لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

آمریکا: هشداری از طریق روسیه برای ایران نفرستادیم


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش روزنامه کامرسانت روسیه مبنی بر این که هیلاری کلینتون، به سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیام داده که به ایران بگوید «این آخرین فرصت است» را رد کرد و گفت: «ما هیچ هشدار و پیام اخطاری برای ایران نفرستادیم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم نولند گفت: «وزیر خارجه آمریکا هیچ گونه هشدار یا اخطاری به وزیر خارجه روسیه نداد که به ایران تحویل دهد.» شماری از خبرنگاران حاضر در جلسه مطبوعاتی روز پنجشنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از او پرسیدند که آیا ممکن است همین پیام با عبارت و یا صفات دیگری منتقل شده باشد؟ که وی در پاسخ گفت: «به هیچ وجه در دیدار وزیر خارجه آمریکا با وزیرخارجه روسیه، چنین پیامی داده نشده است.»

روزنامه روسی کامرسانت پیشتر در گزارشی نوشته بود خانم کلینتون در جریان دیدار با آقای لاوروف، با توجه به در پیش بودن مذاکرات گروه پنج به علاوه یک با ایران، به او گفته بوده به مقام های ایرانی پیام دهد «این آخرین فرصت (برای پرهیز از حمله نظامی) است.»

این روزنامه همچنین نوشته بود خانم کلینتون از وزیر خارجه روسیه خواسته چون واشینگتن هیچ ارتباطی با تهران ندارد، این پیام را به نوعی به آن ها تحویل دهد. روزنامه کامرسانت به نقل از منبعی دولتی این گفته ها را منتقل کرده است.

رویترز در گزارشی می نویسد، سخنگوی وزیر خارجه روسیه این مطلب را نه تایید و نه تکذیب کرده است. «الکساندر لوکاشویچ»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است: «ما این گزارش را نه تایید می کنیم و نه تکذیب و نه می توانیم چیزی اضافه تر از این بگوییم.»

باراک اوباما، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در دیدار با نخست وزیر بریتانیا بار دیگر تاکید کرد
راه دیپلماسی را در مورد ایران در اولویت دارد و آن را دنبال خواهد کرد.

رییس جمهوری آمریکا با بیان اینکه هنوز «زمان و فضا» برای حل‌وفصل‌ سیاسی مناقشه هسته‌ای ایران وجود دارد، گفت: «فکر می‌کنم که ایرانی‌ها باید دریابند که پنجره ای که برای حل دیپلماتیک این موضوع وجود دارد در حال بسته شدن است.»

باراک اوباما افزود: «ما هر کاری می‌کنیم که این موضوع از راه دیپلماتیک حل شود اما درنهایت ما باید یک نفر را در آن طرف میز داشته باشیم که این موضوع را جدی بگیرد و من امیدوارم که رژیم ایران این مسئله را دریابد.»

آقای اوباما همچنین پیش‌بینی کردکه فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران بیشتر در تابستان نمایان شود. باراک اوباما گفت: «ما مصمیم که ایران را از دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای باز داریم.»

آمریکا و اتحادیه اروپا در چند ماه گذشته تحریم های یکجانبه خود علیه ایران را افزایش داده اند. شبکه ارتباطات میان بانکی موسوم به سوییفت هم روز پنجشنبه اعلام کرد از روز شنبه هفته آینده، تمامی ارتباط خود را بانک های ایرانی مورد تحریم آمریکا واتحادیه اروپا را قطع خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG