لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

اعتراض های کارگری در تبریز و تهران


اعتراض کارگری در مجتمع پتروشيمی تبريز
اعتراض کارگری در مجتمع پتروشيمی تبريز
گزارش ها از ايران حاکی از اعتراض کارگران مجتمع پتروشيمی تبريز و کارخانه لاستيک البرز تهران است.

خبرگزاری ايلنا گزارش داده است که حدود ۱۸۰۰ کارگر پيمانکار مجتمع پتروشيمی تبريز به قراردادی نشدن خود از سوی مديران اين مجتمع دست به اعتراض زده اند.

به نوشته ايلنا، اين اقدام مديريت مجتمع پتروشيمی تبريز، برخلاف مصوبه هيئت دولت در زمينه تبديل وضعيت استخدام کارگران متخصص و فنی پيمانی به وضعيت قراردادی بوده است.

بر اساس اين گزارش، ۱۸۰۰ کارگر مجتمع پتروشيمی تبريز در روزهای گذشته اقدام به تجمع در مقابل اين واحد توليدی کرده اند.

بر اساس برخی گزارش های غير رسمی، کارگران مجتمع پتروشيمی تبريز همچنين خواستار افزايش دستمزد متناسب با رشد تورم و افزايش قيمت کالاها و خدمات و برخورداری از امکانات رفاهی و بيمه شده اند.

تاکنون خبری در مورد واکنش مقام های دولتی و نيز مديريت مجتمع پتروشيمی تبريز در قبال اين اعتراض کارگران منتشر نشده است.

مجتمع پتروشيمی تبريز که جزو يکصد شرکت برتر ايران در سال مالی۱۳۸۸ قرار دارد، بر اساس شاخص های مالی همان سال، از سوی سازمان مديريت صنعتی ايران به عنوان سومين شرکت بزرگ و برتر اقتصادی منطقه شمال غرب ايران شناخته شد.

اين مجتمع در سال گذشته، علاوه بر ارائه ۲۶۵ هزار تن انواع محصولات پتروشيمی به صنايع پايين دست داخلی، محصولاتی به ارزش ۶۴ ميليون دلار نيز به ۲۳ کشور جهان صادر کرده است.

همزمان، به گفته يک فعال کارگری در تهران، صدها تن از کارگران کارخانه لاستيک البرز، کيان تاير سابق، روز چهارشنبه در مقابل اين کارخانه، در حاشيه آزاد راه آيت الله سعيدی تجمع و تحصن کردند.

اين اقدام دو روز پس از تحصن صدها کارگر اين کارخانه همراه با خانواده هايشان در مقابل اين کارخانه صورت گرفت.

به نوشته وبسايت سحام نيوز، ارگان حزب اعتماد ملی، به دليل جمعيت زياد متحصنين در روز دهم اسفند، نيروهای پليس و يگان ويژه از درگير شدن با آنها خودداری ورزيدند و تنها از پيوستن مردم به آنها جلوگيری کردند.

پيشتر نيز به گزارش اتحاديه آزاد کارگران ايران، بيش از ٣۰۰ نفر از کارگران لاستيک البرز روز هفتم اسفند در مقابل بخشداری چهاردانگه در اعتراض به شرايط خود دست به تجمع اعتراضی زدند و خواستار رسيدگی به وضعيت خود شدند.

اين اعتراض ها در واکنش به پرداخت نشدن حداقل ۵۰ درصد عيدی و نيز حقوق معوقه کارگران صورت گرفته است.

اعتراض های صنفی کارگران لاستيک البرز نيز تاکنون بازتابی در رسانه های رسمی جمهوری اسلامی ايران نداشته و واکنشی نيز از سوی وزارت صنايع در اين مورد ابراز نشده است.

اعتراض ها در تبريز و تهران، آخرين نمونه از اعتراض ها و اعتصاب های کارگران در مناطق مختلف ايران به شمار می روند.

در ماه های اخير، گزارش های بسياری در مورد اعتراض ها و اعتصاب های کارگران در آبادان، کرمانشاه، رشت، اهواز، اصفهان و شيراز انتشار يافته است.
XS
SM
MD
LG