لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

پزشکی قانونی:‌ مرگ ستار بهشتی طبیعی بوده است


رييس سازمان پزشکی قانونی روز دوشنبه گفت که ستار بهشتی، کارگر ‌وبلاگ نويس، «بر اثر مرگ طبيعی جان خود را از دست داده است.»
به گزارش خبرگزاری مهر، احمد شجاعی‌ در مورد کبودی های روی بدن اين وبلاگ نويس منتقد حکومت گفت: ممکن است کبودی هايی روی بدن او بر اثر ضرب و شتم باشد اما اين کبودی ها نمی توانند عامل مرگ باشند.
اين اظهارات در حالی مطرح می شود که غلامحسين محسنی اژه ای،‌ سخنگوی قوه قضاييه،‌ روز دوشنبه هفته گذشته گفته بود که پنج جای بدن اين وبلاگ نويس جای کبودی و اثر ضرب و جرح است.
با اين همه،‌ رييس سازمان پزشکی قانونی گفت:‌ «ممکن است او بر اثر استرس های وارد شده جان خود را از دست داده باشد، چرا که قبل از مرگ نيز قرص قلب مصرف کرده است.»

او توضيح بيشتری در مورد اين استرس ها نداد.
سخنان احمد شجاعی در شرايطی از سوی خبرگزاری مهر منتشر شده است که پيش از اين،‌ خواهر ستار بهشتی در مصاحبه ای گفته بود که شوهرش در پاسخ به پرسشی در مورد بيماری احتمالی اين وبلاگ نويس به ماموران امنيتی گفته بود که او هيچ مريضی نداشت.
همچنين به گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران به نقل از يک منبع نزديک به خانواده ستار بهشتی، هنگام تحويل جسد او،‌ روی سرش فرورفتگی بزرگی بود و صورتش باد کرده بود.
وی همچنين گفته بود که پس از باز شدن بند کفن ستار بهشتی،‌ از کنار زانوی راستش به کفن خون زده بوده است.
در اين ميان، به گزارش خبرگزاری های ايسنا و مهر،‌‌ اسماعيل احمدی مقدم،‌ فرمانده نيروی انتظامی،‌ روز دوشنبه با درخواست مجلس برای بازديد از بازداشتگاه رباط‌ کريم در ارتباط با مرگ ستار بهشتی موافقت کرد و گفت:‌ دستور همکاری با مجلس را صادر کرده است.
در پی مرگ برخی از بازداشت شدگان و زندانيان در سال های گذشته و نيز رفتارهای صورت گرفته با زندانيان، ‌بازديدهايی از زندان های جمهوری اسلامی ايران از سوی نمايندگان مجلس صورت گرفته ولی گزارش های آنها منتشر نشده است.
محمد اوليايی فرد،‌ حقوقدان، با مثبت ارزيابی کردن اقداماتی که در مورد مرگ ستار بهشتی صورت می گيرد، به راديو فردا می گويد:‌ «بايد توجه داشت گزارش های که مجلس تهيه می کند و يا تحقيقاتی که انجام می دهد،‌ برای دستگاه قضایی آمرانه نيست و اين قوه می تواند آنها را رد کند.»
وی بر اين نکته تاکيد می کند که مجلس با وضع قوانينی مانع از نقض حقوق شهروندی مردم ايران شود.
به گزارش خبرگزاری ايسنا، اسماعيل احمدی‌مقدم درباره همکاری نيروی انتظامی با کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس برای پيگيری نحوه مرگ ستار بهشتی گفت: نمايندگان نيروی انتظامی توضيحات لازم را به کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس دادند.
او افزود: اشخاصی از سوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس برای تحقيق درباره مرگ ستار بهشتی، منصوب شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر،‌ مهدی دواتگری به عنوان نماينده کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس برای بازديد از بازداشتگاه رباط کريم معرفی شده است.
به گزارش خبرگزاری ايسنا،‌ فرمانده نيروی انتظامی همچنين درباره برخورد با عاملان مرگ ستار بهشتی گفت: هنوز در مرحله تحقيقات قرار داريم و اول بايد اصل مساله روشن شود.
پيش از اين،‌ کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در گزارش مقدماتی خود درباره مرگ ستار بهشتی ضمن توصيه به نهادهای ذی‌ربط برای پيگيری دقيق اين حادثه، اعلام کرد که «اصل موضوع فوت ستار بهشتی در بازداشتگاه نيازمند بررسی دقيق است.»
به نوشته روزنامه دنيای اقتصاد،‌ اين گزارش با مثبت ارزيابی کردن اقدام قوه‌ قضائيه در بازداشت تعدادی از مامورين متهم، از دستگاه قضايی خواست در صورت احراز تخلف با عناصر متخلف برخورد قانونی کند.
به گزارش خبرگزاری ايسنا،‌ فرمانده نيروی انتظامی نيز در اين مورد گفت: ماموران مورد نظر در حال حاضر در اختيار دادسرا برای بازجويی هستند و اگر به نتيجه‌ای برسيم که قصوری بوده، با مقصران آن برخورد قاطع و قانونی را به عمل خواهيم آورد.
‌محمد اوليايی فرد اعتقاد دارد که سه عامل باعث به وجود آمدن چنين حوادثی در بازداشتگاه ها و زندان ها می شوند و می افزايد: «اجرا نشده قانون يکی از علل اين حوادث است.»
اين حقوقدان می گويد: «عملکرد قوه قضاييه در موارد قبلی به اين صورت بوده است که يا برخورد نمی کرده و يا برخوردش غير شفاف بوده است و در اين ارتباط می توان به پرونده های زهرا بنی يعقوب و زهرا کاظمی اشاره کرد.»
به گفته او،‌ سومين عامل اين است که برخی اشخاص که در اين پرونده ها دخيل هستند،‌ برای خود حاشيه امن ايجاد می کنند و اين تصور را دارند که می توانند با متهم هر کار که دلشان خواست انجام دهند و هيچ برخوردی هم با آنان نشود.
آقای اوليايی فرد در اين مورد به پرونده کهريزک و آنچه مشخص نشدن وضعيت دستور دهندگان قتل های صورت گرفته در آن بازداشتگاه می نامد،‌ اشاره می کند.
سازمان های حقوق بشری و برخی از سايت های منتقد و مخالف جمهوری اسلامی ايران می گويند که ستار بهشتی در پی شکنجه در بازداشتگاه و توسط ماموران پليس فتا کشته شده است. آنها از جمله به نامه ۴۲ زندانی سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين اشاره می کنند که شاهد آثار آنچه شکنجه بر بدن او بوده اند.
XS
SM
MD
LG