لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

کانون صنفی معلمان ایران اعدام کمانگر و چهار زندانی دیگر را محکوم کرد


کانون صنفی معلمان ايران اعدام فرزاد کمانگر، معلم، و شيرين علم هولی، علی حيدريان، فرهاد وکيلی و مهدی اسلاميان، چهار زندانی سياسی، در يکشنبه گذشته را محکوم کرد و اين اقدام را « ضد انسانی» و « ضد ميهنی» ناميد.

اعدام اين پنج نفر که به « محاربه» محکوم شده بودند، با اعتراض های گسترده داخلی و خارجی مواجه شده است. اين در حالی است که دادستان عمومی و انقلاب تهران روز شنبه از اين اقدام قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران دفاع کرد.

کانون صنفی معلمان ايران در بيانيه‌ای نوشت: اعدام اين پنج نفر در نهايت بی‌خبری و بدون اجرای حداقل تشريفات قانونی صورت گرفت، ضمن آنکه اشکالات و ابهامات فراوانی در پرونده اعدام شدگان و نحوه دادرسی پرونده‌هايشان بدون حضور وکلای تعيينی وجود داشته است.

در اين بيانيه همچنين به شکنجه‌های روحی و جسمی اين پنج زندانی اعدام شده اشاره شده است.

کانون صنفی معلمان ايران با ابراز نگرانی از اين موضوع که اعدام اين پنج نفر، می‌تواند «سرآغاز فصل جديدی از اعدام گسترده آزادی‌خواهان و فعالين سياسی و مدنی » باشد، یادآور شد که «اعدام اين هموطنان، در آستانه ۲۲ خرداد، تداعی‌کننده اعدام‌های گسترده دهه ۶۰ است.»

کانون صنفی معلمان ايران همچنین پيش‌بينی کرد که در صورت سکوت مردم و نهادهای سياسی و مدنی و دانشگاهی و دانشجويان، روند اعدام‌ها در آينده و در مناطق بيشتری از ايران و با شدت بيشتری ادامه خواهد يافت.

اين نهاد صنفی معلمان ايران همچنين خواستار آزادی همه زندانيان سياسی، مدنی وصنفی، به ويژه فعالان حقوق معلمان، از جمله عبدالرضا قنبری، هاشم خواستار، رسول بداقی، محمود بهشتی لنگرودی، علی اکبر باغانی، محمد داوری، عليرضا هاشمی، حسين باستانی‌نژاد و قربان احمدی شد.

در ميان اين فعالان زندانی حقوق معلمان، آقای قنبری از سوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران به ارتباط با سازمان مجاهدين خلق متهم شده است. اتهامی که فعالان حقوق معلمان آن را رد کرده‌اند.

پيش از کانون صنفی معلمان ايران، شمار بسيار زيادی از سازمان‌های صنفی و مدنی در ايران نيز اعدام فرزاد کمانگر، معلم، و شيرين علم هولی، علی حيدريان، فرهاد وکيلی و مهدی اسلاميان را محکوم کردند.

از جمله اين سازمان‌ها در ايران، کانون مدافعان حقوق بشر، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، کانون مدافعان حقوق کارگر، کانون نويسندگان ايران، انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان در ايران و شورای موقت کارگران منطقه ويژه اقتصادی پتروشيمی ماه‌شهر هستند.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان دولت، نيز اين اعدام‌ها را محکوم کرده‌اند.

همچنین فدراسيون آموزش بين‌الملل، با ميليون‌ها عضو در سراسر جهان به اين اعدام‌ها اعتراض کرده است.

فرد لی ووان، دبير کل فدراسيون آموزش بين‌الملل، در پيامی اعلام کرد که اين نهاد به مبارزه خود برای اثبات بی‌گناهی فرزاد ادامه خواهد داد و بر ادامه پشتيبانی فدراسيون آموزش بين‌الملل از حقوق معلمان و اعضای اتحاديه‌های کارگری در ايران تأکيد کرد.

در همين ارتباط، فدراسيون آموزش بين‌الملل، از تمامی اعضای خود خواست تا به دولت جمهوری اسلامی و سفارتخانه‌های ایران به خاطر اعدام فرزاد کمانگر اعتراض کنند.

اين نهاد بين‌المللی خواستار آزادی معلمان زندانی از جمله رسول بداقی، هاشم خواستار و عبدالرضا قنبری شد.

اولريش تونه، دبيرکل اتحاديه معلمين آلمان، نيز با محکوم کردن اين اعدام‌ها، اعلام کرد: حکومت ايران به طور سيستماتيک، حقوق بشر و حقوق اتحاديه‌ای را نقض می‌کند.

حزب سبزهای سوئد نيز در پيامی اعدام‌های يکشنبه هفته گذشته را اقدامی به منظور ترساندن اقليت‌های قومی و به سکوت واداشتن مخالفان حکومت در سالروز آغاز جنبش سبز در ايران توصيف کرد.

احزاب سوسياليست و کمونيست فرانسه، کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری، فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، سازمان عفو بين‌الملل، کنفدراسيون عمومی کارگران فرانسه؛ ث ژ ت، و اتحاديه کارگران خدمات عمومی کانادا از جمله احزاب و اتحادیه‌هايی هستند که به اعدام‌های هفته گذشته اعتراض کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG