لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

درخواست «زنان صلح نوبل» برای آزادی موسوی، کروبی و رهنورد


zahra rahnavard
zahra rahnavard
زنان برنده جایزه صلح نوبل در بیانیه‌ای خواستار آزادی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از حصر خانگی شدند.

موسسه زنان صلح نوبل در بیانیه خود گفته است: «بیش از یک سال است که آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد بدون برگزاری هیچ گونه دادگاهی یا امکان دفاع از خود در حصر خانگی هستند که با قانون ایران و معیارهای حقوق بشری در تضاد است.»

موسسه زنان صلح نوبل، که یکی از موسسان آن شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی است در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و هدف خود را حمایت از صلح، عدالت و برابری در جهان بیان کرده است.

زنان برنده جایزه صلح نوبل ضمن تاکید بر اینکه حصر و بازداشت خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی مغایر با مفاد حقوق بنیادین بشر است، آزادی بدون قید و شرطی آنها را خواستار شده اند.

جودی ویلیامز، وانگاری ماتائی، ریگوبرتا منچو توم، بتی ویلیامز و مایرید کوریگان مکگوایر از دیگر بنیانگذاران موسسه زنان صلح نوبل هستند.

این سازمان از تمامی فعالان و سازمان‌های حقوق بشری جهان خواسته در مورد افرادی که به دلیل عقایدشان در ایران به زندان افتاده‌اند بی‌تفاوتی اختیار نکنند و از تمامی ابزار ممکن و در دسترس برای آزادی آنها استفاده کنند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه همسران خود پس از آن به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به حبس خانگی کشانده شدند که هواداران خود و مخالفان حکومت در ایران را به تظاهرات در روز ۲۵ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ دعوت کردند. فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی به دلیل مسائل پزشکی، از حصر آزاد شده ولی زهرا رهنورد و میرحسین موسوی هنوز در حصر خانگی به سر می‌برند.

خانواده مهدی کروبی گفته بودند پس از اظهار نظر و پیام آقای کروبی در مورد انتخابات، محدودیت‌هایی که بر او اعمال شده بود، تشدید شده است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امر حقوق بشر ایران، در مهرماه گذشته در نخستین گزارش خود هشدار دارد که حقوق افراد در ایران به طور مستمر و سیستماتیک نقض می‌شود.

هفته آخر دی‌ماه گذشته گزارشی منتشر شد مبنی بر این که زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، در هفته‌های اخیر دچار مشکلات جسمانی شده و این امر به نگرانی بیش از پیش خانواده و اطرافیان وی دامن زده است.

به گفته اردشیر امیر ارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، در مصاحبه با رادیوفردا، به دنبال اظهارات میرحسین موسوی درباره انتخابات مجلس، ملاقات با نخست وزیر پیشین ایران و زهرا رهنورد به شدت محدود شده و این دو نفر حتی از امکان تماس تلفنی نیز برخوردار نیستند.

در نزدیک به یک سالی که از حصر خانگی میرحسین موسوی و همسرش می‌گذرد، فقط خود آنها تحت فشار نبوده‌اند، بلکه فرزندان آن هم چند بار اشاره کرده‌اند که خود و خانواده‌ها و دوستان‌شان هم توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی تحت فشار قرار گرفته‌اند.

به گفته دختران آقای موسوی و خانم رهنورد، آنها «مرتب تحت تعقيب هستند، احضار و بازجويی می‌شوند و تهديد به اخراج از کار و حتی ممنوع‌الخروج شده‌اند.»
XS
SM
MD
LG