لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

گرانی مواد غذایی و تهدیدهای مقامات دولتی


«آيا مسئولان می‌دانند که يارانه حدودا ۵۰ هزار تومانی با خريد دو يا سه قلم کالای اساسی در عرض يک ساعت آب می‌شود؟» اين پرسش را روزنامه «روزگار» در شماره روز شنبه خود مطرح کرد.

همين روزنامه نوشت که قيمت هر کيلوگرم گوشت چرخ‌کرده به ۱۷ هزار تومان و هر کيلوگرم گوشت گوسفندی به ۲۰ هزار تومان افزايش يافته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:59 0:00
لینک مستقیم


پيشتر نيز خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا ،به نقل از مجيد عليداد، مديرعامل اتحاديه فرآورده‌های لبنی، از افزايش ۱۰ درصدی قيمت محصولات لبنی در همه کارخانه‌های ايران خبر داده بود.

اين سومين مرحله افزايش قيمت محصولات لبنی در ايران از مهرماه سال جاری تاکنون به شمار می‌آيد و به نوشته ايسنا، در مجموع، ۳۸ درصد بر قيمت اين محصولات افزوده شده است.

در گزارش خبرگزاری ايسنا، دليل اين موضوع افزايش نرخ علوفه و خوراک دام و قيمت شير خام و همچنين هزينه‌های ناشی از هدفمندی يارانه‌ها اعلام شده است.

حسن منصور، اقتصاددان در بريتانيا، در گفت‌وگو با راديوفردا با اشاره به نرخ تورم بالا در ايران می‌گويد: «مردم اعتمادی به وضع قدرت خريد خود ندارند و در نتيجه دچار هراس می‌شوند و قيمت‌ها بالا می‌رود.»

او می‌افزايد: «بسياری از مواد مورد نياز مردم از خارج وارد می‌شود، هرگونه افزايش نرخ ارز سبب می‌شود که قيمت‌ها افزايش پيدا کند و فروشندگان قبل از آن که اجناس را به قيمت جديد خريداری کرده باشند، از ترس گران‌تر شدن همان اجناس در آينده، قيمت آنها را بالا می‌برند.»

آقای منصور همچنين با اشاره به اين که ارزش ريال در سراشيبی قرار گرفته است اشاره می‌کند که اين موضوع همراه با افزايش نقدينگی ساليانه، از جمله به شکل چاپ اسکناس بی‌پشتوانه، به گرانی منجر می‌شود.

در اين ميان گزارش‌ها حاکی از افزايش قيمت برخی ديگر از مواد غذايی مانند مرغ، سبزيجات و قارچ است.

با همه اينها، محمدحسن نکويی ‌مهر، رئيس سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان، گفته است که هرگونه افزايش قيمت تا پايان سال جاری منتفی است.

اين در حالی است که مهدی طباطبايی، روحانی و نماينده سابق مجلس، هفته گذشته در شبکه اول تلويزيون دولتی ايران از گرانی کمرشکن در ايران انتقاد کرد.

در اين ميان، مقام‌های جمهوری اسلامی ايران اقدام به تهديد کسانی که گران‌فروش می‌خوانند کرده‌اند.

محمدحسن نکويی ‌مهر، رئيس سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان، گفت: با کسانی که بخواهند برای افزايش قيمت کالای مورد نياز مردم فضاسازی کنند و يا اختلال ايجاد کنند، برخورد می‌شود.

وی افزود: برای جلوگيری از تخلفات در قيمت‌ها،۱۰ هزار بازرس، بازار را تحت کنترل خواهند داشت.

در اين ارتباط، بزرگمهر صادقی، معاون حقوقی و اجرايی تعزيرات حکومتی استان تهران، روز شنبه از آغاز گشت‌های ويژه نوروزی در شهر تهران خبر داد و افزود: در نخستين روز طرح، ۱۵ فروشگاه ميوه‌فروشی، قنادی و سوپرمارکت در تجريش و شميرانات تهران به علت گران‌فروشی پلمب شدند.

او در اين زمينه به فروشندگان گوشت قرمز و سفيد و قصابی‌ها در تهران نیز هشدار داد.

در ساليان قبل نيز چنين هشدارهايی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ايران صادر شده بود. اما آيا اين گونه اقدامات می‌تواند کارساز باشد؟

حسن منصور، اقتصاددان در بريتانيا، با اشاره به برخوردهای مشابه با گران‌فروشی در دوره حکومت پهلوی بر اين اعتقاد است: «حکومت جمهوری اسلامی ايران در ۳۳ سال گذشته با همين روش‌ها به جايی نرسيده است.»

در اين حال، صدرالله دولت، مسئول تنظيم ‌بازار مواد پروتئينی، از آغاز عرضه گسترده گوشت مرغ با قيمت تعادلی در بازار خبر داد و گفت: گوشت قرمز با نرخ تعادلی از هفته آينده در سراسر ايران توزيع می‌شود.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG