لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

احمد منتظری: اگر حسابتان پاک است چرا به گزارشگر ویژه اجازه بازدید نمی‌دهید


Ahmad Montazeri, Iranian Reformist Cleric
Ahmad Montazeri, Iranian Reformist Cleric
احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری، در نامه‌ای به آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، از مخالفت وی با ورود گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران ابراز تاسف کرد.

رئیس قوه قضاییه در گفت‌و‌گو با تلویزیون دولتی ایران گفته است که سیاست جمهوری اسلامی ایران، پذیرفتن گزارشگر ویژه حقوق بشر نیست.

وی همچنین گفته است: «در بحث حقوق بشر، حتما تعامل‌هایی با سازمان ملل خواهیم داشت، لیکن در چارچوب‌های منطقی نه به عنوان ابزاری علیه کشورمان.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز ۲۸ خرداد، احمد شهید، وزیر خارجه سابق مالدیو، را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران معرفی کرد.

این شورا در نشست چهارم فروردین خود در ژنو با صدور قطعنامه‌ای به تعیین گزارشگر ویژه‌ای برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران رأی داده بود.

وظیفه گزارشگر ویژه، بررسی وضعیت دقیق حقوق بشر در ایران است و در همین ارتباط تلاش خواهد کرد تا به ایران سفر کند و نتایج تحقیقات خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش دهد.

احمد منتظری در نامه خود با اشاره به مخالفت آیت الله صادق لاریجانی با ورود آقای شهید به ایران نوشت: «مگر در ایران چه خبر است که اجازه نمی‌دهند یک ناظر بین‌المللی از آن بازدید کند.»

فرزند آیت الله منتظری با نقل ضرب المثل «آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است»، افزود که اگر حساب دستگاه تحت امر آیت الله لاریجانی در رعایت حقوق بشر پاک است، از محاسبه چه باکی دارد و اگر واقعاً به عملکرد نظام در زمینه رعایت حقوق بشر اطمینان دارد، چرا اجازه نمی‌دهد نماینده رسمی یک ارگان رسمی بین‌المللی مثل سازمان ملل متحد برای بازرسی به ایران بیاید.

وی در نامه خود به رئیس قوه قضاییه با اشاره به بازداشت افرادی که آنان را «انسان‌های فرهیخته و بی‌گناه» نامید، انتقاد کرد و نوشت که تعدادی از آنان در زندان‌های مختلف در اعتصاب غذا هستند و «با جانبازی و قرار دادن جان خود در طبق اخلاص، به ظلمی اعتراض کرده‌اند که بر آنان و دوستانشان رفته و می‌رود.»

احمد منتظری سپس با طرح این پرسش از رئیس قوه قضاییه که آیا خود را در مقابل این زندانیان سیاسی مسئول نمی‌داند، اضافه کرد: «اگر قبول دارید که آزادی بیان و قلم در شرع مقدس اسلام وجود دارد و در قانون اساسی جمهوری اسلامی به آن تصریح شده است، با چه منطقی دگراندیشان و منتقدین را زندانی کرده‌اید.»

فرزند آیت الله منتظری از آیت الله صادق لاریجانی خواست تا یک روز را در زندان حاضر شود و به عنوان رئیس قوه قضاییه با زندانیان سیاسی بگذراند و به صحبت‌های آنان گوش فرا دهد و نوشت که شاید تحولی در او حاصل شود و منشأ اقدامات شایسته‌ای شود.

احمد منتظری همچنین خواستار رعایت حقوق بشر و از جمله آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر مهدی کروبی و میر حسین موسوی شد.

این در حالیست که ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه، پنجشنبه شب گفت: دستگاه قضا معتقد است حضور گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران با فتنه همراه است، زیرا آنها می‌خواهند با هدایت ضد انقلاب، پس از حضور در ایران، جنجال درست کنند.

پیش از تبدیل کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد به شورای حقوق بشر، رینالدو گالیندوپل در سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۳ و موریس کاپیتورن در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰، به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران فعالیت می‌کردند؛ اما آن گونه که آقای کاپیتورن به رادیو اروپای آزاد گفته است، پس از انتشار اولین گزارش وی در مورد ایران، «رهبران جمهوری اسلامی چنان خشمگین شدند» که دیگر به وی اجازه سفر به ایران را ندادند.
XS
SM
MD
LG