لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

خودسوزی برای اعتراض؛ در برابر مجلس


نمایی از مجلس شورای اسلامی در تهران
نمایی از مجلس شورای اسلامی در تهران
« دومين خودسوزی در بهمن ماه سال جاری در تهران». اين خبری بود که در دو روز گذشته در برخی از رسانه های ايران منتشر شد و بازتاب گسترده ای را حتی در جلسه روز يکشنبه مجلس شورای اسلامی داشت.

علی طايفی، جامعه شناس و پژوهشگر در سوئد، به «راديو فردا» گفت:« متأسفانه در ساليان گذشته، ايران از نظر ميزان خودکشی در جهان، رتبه سوم را داشته است؛ موضوعی که بسيار تکان دهنده است و هشداری جدی برای مردم و مقام‌های کشور به شمار می‌رود که در اين زمينه مسئول هستند.»


« در نامه ای که اين فرد قربانی نوشته، دليل خودسوزی خود را بيکاری و فقر عنوان کرده است و اينکه کسی توجهی به او نمی کند.»
روزنامه سرمایه
خودسوزی مردی که حدود ۵۰ سال داشته و نام او از سوی رسانه‌ها و مقام های مجلس شورای اسلامی اعلام نشده است، برای نخستين بار در سايت « پارلمان نيوز»، وابسته به اقليت اصلاح طلب مجلس منتشر شد و سپس رسانه‌های ديگر به اين رويداد پرداختند.

پارلمان نيوز خبر داد که «يک جانباز در اعتراض به عدم امکان ملاقات با نماينده حوزه انتخابيه‌اش، در مقابل مجلس، خود را با بنزين به آتش کشيد.»

همچنين به گزارش رسانه‌های وابسته به اصلاح طلبان، اين قربانی به بيمارستان منتقل شد، اما بعداً جان سپرد.

روزنامه « سرمايه»، چاپ تهران، روز يکشنبه در اين خصوص نوشت:« در نامه ای که اين فرد قربانی نوشته، دليل خودسوزی خود را بيکاری و فقر عنوان کرده است و اينکه کسی توجهی به او نمی کند.»


« اينگونه اخبار، افکار عمومی را بيهوده نگران می کند»

در هر حال، انعکاس اين رويداد، آنچنان بود که جلسه روز يکشنبه مجلس شورای اسلامی را از همان دقايق نخست، به خود اختصاص داد.

در اين مورد، علاءالدين بروجردی، يکی از نمايندگان وابسته به جناح اصول گرا، با اعلام اين موضوع که قربانی، جانباز نبوده و سابقه روحی و روانی داشته است، گفت: « سه تن از نمايندگان تهران از آذر ماه تا بهمن سال جاری به اين فرد وقت ملاقات دادند، مشکلات او را شنيدند و اقدام کردند.»

آقای بروجردی که رياست کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس را بر عهده دارد، همچنين از رسانه ها به خاطر انتشار اين خبر حساس در سی امين سالگرد پيروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ انتقاد کرد و افزود: اينگونه اخبار، افکار عمومی را بيهوده نگران می کند.

سپس، علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، گفت که فرد قربانی هيچ گونه سابقه جبهه و جانبازی نداشته، بلکه سابقه زندان و اعتياد و مشکلاتی از اين صنف داشته است که ربطی به امور جانبازی ندارد.

اما اينگونه سخنان، با اعتراض يکی از نمايندگان مواجه شد.

محمد دهقان، که از نمايندگان اصول گرای مجلس است، در اين مورد که اعلام شده که قربانی خودسوزی، مشکل روحی و روانی داشته است، گفت: « اگر اين فرد مشکل روانی داشته، در خيابان چه می کرده، در حالی که بايد نسبت به جبران آسيب او اقدام می شده است.»

اين نماينده مجلس، گفته علی لاريجانی مبنی بر اينکه فرد مزبور معتاد بوده است را نپذيرفت و افزود: « رييس مجلس نبايد از پشت تريبون مجلس، حيثيت افراد را اينگونه زير سئوال ببرد و نبايد حيثيت کسی را که به مجلس پناه آورده و ما برای او کاری نکرده ايم يا شايد هم نتوانسته ايم کاری انجام دهيم، زير سئوال ببريم.»

محمد دهقان اشاره کرد: « قربانی، چه جانباز باشد چه نباشد، يک انسان بوده و قصد داشته پيامی به مجلس و بقيه مسئولان بدهد مبنی بر اينکه به او بی توجه هستند.»

علی طايفی، مسئول نشريه اينترنتی « جامعه شناسی ايران» نيز با اين نظر موافق است.

وی گفت: « فردی که اقدام به خودسوزی کرده، اعتراض خود را به شرايط اجتماعی نشان داده است».

اين جامعه شناس و پژوهشگر اضافه کرد:« تعادل اجتماعی به شدت در جامعه ايران متشنج شده و فقر و بيکاری و نابسامانی های اجتماعی مسبب تصميم برخی افراد به خودکشی است تا بلکه از اين وضعيت رهايی يابند.»

برخی از کارشناسان اجتماعی در اين زمينه معتقدند که بروز چنين مواردی، عملکرد مسئولان در اداره جامعه و حل معضلات آن را زير سئوال می برد.

آقای طايفی در اين خصوص گفت:« مسئولان به جای اينکه با عناوينی از اين دست بخواهند از خود سلب مسئوليت کنند و از پاسخگويی در اين مورد طفره بروند و بگريزند، بايد پاسخگو باشند.»

او تاکيد کرد:« در صورت وقوع چنين رويدادی در کشورهای اروپايی، رسانه ها پيگير ماجرا می شدند.»

خودسوزی روز شنبه در مقابل مجلس، تنها موردی نبوده که در پايتخت ايران روی داده است.

بر اساس گزارش ها، در روز ۱۰بهمن ماه سال جاری نيز يکی از بازماندگان زلزله بم به نشانه اعتراض به بي تـوجهی دولت، خود را در مقابل ساختمان رياست جمهوری به آتش کشيد.

در ساليان اخير هم گزارش هايی درمورد خودکشی برخی از افراد به دليل مشکلات ناشی از فقر و بيکاری در رسانه هاي ايران انتشار يافته است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG