و در نتیجه نیازی هم نیست در هفته ها یا ماه های پیش رو، دست به کاری ضروری زد.

مقامات دولت اسرائیل پیشتر گفته بودند «نیازی به هماهنگی با آمریکا برای حمله نظامی به ایران» نمی بینند و خود تصمیم می گیرند که چطور به آن واکنش نشان دهند.

باراک اوباما گفت: «مقامات ایرانی باید نشان دهند که به حل این بحران تمایل دارند و باید وظایف بین المللی و قانونی خود را انجام دهند.»

کاترین اشتون، رییس اتحادیه اروپا روز سه شنبه اعلام کرد تقاضای گفت وگوی ایران را پذیرفته است. همچنین روز سه شنبه ایران اعلام کرد امکان بازرسی سایت نظامی پارچین را به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد داد.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به فعالیت های اتمی خود ادامه داده است.
XS
SM
MD
LG