لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۰

وزارت اطلاعات ایران از دستگیری «عناصر جاسوسی» در استان بوشهر خبر داد


وزير اطلاعات ايران اعلام کرد که ماموران اين وزارتخانه، عناصری را در استان بوشهر که به گفته او می‌خواستند‌ «برای بيگانگان کار تجسسی انجام دهند» شناسايی و دستگير کرده‌اند. نیروگاه اتمی ايران در استان بوشهر قرار دارد.

محمود علوی به تعداد دستگيرشدگان و نيز زمان اين بازداشت‌ها اشاره نکرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، وزیر اطلاعات ایران تنها گفت:‌ «با هوشياری نيروهای اطلاعاتی، تحرکات سرويس‌های اطلاعاتی بيگانه رصد و عناصری که می‌خواستند برای بيگانگان کار تجسسی را انجام دهند شناسايی و به دست عدالت سپرده شدند».

وی افزود: «استان بوشهر نيز به دليل همجواری با برخی کشورهايی که مطامع امنيتی و اطلاعاتی نسبت به اين خطه از ميهن اسلامی دارند از حساسيت بالايی برخوردار است».

ايران پيش از اين بارها اشاره کرده بود که برخی از کشورهای خارجی قصد خرابکاری در تاسيسات اتمی‌اش را داشته‌اند. برای مثال،‌ در شهريور امسال، معاون حفاظت و امنيت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ايران اعلام کرد که «موارد متعددی از اقدامات جاسوسان خارجی و خرابکاری‌های ناشی از لوازم تقلبی برای تاسيسات هسته‌ای خنثی شده است».

اصغر زارعان با اعلام اين موضوع به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته بود که سرويس‌های اطلاعاتی خارجی با کار‌شناسان هسته‌ای ايران در سفرهای خارجی‌شان تماس می‌گيرند و آنها پس از بازگشت از اين تماس‌ها می‌گويند.

به گفته اين مقام ايرانی، سرويس‌های امنيتی خارجی سعی داشته‌اند با فروش تجهيزات معيوب در سايت‌های هسته‌ای ايران اخلال ايجاد کنند.

برنامه اتمی ايران در گذشته نيز هدف اقدامات خرابکارانه بوده است. در سال ۲۰۱۰ ميلادی، ويروس رايانه‌ای استاکس‌نت به طور موقت در فعاليت هزاران سانتريفوژ تاسيسات غنی‌سازی اورانيوم نطنز اختلال ايجاد کرد.

ايران می‌گويد حملات بدافزار استاکس نت و ديگر ويروس‌های رايانه‌ای بخشی از تلاش هماهنگ اسرائيل، آمريکا و متحدان آنها برای تضعيف برنامه اتمی جمهوری اسلامی از طريق عمليات پنهانی است.

با این همه، اسرائيل هيچ‌گاه در مورد اين اتهامات اظهار نظر نکرده است.

کشورهای غربی و اسراييل به برنامه اتمی ايران مظنونند و می‌گويند که تهران درصدد توليد سلاح اتمی است ولی ايران بارها اين اتهام را رد کرده و گفته است که هدفش استفاده صلح‌آميز از انرژی اتمی است.

ايران و گروه پنج به علاوه يک در سوم آذر پارسال به توافقی موقت در ژنو سوئيس دست يافتند که بر اساس آن بخشی از تحريم‌های ايران لغو شد و در مقابل، تهران پاره‌ای از فعاليت‌های اتمی خود را به حال تعليق در آورد.

طرفين توافق کرده‌اند تا ۲۴ ماه نوامبر (سوم آذر امسال) برای دستيابی به توافقی جامع به منظور حل و فصل برنامه اتمی ايران مذاکره کنند.

XS
SM
MD
LG