لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

دستور معمر قذافی برای استفاده از «تجاوز» به عنوان يک سلاح در لیبی


معمر قذافی، رهبر لیبی
معمر قذافی، رهبر لیبی
دادگاه کيفری بين المللی می گوید که معمر قذافی دستور داده از تجاوز به عنوان يک سلاح در برابر معترضان استفاده شود و حتی به دستور او، چندين محموله قرص و داروهای محرک جنسی از جمله ویاگرا ميان سربازان توزيع شده است.

لوييس مورنو اوکامپو، دادستان دادگاه کيفری بين المللی روز چهارشنبه اعلام کرد تحقيقات و گزارش ها اين اتهام را تاييد می کند و از اين رو درخواست کرده که کیفرخواست «اقدام و دستور به تجاوز گروهی» عليه معمر قذافی صادر شود.

آقای اوکامپو پيشتر برای معمر قذافی، يکی از پسرانش و رييس اداره اطلاعات و امنيت ليبی درخواست حکم جلب صادر کرده است. قضات دادگاه کيفری بين المللی در حال بررسی اين درخواست دادستان هستند.

لوييس مورنو اوکامپو گفت: «در حال حاضر مدارک و اطلاعاتی در دست داريم که نشان می دهد دستور تجاوز از سوی شخص معمر قذافی صادر شده است.»

وی همچنين خبر داد پرونده صدها زنی که در مناطق درگيری در ليبی مورد تجاوز قرار گرفته اند، مطرح و در حال بررسی است.

دادستان دادگاه کیفری بین المللی افزود: همچنين مدارک و شواهدی به دست آمده که نشان می دهد قرص ها و داروهای محرک جنسی مانند «وياگرا» ميان سربازان مرد توزيع شده و مشخص می کند دستور به تجاوز، يک دستور رسمی بوده و به عنوان يک سلاح يا حربه جنگی از سوی معمر قذافی مورد استفاده قرار گرفته است.

آقای اوکامپو گفت: «برای اين دستور، برنامه ريزی مشخصی در کار بوده و حتی چند کانتينر قرص سفارش داده شده است. برنامه خريد قرص ها و داروهای محرک جنسی برای سياست کنترل جمعيت نبوده و هرچند در ابتدا ترديدهايی وجود داشت ولی حالا مشخص شده که اين کار فقط برای استفاده از تجاوز، به عنوان ابزاری برای سرکوب، تنبيه و مجازات بوده است.»

پيشتر اتهام های زيادی نسبت به مسئله تجاوز در ليبی و امکان دستور دولتی و حکومتی برای اين کار عليه مخالفان مطرح شده بود ولی هيچ مدرک و سندی اين اتهام ها را حمايت نمی کرد.

دادستان دادگاه کيفری بين المللی پيشتر گفته بود به دليل فقدان سند و مدرک، نمی تواند چنين اتهامی را عليه قذافی مطرح کند.

گزارش تجاوز به مخالفان نخستین بار از سوی ایمان العبيدی، به صورت گسترده در رسانه های جهانی منتشر شد.

ايمان العبيدی، زنی بود که به هتل خبرنگاران خارجی در طرابلس رفت و از تجاوز نيروهای حامی قذافی به خود سخن گفت. نيروهای حامی قذافی به سرعت ايمان العبيدی را از مقابل دوربين خبرنگاران دور کردند.

تعقيب های مستمر خبرنگاران باعث شد ايمان العبيدی از دست نيروهای قذافی آزاد شده و به قطر فرار کند. وی چند هفته پيش به بخش تحت کنترل مخالفان در شرق ليبی بازگردانده شده و طبق آخرين گزارش ها، در حال حاضر در يک اردوگاه پناهندگان در رومانی به سر می برد.

دادستان دادگاه کيفری بين المللی منتظر نتيجه بررسی قضات دادگاه کيفری لاهه نسبت به صدور حکم جلب معمر قذافی، سيف الاسلام قذافی و عبدالله الثانوسی رييس اداره اطلاعات و امنيت ليبی است.

نيروهای ائتلاف ناتو در حال حمايت از معترضان و شهروندان غيرنظامی هستند. شماری از کشورهای جهان از جمله فرانسه، آمريکا و ايتاليا تشکيلات مخالفان در شرق ليبی را به رسميت شناخته و با اين گروه رابطه برقرار کرده اند.

هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا هم روز پنجشنبه راهی امارات متحده عربی شد تا در ابوظبی با نمايندگان تشکيلات مخالفان و معترضان در ليبی، ديدار کند.

ناتو هم روز چهارشنبه در بيانيه ای از جامعه بين المللی خواست برای دوران پس از معمر قذافی در ليبی، برنامه ريزی و استراتژی مشخصی تدوين و آماده کند.
XS
SM
MD
LG