لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

ستاد مبارزه با مواد مخدر با حذف اعدام قاچاقچیان مخالفت کرد


قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ايران روز دوشنبه،‌۲۴ آذر، اعلام کرد که اين نهاد مخالف حذف مجازات اعدام برای قاچاقچيان مواد مخدر است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا،‌ عليرضا جزينی که در نشستی خبری سخن می‌گفت،‌در مورد تخفيف مجازات قاچاقچيان مواد مخدر گفت که اعدام، «مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام است و هر اصلاحی بايد از سوی همين مرجع صورت بگيرد نه مجلس».

محمدجواد لاريجانی، دبير شورای حقوق بشر قوه قضائيه، روز ۱۴ آذر گفته بود که «در تلاش هستيم تا قانون اعدام‌های ناشی از مواد مخدر را تغيير دهيم».

او با اشاره به اينکه «هيچ کس دوست ندارد که شمار اعدام‌ها بالا باشد»‌ افزوده بود: «اگر در تصويب اين قانون در پارلمان موفق شويم آن گاه ۸۰ درصد اعدام‌ها از بين خواهد رفت و اين می‌تواند خبر مهمی باشد».

به گفته محمدجواد لاريجانی،‌ «اين موضوع غمباری است که ما شاهد شمار زياد اعدام‌های مرتبط با جرايم مواد مخدر بر اساس قانون موجود هستيم».

سخنان دبير شورای حقوق بشر قوه قضائيه در شرايطی ابراز شده بود که به گزارش خبرگزاری ايرنا، مصطفی پورمحمدی، وزير دادگستری ايران، روز ۲۷ آبان بر لزوم اجرای حکم اعدام برای جرايم مواد مخدری تاکيد کرده و گفته بود: «نظر نهادهای حقوق بشری سازمان ملل را در اين باره قبول نداريم».

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير کشور، در اسفند پارسال نیز اعلام کرده بود که ايران در اجلاس اخير وين با لغو اعدام قاچاقچيان موادمخدر مخالفت کرده است.

نهادهای حقوق بشری و احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ايران، همواره از مجازات اعدام در ايران انتقاد کرده‌اند.

در اين ارتباط، به نوشته وب‌سايت خبری بسيج‌نيوز،‌ وابسته به سپاه پاسداران تهران بزرگ، اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران، روز ۲۸ آبان امسال اعلام کرد که ۹۹ درصد اعدام‌ها در ايران مربوط به قاچاقچيان مواد مخدر است.

سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری با انتقاد از شمار اعدام‌ها در ايران، بارها اعلام کرده‌اند که براساس قوانين بين‌المللی، قاچاق مواد مخدر در رديف جرايم بزرگی که مستحق مجازات اعدام است، قرار نمی‌گيرد.

دستگيری ۲۳۴ هزار تن در سال جاری

قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخشی ديگر از سخنانش اعلام کرد که کشفيات انواع موادمخدر ۴۳۸ تن بوده است که با منشاء ترياک به ۴۹۵ تن می‌رسد.

به گفته آقای جزينی، در همین ارتباط ۲۳۴ هزار تن نيز دستگير شده‌اند.

او افزود: ۳۳ ميليون و۳۰۰ هزار قرص و آمپول نیز از قاچاقچیان کشف شده است.

اين مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنين از انهدام بيش از ۱۹۰ آشپزخانه توليد شيشه در سال جاری خبر داد.

عليرضا جزينی درباره آمار مربوط به معتادان در سال جاری گفت: يک ميليون و ۳۲۵ هزار معتاد داريم که ۱۰ درصد از آنان زن هستند.

مرگ بيش از ۱۷۶۰ تن به دليل مصرف مواد مخدر

قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ضمن اعلام اين موضوع که در هشت ماهه اول امسال بيش از ۱۷۶۰ تن به علت مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند، گفت: اعتياد پس از تصادفات دومين عامل مرگ و مير است و اين آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت و شش دهم رصد رشد نشان می‌دهد.

عليرضا جزينی اشاره کرد که علت اساسی مرگ و مير مصرف بيش از اندازه و ناخالصی موادی است که خريد و فروش می‌شوند.

جمع آوری ۵۰ هزار معتاد در هشت ماهه نخست سال جاری

قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ايران در بخش ديگری از سخنان خود با اعلام ادامه جمع آوری معتادان در سطح ايران گفت که ۵۰ هزار معتاد در هشت ماهه نخست سال جاری جمع ‌آوری شده اند.

به گزارش ايسنا، عليرضا جزينی همچنين با اشاره به نخستين استراتژی ستاد مبارزه با موادمخدر در حوزه پيشگيری گفت که در هشت ماهه اول سال جاری، ۶۸۰ هزار تن از اعضای خانواده‌ها تحت آموزش قرار گرفتند که به گفته او،‌ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در عين حال،‌ از آموزش پيشگيرانه اعتياد در هشت درصد مدارس در سال گذشته خبر داد و افزود:‌ در مقطع ابتدايی، نزديک به ۶۰ هزار دانش‌آموز آموزش ديدند.

به گفته وی،‌ در برنامه پيشگيری از اعتياد در خوابگاه‌های دانشجويی نيز ۱۷ هزار تن آموزش‌های عمومی را گذراندند.

بر اساس اين گزارش، بيش از ۲۸ هزار تن نيز در زندان‌ها تحت آموزش مهارت‌‌های پيشگيرانه اعتياد قرار گرفتند و ۴۶۵ هزار تن نيز در محيط‌های کاری آموزش‌ های لازم را دريافت کردند.

XS
SM
MD
LG