لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

« موقعیت آقای خامنه ای روز به روز ضعیف تر می شود»


در روزهای اخير، مير حسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت، هدف حملات شديد آيت الله علی خامنه ای و هواداران او در دستگاه های نظامی و سياسی قرا رگرفته اند.

آقايان موسوی و کروبی در اين حملات، با القابی مانند « دست اندرکاران فتنه، پياده نظام دشمن، عافيت‌ طلب، سازشکار، فرصت طلب، پيمان شکن و خائن» توصيف شدند.

اين حملات به مناسبت سالروز نهم دی ماه سال گذشته صورت گرفت که در آن روز، هواداران رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به تظاهرات مخالفان در شهرهای گوناگون ايران، گردهمايی هايی برگزار کردند.

علی کشتگر، تحليلگر سياسی در پاريس، درباره اين حملات به « راديو فردا» می گويد:

همواره تمام هم و غم رهبر جمهوری اسلامی و دولت محمود احمدی نژاد، چگونگی مقابله با جنبش سبز يا نيروی اپوزيسيونی است که در ايران شکل گرفته است.

به نظر من، در سالگرد آن حرکت می خواهند چنين اقدامی را تکرار کنند. بنابراين رجزخوانی عليه نيروهای اصلاح طلب و جنبش سبز امری طبيعی است.

حجت الاسلام علی عسگری، عضو شورای هماهنگی سران سه قوه، گفته است بخش عظيمی از رسانه ها در مبارزه با جنگ نرم موفق عمل نکردند. موضوع جنگ نرم پس از آغاز اعتراض به نتايج انتخابات همچنان ادامه داشته و مقامات جمهوری اسلامی از آيت الله خامنه ای گرفته تا رده های پايين تر هميشه اين موضوع را مطرح کرده اند. تاکيد حکومت با استفاده از موضوع جنگ نرم و توطئه دشمن در مقابله با مخالفان تا چه اندازه موفق بوده است؟

اکنون جنبش سبز ايران در تمام زمينه ها رسوخ کرده و يک فرهنگ عمومی در تمام اقشار و اقوام جامعه به وجود آمده است، مبنی بر اين که ايرانی ها بايد تمام اختلافات عقيدتی، دينی و سياسی را کنار بگذارند و برای حق رأی خودشان با هم همراه باشند.

اين موضوع به يک آرزوی مهم در جامعه ايران تبديل شده است و رژيم از اين مسئله وحشت دارد.

اگر جمهوری اسلامی کنونی می توانست بيش از آنچه که کشته و اعدام کرده است، بکشد و بيش از آن که به زندان ها انداخته است، زندانی کند، حتما اين کار را انجام می داد. اينها نگران آينده هستند و می دانند برنامه هايشان در زمينه های مختلف شکست خورده است.

يک سال از روز نهم دی ماه سال گذشته می گذرد. جايگاه آقای خامنه ای را در عرصه سياسی ايران چگونه ارزيابی می کنيد؟

اقتدار ولايت فقيه در هم شکسته است؛ يعنی وضعيت آقای خامنه ای به گونه ای است که بخش بزرگی از نيروهای نظام اعم از اصول گرايان و اصلاح طلبان که به حاشيه رانده شده اند، با او مسئله دارند؛ از آقای رفسنجانی گرفته تا مراجع در قم و اصول گرايانی در مجلس.

اينها از طريق مخالفت با سياست های محمود احمدی نژاد، در واقع، به آقای خامنه ای ايراد می گيرند. پس آقای خامنه ای می ماند و نيروهای نظامی و امنيتی اش. اما آيا اين نيروی نظامی و امنيتی هم کاملا تحت فرمان او است؟ نه، چون وقتی اين نيرو می بيند آقای خامنه ای حامی ديگری ندارد، طلب سهم بيشتری می کند و ما شاهد سرکشی احمدی نژاد در برابر آقای خامنه ای هستيم.

به نظر من، موقعيت آقای خامنه ای بعد از ۲۲ خرداد به شدت تضعيف شده است و روز به روز هم ضعيف تر می شود.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG