لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

درخواست سازمان ملل از دولت عراق برای انتقال ساکنان اردوگاه اشرف


نمایی از اردوگاه اشرف، عراق
نمایی از اردوگاه اشرف، عراق
سازمان ملل روز سه شنبه از دولت عراق خواست امکانات لازم را فراهم کند تا ساکنان اردوگاه اشرف به مکان ديگری منتقل شوند تا بقيه امور مرتبط با خروج آن ها از عراق دنبال شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنامه امور عراق سازمان ملل در بيانيه ای گفت: «با توجه به توافقی که در پايان سال گذشته ميلادی به دست آمد، حالا زمانی است که دولت عراق بايد امور مرتبط با انتقال اعضای اردوگاه اشرف به اردوگاه «ليبرتی» و ديگر موارد را دنبال کند.»

طبق توافقی که در ماه دسامبر، آخرين ماه از سال ميلادی گذشته حاصل شد، قرار است ساکنان اردوگاه اشرف که حدود سه هزار و ۴۰۰ تن هستند، به اردوگاهی جديد به نام کمپ ليبرتی منتقل شوند تا پس از آن بقيه مسائل و انتقال آن ها به کشوری سوم، دنبال شود. کمپ ليبرتی يا اردوگاه آزادی، مکانی است که تا پيش از اين در اختيار نيروهای آمريکايی بود و با خروج آن ها از عراق، خالی مانده است.

کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل و برنامه حقوق بشر و امور عراق سازمان ملل در موضعی متحد اعلام کردند که شرايط و وضعيت اردوگاه موسوم به کمپ ليبرتی در شرايط استاندارد انسانی است و اين اردوگاه می تواند پناهگاه موقت ساکنان اشرف باشد.

اين بيانيه همچنين می گويد ناظران سازمان ملل آمادگی دارند تمامی مراحل انتقال را زيرنظر داشته باشند تا همه چيز در آرامش و بدون هيچ گونه تنش انجام شود.

آژانس پناهندگان سازمان ملل هم می گويد آماده است تا به محض ورود ساکنان اشرف به اردوگاه ليبرتی، وضعيت پناهندگی آن ها را بررسی کرده و امور انتقالی آن ها به کشوری سوم را دنبال کنند. مقامات سازمان ملل می گويند کمپ ليبرتی تحت کنترل دولت عراق و زير نظر سازمان ملل اداره خواهد شد.

اردوگاه اشرف که در شمال بغداد قرار دارد، در دوران حکومت صدام حسين و در جريان جنگ هشت ساله عراق و ايران احداث شد. اين اردوگاه متعلق به نيروهای سازمان مجاهدين خلق است که از سوی آمريکا در فهرست گروه های تروريستی قرار دارند.

مقامات ايالات متحده اظهار داشته اند اعضای سازمان مجاهدين خلق بايد محل کنونی خود را ترک کنند و به محل جديد و موقتی در نزديکی فرودگاه بغداد نقل مکان کنند تا در آنجا کار انتقال آنها به کشوری ثالث انجام پذيرد. اعضای اين سازمان که حاضر به بازگشت به ايران و يا انتقال به کشور ثالث نباشند، می توانند درخواست پناهندگی کنند.

مقامات ايالات متحده همچنين به سازمان مجاهدين خلق نسبت به تهديد به مقاومت در برابر بستن اردوگاه هشدار داده اند و از آنها خواسته اند «واقع‌بين باشند و مخالفت را کنار گذارند.»
XS
SM
MD
LG