لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

«باران و تگرگ،‌ سرما،‌ مسکن و نان»؛ مشکلات مناطق زلزله‌زده


حدود هفت هفته از دو زلزله در شهرستان اهر و شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی می‌گذرد؛ دو زلزله به بزرگی حدود شش و دو دهم و شش ریشتر که حدود ۳۰۰ کشته و بیش از دو هزار زخمی بر جای گذاشت.

حال، پاییز فرا رسیده و به گزارش خبرگزاری‌ها در ایران، ساکنان مناطق زلزله‌زده در ورزقان، در استان آذربایجان شرقی با مشکلاتی مانند بارش باران و تگرگ مواجه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌های مهر، ایلنا و فارس، بارش باران در برخی روستاها و ورزقان به حدی بوده که آب وارد چادرهای زلزله‌زدگان شده‌است.

به نوشته مهر، چادرهایی که در داخل دره‌ها و مسیر سیلاب برپاشده بودند، دچار آب‌گرفتگی شدند و چادرهایی نیز که در ارتفاعات ایجاد شده بودند، بر اثر شدت وزش باد برچیده شدند.

بر اساس این گزارش، همچنین آب‌گرفتگی در روستاهای ورزقان به اندازه‌ای بود که موجب شد برخی از پی‌کنی‌های انجام شده تخریب شوند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:46 0:00
لینک مستقیم


همچنین به گزارش فارس، و ایلنا، بارش تگرگ، برخی روستاهای این شهرستان را سفیدپوش کرد و به محصولات جمع‌آوری شده کشاورزان خسارت زد.

فارس در این مورد نوشت: ساکنان چادرهای سفید در مناطق زلزله‌زده ورزقان، اهر، هریس و حدود ۴۲۰ روستای این مناطق، شب‌ها و روزهای سردی را همراه با لرزه‌های سرما و پس‌لرزه‌ها می‌گذرانند.

به نوشته مهر نیز ساکنان منطقه ارسباران گفته‌اند که «مسئولان بدانند مردم شب‌ها از شدت سرما می‌لرزند و در شرایط جوی بسیار نامناسبی به حیات خود ادامه می‌دهند.»
به نوشته این خبرگزاری، حداکثر دما در هفته گذشته در مناطق زلزله زده، هشت الی ۱۰ درجه سانتیگراد بوده‌است.

در این میان، محمود مظفری، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، اشاره کرد که این سازمان کیسه خواب، چادرهای اقلیمی و لباس گرم را به مقدار مورد نیاز دپو کرده‌است.

با این همه، به گزارش خبرگزاری فارس، او گفت: با وجود اینکه هیتر برقی و والور توزیع شده، ولی اداره برق سیم‌کشی مطمئنی برای استفاده از هیتر انجام نداده‌است و در عین حال، کمبود سوخت در منطقه وجود دارد.

در کنار اینها، آیا وعده‌های داده شده از سوی مسئولان برای اسکان زلزله‌زدگان، حداقل با تحویل هزاران کانکس، تحقق یافته‌است؟

آنطور که از سخنان عباس فلاحی باباجان، نماینده اهر و هریس در مجلس، بر می‌آید، پاسخ منفی است.

وی روز ۲۹ شهریور به خبرگزاری ایلنا گفت: از مجموعه ۱۰هزار کانکسی که باید توسط بنیاد مسکن تامین می‌شد، فقط سفارش پنج هزار کانکس داده شده‌است.

خبرگزاری ایلنا در این خصوص نوشت که کار ساخت‌وساز با سر و صدای زیاد و تبلیغات فراوان آغاز شد اما زلزله‌زدگان بالای سر خود سقفی به جز چادر نمی‌بییند.

خبرگزاری مهر نیز به نقل از یکی از زلزله‌زدگان نوشت: مقام‌های ارشد کشور به منطقه آمدند و قول‌هایی در خصوص تهیه سرپناه به ما دادند، ولی سرمای اینجا بی‌رحم است و با شروع بارش برف، راه‌های بعضی روستاها نیز مسدود خواهند شد.

اما به گزارش خبرگزاری ایسنا، منصور شیشه‌فروش، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان، گفته که ستاد بازسازی محیط روستایی و شهری این استان، حدود ۲۷۰۰ واحد مسکونی را در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی بازسازی و آواربرداری کرده‌است.

در این میان، خبرگزاری ایلنا در گزارشی نوشت که مردم مشکل نان دارند و در برخی روستاها به مدت سه روز نان به آن‌ها نمی‌رسد. اما احمد علیرضا بیگی، استاندار آذربایجان‌شرقی، به خبرگزاری ایسنا گفته‌است که کمبودی در روستاها احساس نمی‌شود.
XS
SM
MD
LG