لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۴

حملات هواداران احمدی نژاد به آیت الله صانعی


آیت‌الله صانعی: «اين چه حکومت تشيعی است که ۳۰ سال در آن دزدی شده تازه حالا فهميده اند؟»
آیت‌الله صانعی: «اين چه حکومت تشيعی است که ۳۰ سال در آن دزدی شده تازه حالا فهميده اند؟»

انتشار فيلم سخنرانی ۴۵ دقيقه ای آيت الله يوسف صانعی که روز ۲۱ مردادماه در شهر گرگان ايراد شده بود، موجب واکنش برخی از رسانه‌های هوادار محمود احمدی نژاد شده است.

آيت الله صانعی در سخنرانی خود ضمن حمله شديد به قتل معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری در تظاهرات، شکنجه بازداشت شدگان و اعتراف گيری در هفته های اخير، سخنان محمود احمدی نژاد در مناظره تلويزيونی اش با ميرحسين موسوی، يکی از نامزدهای اصلاح طلب انتخابات ۲۲ خرداد را مورد انتقاد قرار داد.

محمود احمدی نژاد در اين مناظره، شماری از مسئولان جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری را متهم به فساد مالی کرد و از فرزندان آنها و همچنين غلامحسين کرباسچی، شهردار اسبق تهران و رئيس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، به عنوان کسانی نام برد که به ثروت اندوزی پرداخته اند.

آيت الله صانعی با اشاره به اين موضوع که ده ها ميليون نفر در ايران و جهان شاهد مناظره بوده اند، گفت: « درمقابل ۲۰۰ ميليون نفر بگويی آخوندها و بچه هايشان دزد هستند و ۳۰ ساله دزدی شده است. اين چه حکومت تشيعی است که ۳۰ سال در آن دزدی شده تازه حالا فهميده اند؟ البته پول و دلارهايی هم به ترکيه می رود و تکذيب می شود.»

اين مرجع تقليد افزود: «تشيع را نسبت دزدی می دهند. اينها افترا است و تعزير دارد. حق ندارد به شخص معلومی بگويد تو دزدی، مگر کسی حق دارد هر حرفی را بزند؟ کلی گفتن مانعی ندارد که بله يک عده در نظام دزدی کرده اند، اما اين افترا است و تعزير دارد. گوينده اين حرف اگر در مجلس سوگند خورده که احترام مردم را حفظ کند قسم خود را شکسته است. يادتان باشد در مجلس در برابر قران به خدا سوگند می خورند، اين هم کفاره دارد و هم شکست سوگند گناه کبيره است .»

در همين حال، به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، روزنامه «جوان» و وب سايت «رجا نيوز» در مطالب جداگانه ای ادعا کردند که آيت الله صانعی از کلمه « حرامزاده» برای محمود احمدی نژاد استفاده کرده است.

روزنامه جوان در مطلبی با عنوان اهانت بی سابقه يوسف صانعی به رئيس جمهور نوشت: « اين بار نوبت به شيخ يوسف صانعی رسيد. وی در جريان های آشوب پس از انتخابات نيز چندين بار به مدد بيانيه هايی که در حمايت از ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و آشوبگران معترض و مخالف با احمدی نژاد منتشر کرد به خبر اول رسانه ها به ويژه رسانه های بيگانه تبديل شده بود. اين روند ادامه يافت و رسانه های خبری پرده ديگری از کينه وی را نسبت به رئيس جمهور دهم افشا کردند.»

وب سايت رجانيوز نیز از سخنان آيت الله يوسف صانعی به عنوان اهانت مجرمانه، بی سابقه و تعجب برانگيز به رئيس جمهور کشور که به نوشته اين سايت اصولگرا «حدود دو ماه پيش با کسب بيش از ۲۴ ميليون رأی بار ديگر از مردم ايران رأی اعتماد گرفته است»، ياد کرد.

در همين ارتباط، رجا نيوز به طور تلويحی خواستار شلاق زدن اين مرجع تقليد شد و نوشت:« طبق قانون مجازات اسلامی، هر کسی اتهامی را به شخص ديگری نسبت دهد و نتواند صحت اين انتساب را ثابت کند، اگر مستوجب حد نباشد، به يک ماه تا يک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق يا يکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.»

اين وب سايت هوادار محمود احمدی نژاد با اشاره به نامه مهدی کروبی، يکی از نامزدهای معترض انتخابات رياست جمهوری و دبير کل حزب اعتماد ملی، به اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان، در مورد تجاوز جنسی به زندانيان پسر و دختر، که به گفته رجانيوز، «پس از تحقيق مسئولان کذب بودن آن آشکار شد»، افزود:« به نظر می رسد اظهارات کروبی نيز همچون صانعی شامل اين حکم اسلامی می‌شود، چرا که اگر کسی به يک مؤمن يا مؤمنه نسبت فحشا بدهد و نتواند آن را با چهار شاهد اثبات کند، اولاً اين شخص گناهگار و فاسق است، مگر اينکه توبه کند، ثانياً بايد ۸۰ ضربه شلاق بخورد.»

در پی اين مطالب، واکنش گروه های سياسی هوادار محمود احمدی نژاد شروع شد. از جمله، محمدنبی حبيبی، دبيرکل حزب موتلفه اسلامی، در گفت و گو با خبرگزاری « فارس» با بيان اينکه « ما بنا را بر اين می‌گذاريم که چنين مطالب شنيعی از طرف روحانی چون صانعی بيان نشده است»، گفت:« از توصيه قرآن کريم داريم که اظهار نظر راجع به اشخاص بايستی با دقت و وسواسی شايسته اينگونه اظهار نظرها صورت بگيرد. به همين دليل، در بعضی از جرائم در احکام اسلامی، اثبات آن جرم که به فردی منتسب شده، اگر تحقق پيدا نکند، اظهار کننده به تعزير محکوم می‌شود و اين در مورد جرمی است که به صورت اتهام به يک فرد وارد شده است.»

پاسخ دفتر آيت الله صانعی

در مقابل نيز پايگاه اطلاع رسانی دفتر آيت الله صانعی اعلام کرد:« منظور آيت الله صانعی از کلمه "حرامزاده" احمدی‌نژاد نبوده است.»

در اطلاعيه دفتر آيت الله صانعی آمده است:« با توجه به خبرهای منتشر شده در آن رسانه ها، لازم به ذکر است آنچه در انتهای سخنرانی حضرت آيت الله العظمی صانعی آمده است، ناظر به حکايتی است که معظم له در اواسط سخنرانی آن را نقل نموده و هيچ ارتباطی به اشخاص و آنچه آن رسانه ها بيان کرده اند، نداشته و ندارد و در کل درتضاد با آن می باشد که با مراجعه به متن کامل سخنرانی معظم له ازقضاوت عجولانه و دروغ سازی جلوگيری می شد، البته جامعه بزرگ ايران و جهان بيدار شده و مسائل را ريشه يابی می نمايند، تا سيه روی شود هر که در او غش باشد. »

در اين ميان، انتقاد از محمود احمدی نژاد تنها نکته در سخنرانی آيت الله صانعی نبود. اين مرجع تقليد در عين حال خواستار تحريم رسانه هايی شد که به گفته او دروغ می گويند يا دروغ می نويسند: «هر رسانه ای که دروغ می گويد، خودمان را به آن رسانه ها وابسته نکنيم. روزنامه ای دروغ می گويد، راديو تلويزيونی دروغ می گويد، روحانی دروغ می گويد، خودمان را به اينها وابسته نکنيم، حداقل به حرف هايشان گوش ندهيم که مبادا تحت تاثير قرار بگيريم. رسانه ای که صدها نفر را گرفتار بند کرده تازه افتخار می کند که ما اينها را آورده ايم، با توهين و تحقير. برويد هر جايی که مظلوميت مردم را بيان می کنند پيدا کنيد و گوش بدهيد تا با خبر شويد چه بر مردم می گذرد. توجه به رسانه های دروغگو خلاف قرآن است.»

ممانعت از برگزاری مراسم عزاداری برای کشته شدگان حوادث اخير توسط نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی ايران نيز مورد انتقاد آيت الله صانعی قرار گرفت.

وی گفت: «از گورستان هم می ترسند. گورستان هم بانک است که آتش بزنند؟ گورستان مغازه های مردم است که آتش بزنند؟ آقايان چرا از گورستان می ترسيد؟ با ترس که قضيه حل نمی شود. آمده است سر خاک مرده اش، آمده سر خاک شهيدش می گويد دستتان درد نکند که به قلبش زديد، حداقل بگذاريد من برايش فاتحه بخوانم.»

آيت الله صانعی تنها روحانی بلندپايه در جمهوری اسلامی ايران نيست که از شرايط کنونی انتقادهای شديدی کرده است.
در هفته های گذشته گروهی از تشکل های مذهبی و همچنين، روحانيون بلندپايه، همانند آيت الله حسينعلی منتظری، يکی از مراجع بلندپايه مخالف در ايران، نيز بارها از سياست های جاری انتقاد کرده اند.

XS
SM
MD
LG