لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

پادشاه عربستان به زنان حق رای داد


پادشاه عربستان روز یکشنبه به زنان حق رای، حق عضویت در مجلس شورا و حق کاندیداتوری در انتخابات محلی داد.

عبد الله بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی، در جریان سخنرانی در جلسه آغاز سومین سال از پنجمین دوره مجلس شورا که تلویزیون دولتی سعودی آن را به صورت زنده پخش می‌کرد، این گام های اصلاحی را اعلام کرد.

پادشاه سعودی در سخنرانی خود گفت: «اولا زنان می توانند از دوره آینده برپایه مقررات شرع، عضو مجلس شورا شوند. دوم از دوره آینده زنان می‌توانند کاندیدای انتخابات شوراهای شهر و روستا شوند. همچنین حق رای در انتخابات را بر پایه های موازین شرعی خواهند داشت.»

مجلس شورای سعودی ۱۵۰ عضو دارد که همگی توسط پادشاه انتخاب می‌شوند. این نهاد نقش مشورتی دارد و اعضای آن هر چهار سال یک بار انتخاب می‌شوند.

به گزارش رویترز، پادشاه عربستان در سخنرانی خود اعلام کرد امور اجرایی این فرمان از همین هفته به اجرا درخواهد آمد و در انتخابات آینده شوراهای شهر و روستا که در سال ۲۰۱۵ برگزار خواهد شد، به طور کامل اجرا خواهد شد.

در انتخابات محلی عربستان سعودی که پنجشنبه آینده برگزار خواهد شد، قانون جدید اجرا نمی‌شود. این دومین انتخاباتی است که در تاریخ معاصر عربستان سعودی قرار است برگزار شود. پنج هزار مرد برای این انتخابات ثبت نام کرده‌اند تا نیمی از شورای شهر را پر کنند. نیم دیگر شورای شهر توسط حکومت تعیین می‌شوند.

مجلس شورای سعودی ژوئن گذشته لایحه‌ای مشورتی که خواستار دادن حق نامزدی به زنان در انتخابات مجلی شده بود را تصویب کرده بود.

پادشاه عربستان سعودی گفت: «به دلیل اینکه ما در راستای قوانین شریعت اسلامی نمی‌خواهیم زنان را از فعالیت‌های اجتماعی کنار بگذاریم، بعد از بحث و گفت‌و‌گو با شماری از فقهای عالی و دیگران به این نتیجه رسیدیم که اجازه دهیم زنان از دور بعدی فعالیت مجلس شورا در چهار سال آینده، در این شورا حضور داشته باشند.»

فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی از این حرکت استقبال کرده و آن را قدمی مثبت و اساسی برای تغییر وضعیت حقوق زنان در این کشور خوانده‌اند.

در عرف عربستان سعودی، زنان حق رانندگی ندارند. در ماه‌های اخیر شماری از فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی، حرکت‌هایی برای به دست آوردن حق رانندگی برای زنان را انتخاب کرده بودند.

زنان در سعودی همچنین تا سنی حق خروج از کشور بدون داشتن همراه ندارند.

رویترز گزارش داد که پادشاهی عربستان تلاش می‌کند برای دور شدن ازهرگونه تنش در جامعه به موازات حرکت‌های اعتراضی مردم کشورهای عربی، به سمت اصلاحات حرکت کند.

تا چندی پیش زنان در عربستان سعودی از ایفای نقش سیاسی و اجتماعی محروم بودند. فوریه گذشته، ملک عبد الله بن عبد العزیز نوره فایز را به عنوان معاون وزیر آموزش و پرورش برگزید و این گونه برای نخستین بار سمتی دولتی به زنان سعودی اختصاص یافت.

در خصوص اقدام‌های اخیر پاداشاه سعودی، نعیمه اسماعیل نواب، ازنویسندگان زن در این کشور به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما مدت‌ها منتظر چنین تغییر بزرگی بودیم.»

وی همچنین گفت که فعالان زن در عربستان سعودی بیش از ۲۰ سال است برای رسیدن به حق رای، حق رانندگی و حق حضانت فرزندان تلاش می‌کنند و کمپین‌های متعددی را دنبال کرده‌اند.

به گزارش رویترز، دیگر فعالان حقوق زنان با استقبال از این فرمان پادشاه عربستان اعلام کردند حالا زمان تغییر دیگر قوانین است و باید موانع فعالیت‌های اجتماعی زنان را برداشت تا آنها هم بتوانند زندگی اجتماعی داشته و بدون نقش اجباری مردان، بتوانند زندگی و کار و فعالیت کنند.

بنا بر این گزارش، هرگونه تغییر و اصلاح در عربستان سعودی به دلیل وجود روحانیون تندرو کار سختی است و از این رو پادشاه عربستان مجبور است قدم‌های اصلاحی را به تدریج و خیلی آهسته بردارد
XS
SM
MD
LG