لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

تعداد معتادان به مواد مخدر در ایران: يک ميليون و ۳۲۵ هزار تن


قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ايران روز پنج‌شنبه،‌ ششم آذر، ضمن اعلام آمار يک ميليون و ۳۲۵ هزار نفری برای معتادان در ايران، از تخصيص بودجه ۳۰ ميليارد تومانی برای بيمه معتادان از سوی دولت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، عليرضا جزينی، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اعلام اين موضوع که سن گرايش به مصرف مواد مخدر در ايران به ۱۵ سالگی رسیده افزود: «۱۰ درصد معتادان را زنان تشکيل می‌دهند.»

این مقام در ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره وضعيت مصرف مواد مخدر در بين دانشجويان و دانش‌آموزان ایرانی نیز گفت: ۲.۶ درصد دانشجويان وزارت علوم،‌ تحقيقات و فناوری و‌ ۱.۳ درصد دانشجويان وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی مواد مخدر مصرف می‌کنند.‌

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير کشور، در مردادماه سال جاری در گزارشی به نمايندگان مجلس گفته بود که «۱.۶ درصد دانشجويان دانشگاه‌های وزارت بهداشت و ۲.۶ درصد دانشجويان دانشگاه‌های وزارت علوم درگير اعتيادند».

با اين همه،‌ حميد صرامی، مديرکل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، در نيمه تيرماه گفته بود که بيش از شش درصد از دانشجويان دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم،‌ تحقيقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مواد مخدر مصرف می‌کنند.

در همين حال،‌ به نوشته ايسنا، قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنين در مورد تعداد دانش‌آموزان معتاد در ايران اشاره کرد که يک درصد دانش آموزان مواد مخدر مصرف می‌کنند که قبلا اين ميزان،به گفته او، نيم درصد بود.

پيش از اين، روزنامه جمهوری اسلامی در مهرماه سال جاری در گزارشی از «به صدا در آمدن زنگ خطر مصرف مواد مخدر صنعتی توسط دانش‌ آموزان» خبر داده و نوشته بود: «يک درصد دانش آموزان تجربه مصرف انواع مواد مخدر را دارند و چهار دهم درصد آنان نيز معتاد به شيشه هستند.»

به نوشته اين روزنامه به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، «در سال ۱۳۸۶ میزان مصرف مواد مخدر صنعتی سه درصد بوده و اکنون به ۲۶ درصد افزايش يافته و اين عارضه رو به افزايش است، زيرا قشر دانش‌آموز دسترسی راحتی به مصرف اين مواد دارد.»

این در شرایطی است که عطاالله سلطانی صبور، رئیس کميته آموزش عالی مجلس،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت از کاهش سن مصرف مواد مخدر در بين دانش‌آموزان به سن «۸ الی ۹ سال» سخن گفته بود.

به نوشته خبرگزاری ايسنا، قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اين که طی هشت ماهه امسال در مجموع ۳۲۰ هزار تن مواد مخدر،‌ يعنی ۱۳۰۰ کيلوگرم، کشف و ضبط شده است گفت: اين مواد بيشتر از نوع ترياک، هروئين و شيشه هستند.

انهدام ۱۷۰ کارگاه توليد شيشه، کشف چهار ميليون و ۳۰۰ قرص و آمپول مخدر، معرفی ۵۲ هزار معتاد به مراکز درمانی و دستگيری ۱۸۰ هزار توزيع کننده مواد مخدر در هشت ماه نخست سال جاری از ديگر اخباری بودند که قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به آنها اشاره کرد.

آقای جزينی در بخش ديگری از سخنان خود اشاره کرد که امسال از سوی دولت ۳۰ ميليارد تومان برای بيمه معتادان در بودجه وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی اختصاص داده شده است.

XS
SM
MD
LG