لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

«حذف عنوان زیارتگاه از مقبره استر و مردخای در همدان»


تجمع ۲۱ آذر دانشجویان بسیجی در مقابل زیارتگاه استر و مردخای
تجمع ۲۱ آذر دانشجویان بسیجی در مقابل زیارتگاه استر و مردخای
خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس گزارش داد که پس از برگزاری تجمع دانشجويان بسيجی دانشگاه بوعلی‌سينای همدان در آذر ماه گذشته، متوليان آرامگاه «استر و مردخای»، عنوان زيارتگاه را از تابلوی اين آرامگاه برداشتند.

بر اساس گزارش فارس، دانشجويان بسيجی تجمع‌کننده در مقابل آرامگاه « استر و مردخای» در ۲۱ آذرماه خواستار آن شده بودند تا عنوان زيارتگاه از اين آرامگاه برداشته شود و کنترل آن نيز به سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری يا سازمان اوقاف و امور خيريه سپرده شود.

آنان همچنين عنوان کرده بودند که در پی تحقيقاتی، معلوم شده است که سالانه، عده زيادی از يهوديان از کشورهای مختلف و حتی برخی از افراد اسرائيلی با گذرنامه‌های کشور ثالث وارد همدان می‌شوند و از اين مکان بازديد می‌کنند.

بر اساس اين گزارش، اين دانشجويان بسيجی همچنين مدعی شدند که اين آرامگاه افرادی است که موجب کشته شدن تعداد زيادی از ايرانيان شده‌اند و از اين رو، نبايد عنوان زيارتگاه برای آن اطلاق شود.

خبرگزاری فارس در اين مورد نوشت که به دستور استر و عمويش، مردخای، ۷۵ هزار ايرانی در روزی که از سوی يهوديان با نام «پوريم» جشن گرفته می‌شود، کشته شدند.

اين خبرگزاری نیمه‌رسمی که از اين رويداد به عنوان هولوکاست نام برده، منبع چنین گزارشی را ذکر نکرده است.

اين در حالی است که خبرگزاری دولتی ايرنا در آذر سال ۸۷ حاکی از آن بود که «در مورد هويت استر و مردخای نظرات مختلفی وجود دارد، اما روايت مشهورتر که از مورخان يونانی و روايت تورات است، می‌گويد مردخای، که يکی از شخصيت‌های مذهبی قوم بنی‌اسرائيل محسوب می‌شود، توسط استر، دختر عمويش و همسر خشايارشاه، موفق شد فرمان قتل عام يهوديان را از اين شاه هخامنشی پس بگيرد».

بر همين اساس، از آن به بعد، يهوديان در اواخر اسفند و اوايل فروردين هر سال، در سالگرد نجات از اين قتل عام، با خواندن دعا و گرفتن روزه و خواندن طوماری، اين روز را به عنوان «جشن پوريم» گرامی می‌دارند.

در تجمع دیگری که در ۱۲ آذر ماه گروهی از دانشجويان بسيجی دانشگاه بوعلی سينای همدان در در مقابل این زیارتگاه برگزار کردند که محمود قاسمی، رئيس سازمان بسيج دانشجويی استان همدان، ملکه استر را «زنی فاسده و يهودی» توصيف کرده بود.

پس از اين تجمع، گروه ديگری از دانشجويان بسيجی در يک تجمع ديگری در ۲۰ آذرماه، در پی انتشار گزارش‌هايی در مورد تهديد اسرائيل به تخريب مسجدالاقصی، در مقابل آرامگاه استر و مردخای تجمع و اعلام کردند که در صورت چنين اقدامی، آنان اين آرامگاه را تخريب می‌کنند.

آرامگاه استر و مردخای در همدان، که از مکان‌های مقدس يهوديان محسوب می‌شود، در آذر سال ۸۷ در فهرست آثار ملی ايران ثبت شد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگی،صنايع دستی و گردشگری همدان در آن هنگام به خبرگزاری دولتی ايرنا گفت که اين آرامگاه از بناهای مهم تاريخی شهر همدان و از زيارتگاه‌های خاص يهوديان و مهم‌ترين مکان تاريخی باستانی در ايران محسوب می‌شود.

آرامگاه استر و مردخای، يک ساختمان سنگی و آجری ساده است که در مرکز شهر همدان قرار دارد.

بازديد عمومی از اين بنا تا حدود يک دهه پيش امکان‌پذير نبود، اما در ساليان اخير، سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری با فروش بليت امکان ديدار از اين آرامگاه را فراهم کرده است.
XS
SM
MD
LG