لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

سندیکای اتوبوسرانی تهران خواستار آزادی فعالان کارگری شد


سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با ابراز نگرانی شديد از وضعيت سلامت رضا شهابی، عضو هيئت مديره اين تشکل کارگری، خواستار آزادی او و ساير اعضای زندانی اين سنديکا شد.

آقای شهابی که خرداد ماه سال جاری در بازداشت به سر می‌برد، از روز شنبه در اعتراض به عدم رسيدگی به پرونده اش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

در بيانيه‌ای که سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه منتشر کرد، آمده است: «رضا شهابی قرار بود در روز ۱۹ مهر ماه با قرار وثيقه ۶۰ ميليون تومانی و در روزهای گذشته با امضای يک قرار جديد ۱۰۰ ميليونی آزاد شود، اما او کماکان زندانی است.»

حسن شهابی، برادر اين فعال کارگر زندانی، در گفت‌وگو با راديو فردا با اشاره به اينکه مقام‌های قوه قضاييه تاکنون دليل ادامه بازداشت وی را اعلام نکرده‌اند، می‌افزايد: «آقای شهابی فعال کارگری است و در سنديکای کارگری فعاليت می‌کند. اگر مطالبه حق و حقوق جرم است، به ما بگويند و اعلام کنند که اين کار جرم است. بگويند که حمايت از کارگر جرم است.»

در حال حاضر، ابراهيم مددی، رضا شهابی و مرتضی کمساری در زندان اوين، علی اکبر نظری در زندان قزل حصار و غلامرضا غلامحسينی و منصور اسانلو در زندان رجايی شهر کرج زندانی هستند.

آقايان مددی و اسانلو از سال ۱۳۸۶ به اتهام های امنيتی زندانی هستند.

همزمان با بازداشت شماری از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، چند تن از اعضای سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه به اتهام‌های امنيتی و سياسی به زندان محکوم شده اند. از جمله اين فعالان کارگری، رضا رخشان، رئيس هيئت مديره اين تشکل کارگری است که به شش ماه زندان محکوم شده است.

دوروری دايک، از سازمان عفو بين‌الملل، درباره بازداشت و زندانی کردن فعالان کارگری به راديو فردا می‌گويد: «متأسفانه پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته در ايران، تهديدها و فشارها بر سنديکاهای کارگری مستقل شديدتر شده است و اين برخلاف تعهدهای ايران است که مقاوله‌نامه‌های بين‌المللی را امضا کرده است.»

برخورد با تشکل‌های کارگری و اعمال فشار بر فعالان کارگری در حالی صورت می‌گيرد که ايران با امضای مقاوله‌نامه‌های بين‌المللی متعهد به رعايت آزادی تشکل‌های کارگری است.

اما در ساليان اخير، ده‌ها فعال کارگری به اتهام‌های امنيتی، مانند اقدام عليه امنيت ملی، بازداشت و يا زندانی شده‌اند. ضمن آنکه شماری از کارگران و فعالان کارگری به دنبال اعتراض های صنفی، کار خود را از دست داده‌اند.

اعمال فشار بر قعالان و تشکل های کارگری در ايران با انتقادهای اتحاديه های کارگری در جهان مواجه شده است.

در آخرين مورد، کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری نروژ با ارسال نامه به آيت الله علی خامنه ‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، شديدا به اعمال فشار بر تشکل ‌های مستقل کارگری در ايران اعتراض کرد.

اين کنفدراسيون از آيت الله خامنه ای خواستار پايان فوری هرگونه اعمال فشار بر فعالان کارگری در ايران و آزادی فوری منصور اسانلو، رئيس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و سايز فعالان کارگر زندانی شد.
XS
SM
MD
LG