لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

ادامه اعتصاب در بندر امام و ماهشهر و تجمع کارگران دو کارخانه قزوین


گزارش ها از ادامه اعتصاب ۱۵۰۰ کارگر مجتمع پتروشيمی بندر امام و صدها کارگر شرکت های پتروشيمی در منطقه ويژه ماهشهر حکايت دارد.

اعتصاب در مجتمع پتروشيمی بندر امام از روز بيستم فروردين شروع شد و کارگران شرکت های پتروشيمی در منطقه ويژه ماهشهر از روز ۲۲ فروردين ماه به آنها پيوستند.

خواست اعتصابيون اين است: انعقاد قراردادهای مستقيم با خود کارگران، موضوعی که دولت محمود احمدی نژاد در سال ۸۴ تصويب کرد، اما هنوز به اجرا در نيامده است.

کارگران اعتصابی ضمن درخواست حذف شرکت های پيمانکاری خواستار آن هستند تا از مزايای کارگران رسمی نيز برخوردار شوند.

اعتصاب در شرايطی ادامه دارد که به نوشته وبسايت اتحاديه آزاد کارگران ايران، مصطفی موسوی، مشاور مديرعامل مجتمع پتروشيمی بندر امام، روز شنبه در نامه ای که برای کارگران خوانده شد، از آنان خواست که روز يکشنبه سرکار خود حاضر شوند و گفت که به رغم اعتصاب يک هفته گذشته، حقوق آن روزها پرداخت می شود، کسی اخراج نخواهد شد و او پيگير خواسته ومطالبات کارگران خواهد بود.

بر اساس اين گزارش، کارگران اعلام کردند که تا تحقق خواسته هایشان، به اعتصاب ادامه خواهند داد.

همزمان با مجتمع پتروشيمی بندر امام، کارگران شرکت‌های پتروشيمی اميرکبير، خوزستان، شيميايی رازی، تندگويان، بوعلی و اروند در منطقه ويژه ماهشهر با طرح خواسته های مشابه دست به اعتصاب زده اند.

در همين حال، اخبار مربوط به اين اعتصاب بزرگ در برخی از وبسايت‌های اصولگرا منتشر شده است. برای مثال، وب سايت بولتن نيوز، شمار کارگران معترض و اعتصابی را بيش از پنج هزار نفر ذکر کرده است.

با اين همه، وب سايت‌های دولت و مجتمع پتروشيمی بندر امام در قبال اين اعتصاب گسترده سکوت کرده‌اند و مقام‌های دولت و وزارت نفت نيز تاکنون واکنشی در اين مورد نشان نداده‌اند.

موضوع لغو واسطه‌های پيمانکاری و ايجاد قراردادهای مستقيم با کارفرمای اصلی در ماه‌های اخير از جمله خواسته‌های کارگران در ايران بوده است.

اين خواسته از جمله در کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و ايران خودرو و همچنين پتروشيمی تبريز عنوان شده‌اند که تاکنون اين درخواست در کارخانه ذوب آهن اصفهان اجرا شده است.

اعتصاب‌ها و اعتراض‌های کارگران در شهرهای گوناگون ايران در سال‌های اخير رو به افزايش گذاشته است. از جمله اين شهرها می‌توان به تبريز، تهران، قائمشهر، اراک، آبادان، کرمانشاه، رشت، اهواز، اصفهان و شيراز اشاره کرد.

تجمع کارگران دو کارخانه قزوین در تهران

وبسايت جرس، نزديک به اصلاح طلبان، گزارش داد که دهها کارگر کارخانه نساجی قزوين، عصر روز شنبه در مقابل نهاد رياست جمهوری تجمع کردند.

بر اساس اين گزارش، کارگران نساجی قزوين گفته اند بيش از يک سال است که حقوق و مزايا دريافت نکرده اند.

به نوشته جرس، پليس ضد شورش ضمن جلوگيری از دادن شعار توسط کارگران، آنها را متفرق کرد، اما آنها به تحصن خود در پارک پاستور ادامه دادند.

خبرگزاری فارس نيز گزارش داد که کارگران شرکت نازنخ قزوين صبح روز يکشنبه در مقابل مجلس‌ شورای اسلامی تجمع کردند.

اين تجمع در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۶ ماه دستمزد کارگران صورت گرفت.
XS
SM
MD
LG