لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

عربستان سعودی يک هزار نيروی نظامی به بحرين اعزام کرد


معترضانی که در منامه، راه های منتهی به شاهراه مالی و پولی بحرین را بسته اند
معترضانی که در منامه، راه های منتهی به شاهراه مالی و پولی بحرین را بسته اند
يک منبع خبری در عربستان سعودی خبر داده که يک هزار نيروی نظامی رياض راهی بحرين شده تا از «ساختمان های دولتی و تاسيسات» این کشور محافظت کنند.

گزارش ها حاکی است عربستان که با هر گونه اعتراض اقليت شيعه در اين کشور مخالف است، نگران نارضايتی گسترده اکثريت شيعه در بحرين است.

مخالفان حکومت بحرين می گويند دولت عربستان سعودی با فرستادن يک هزار نيروی نظامی به اين کشور، دست به «اشغال» زده و آن را «اعلان جنگ» ارزيابی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت بحرين هم در بيانيه ای که توسط خبرگزاری رسمی اين کشور منتشر شده، حضور نيروهای نظامی عربستان را تاييد کرده و فقط نوشته که اين حضور در راستای توافق های همکاری شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس است.

حاکميت بحرين در دست خاندان سلطنتی و سنی مذهب است ولی اکثريت مردم بحرين شيعه هستند.

در جريان اعتراض های اخيری که در بحرين روی داد، شماری از نيروهای معترض سرکوب شدند و مورد خشونت نيروهای نظامی و امنيتی قرار گرفتند.

گزارش شده که ارتش بحرين از مردم اين کشور تشکيل نشده و مليت های ديگری از جمله سودان، پاکستان و اردن در ميان ارتش و نيروهای نظامی اين کشور حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منبع ياد شده در عربستان سعودی که خبر اعزام نيروها را داده گفته است: «بحرين عضو شورای همکاری کشورهای خليج فارس است و در حاشيه همکاری های اين گروه، نيروهای نظامی برای حمايت از تاسيسات و مراکز دولتی راهی شده اند.»

شاهدان عينی می گويند منطقه ای حدود ۲۵ کيلومتر در جاده ميان دو کشور بحرين و عربستان بسته شده و تانک های عربستان به سمت بحرين در حرکت هستند.

ديپلمات ها و کارشناسان سياسی به رويترز گفته اند عربستان در ميان تمامی اعضای شورای همکاری خليج فارس، از همه بيشتر نگران شورش و اعتراض شيعيان است چرا که ممکن است به اين کشور هم سرايت کند.

حزب وفاق، از احزاب مخالف شيعه در بحرين، گفته است که اين کار عربستان، اعلان جنگ عليه مردم غيرنظامی و غيرمسلح است. حزب وفاق در بيانيه ای گفت: «هرگونه ورود ادوات و يا جنگنده های نظامی به مرز هوايی و يا زمينی پادشاهی بحرين، به مثابه اشغال نظامی است.»

اين بيانيه می افزايد: «اين حضور نظامی سنگين از سوی عربستان و يا ديگر کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس، به معنای اعلان جنگ عليه مردم غيرنظامی بحرين است.»

در همین حال، علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، از دولت بحرين درخواست کرده که «از اعمال خشونت و توسل به زور عليه مردم پرهيز جدی کند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، علی اکبر صالحی روز دوشنبه گفت: «از دولت بحرين انتظار می رود حق مردم در پيگيری خواسته هايشان که با روش های مسالمت آميز قابل تحقق است، محترم بشمارد.»

رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده روز يکشنبه در ديدار با امير و وليعهد بحرين در منامه، گفته بود که اگر رهبران بحرين می‌خواهند مانع از مداخله ايران در امور کشورشان شوند، بايد به سرعت اصلاحات جدی دموکراتيکی را در اين کشور به اجرا در بياورند.

گزارش ها حاکی است روز يکشنبه (ديروز) درگيری شديدی ميان معترضان که اکثريت شيعه بودند و نيروهای نظامی روی داد که در پی آن دستکم هفت تن کشته شدند. گفته شده که پس از چند ساعت مقابله و درگيری، نيروهای نظامی عقب کشيدند و جوانان و گروه های معترض، موانعی در جاده منتهی به مرکز مالی و پولی و بانکی ايجاد کردند.

رويترز می گويد تا صبح دوشنبه هم هنوز اين موانع ايست و بازرسی در اين جاده در منامه به چشم می خورد. خبرنگار رويترز از يکی از معترضان پرسيده که در صورت روبرويی با نيروهای سعودی چه خواهد کرد که وی در پاسخ گفته است: «ما هيچ ترس و واهمه ای نداريم چرا که اين جا کشور خودمان است و دليلی ندارد از ديگر کشورها در حالی که در کشور خودمان هستيم، بترسيم.»

بحرين از ماه گذشته و پس از اعتراض هايی که تونس و مصر را تکان داد، به صحنه اعتراض های مردمی تبديل شده است.

بحرين يکی از متحدان اصلی نظامی آمريکا در منطقه است و پايگاه های نظامی و دريايی و لجستيگی آمريکا در خليج فارس در آب های اين کشور واقع شده است.
XS
SM
MD
LG