لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

سازمان بسیج کارگری و «اسلامی کردن» فضای کارخانه ها


علیرضا لایق حقیقی،رییس سازمان بسیج کارگری
علیرضا لایق حقیقی،رییس سازمان بسیج کارگری
گزارش اين هفته برنامه «کارنامه» به سازمان بسيج کارگری اختصاص دارد؛ سازمانی که يکی از زير مجموعه‌های سازمان بسيج مستضعفين به شمار می رود.
سرهنگ عليرضا لايق حقيقی، رييس سازمان بسيج کارگری، در مورد زمان پيدايش اين سازمان گفته است: «سازمان بسيج کارگری از سال ۸۸ آغاز به کار کرد و اين ضرورت مطالبه قشر کارگران برای ارتقای توان در ميدان کار بود.»

البته برخی از ناظران اين دليل را واقعی نمی دانند.

بهروز خباز، فعال کارگری در سوئد، از جمله کسانی است که اعتقاد دارد گسترش اعتراض های صنفی کارگری به ويژه در دو سال گذشته، دليل اصلی راه اندازی سازمان بسيج کارگری بوده است.
او به راديو فردا می‌گويد: «مسئله اعتصابات کارگری در کارخانه های بزرگ به ويژه در مراکز استان ها برجسته شده و اين امر نهادهای امنيتی حکومت ايران را واداشته است تا فکری به حال اين قضيه کنند. آقايان همچنان ذهنيت دهه ۶۰ را می پرورانند و معتقد هستند می‌توانند با شناسايی کارگرانی که به نحوی در سازماندهی اين اعتصابات نقش دارند به مهار اعتراضات کارگری کمک کرده باشند.»
سخنان آقای خباز با اشاره به اظهارنظرهای مقام های جمهوری اسلامی ايران از جمله آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مورد آنچه تلاش «دشمن» برای نفوذ بين کارگران ناميده اند، ابراز می‌شود.
در اين ارتباط می توان به يکی از سخنرانی های آيت الله خامنه ای استناد کرد که گفته است: «ايجاد شعار سياسی، به دست گرفتن اهرم سياسی به وسيله کارگر عليه اسلام و عليه نظام اسلامی در برنامه دشمنان اسلام و دشمنان جمهوری اسلامی بود تا امروز.»
در اين حال، رييس سازمان بسيج کارگری در يک سخنرانی از سازماندهی يک ميليون کارگر بسيجی تا پايان برنامه پنجم توسعه در ايران خبر داده و گفته است: «۱۲۰ حوزه و بيش از ۱۴۰۰ پايگاه بسيج کارگری در سطح ايران وجود دارد که تا پايان برنامه پنجم توسعه تعداد آن به ۵۲۰۰ پايگاه افزايش خواهد يافت.»
وی در مورد تعداد اعضای سازمان بسيج کارگری در پايان برنامه پنجم توسعه گفته است: «۲۰۰ هزار نفر از اين اعضا نيروی فعال و يک ميليون و ۸۰۰ هزار نفر نيروی عادی خواهند بود.»
سازمان بسيج کارگری دو نقش دارد، نقش اول اعتماد سازی به محصولات داخلی و نقش دوم ايجاد اطمينان برای سرمايه‌گذاران، ‌کارفرمايان و کارآفرينان است که بدانند در عرصه کار و توليد تنها نيستند.
سرهنگ عليرضا لايق حقيقی، رييس سازمان بسيج کارگری

رييس سازمان بسيج کارگری در آستانه روز جهانی کارگر، اين سازمان را با حدود ۳۲۰ هزار عضو بزرگترين تشکل کارگری در جهان دانست.
صادق کارگر، فعال سنديکايی در نروژ، در مورد اظهار نظر رييس سازمان بسيج کارگری به راديو فردا می‌گويد: «اين گفته به اين معنی است که برای اتحاديه‌های کارگری در کارخانه ها مانع ايجاد کرده و بزرگترين نهادهای نظامی را در کارخانه ها ايجاد می‌کنند. اينها می‌خواهند به جای پاسخگويی به حقوق کارگران و به جای رسيدگی و رفع عوامل بازدارنده توليد، به اتکای نيروی بسيج، به همان سياست‌ها و روش‌هايی ادامه دهند که بر سر توليد و کارگر اين همه مصيبت وارد کرده است.»
وی اضافه می کند:« بسيج در کارخانه ها هيچ ضرورتی ندارد و مخل نظم توليد و خلاقيت در واحدهای توليدی است و هزينه‌های زيادی را به توليد تحميل می‌کند که اين هزينه‌ها به ناچار بايد از درآمد کارخانه و از ارزش اضافی که کارگران توليد می‌کنند تامين شود.»
در کنار بحث های مربوط به سابقه تشکيل سازمان بسيج کارگری و تعداد پايگاه ها و اعضای آن، اين موضوع نيز مطرح می شود که هدف از تشکيل اين سازمان در داخل کارخانه ها و واحدهای توليدی چيست؟
سرهنگ عليرضا لايق حقيقی، رييس سازمان بسيج کارگری، به خبرگزاری فارس گفته است: سازمان بسيج کارگری دو نقش دارد، نقش اول اعتماد سازی به محصولات داخلی و نقش دوم ايجاد اطمينان برای سرمايه‌گذاران، ‌کارفرمايان و کارآفرينان است که بدانند در عرصه کار و توليد تنها نيستند.
همچنين به گفته او، هدف سازمان بسيج کارگری کمک به دولت در اسلامی کردن محيط و فضاهای کار و کارگری است.
اما اسلامی کردن محيط و فضای کار واحدهای توليدی چه معنايی می تواند داشته باشد؟
بهروز خباز در پاسخ اين سوال می‌گويد: «اينها به نحوی می‌خواهند از ميان کارگران برای خودشان مزدور تربيت کنند. اين مسئله مرا به ياد دوران فرانکو و موسولينی در ايتاليا و اسپانيا می‌اندازد. اما خوشبختانه کارگران چنين عناصری را در محيط کارشان به شدت منزوی می‌کنند و به رغم فقر و فلاکتی که در زندگی‌شان به وجود آمده دارای عزت نفس بالايی هستند و اکثريت قريب به اتفاق کارگران در مقابل چنين نهادهايی قرار دارند. با اوضاع کشور می‌توان انتظار داشت تعداد محدودی از کارگران عضو اين نهادهای امنيتی بشوند چون همه مانند هم فکر نمی‌کنند و تعداد محدودی هم ممکن است جذب اين نهادها شوند.»
صادق کارگر نيز در اين مورد عقيده دارد: «اين کارها و صحبت‌های آقای لايق کاملا افشاگرانه است و مشخص می‌کند هدف اينها کنترل کارخانه ها، جلوگيری از اعتراضات کارگری و پيشبرد توليد به شکل آمرانه است. به نظر من، اين مسايل نتايج منفی به بار می آورد و اگر هدف اين است که توليد را گسترش دهند با اين اعمال نه تنها به نتيجه نمی‌رسند بلکه اين موضوع برخلاف اهدافی که در نظر گرفته‌اند عمل خواهد کرد.»
اخبار
علی طالبی، دبير اجرايی خانه کارگر استان قم، گفت: ۸۰ درصد نيروی کار جامعه به دريافت حقوق خود در پايان ماه اميد چندانی ندارند.
اين کارها و صحبت‌های آقای لايق کاملا افشاگرانه است و مشخص می‌کند هدف اينها کنترل کارخانه ها، جلوگيری از اعتراضات کارگری و پيشبرد توليد به شکل آمرانه است. به نظر من، اين مسايل نتايج منفی به بار می آورد و اگر هدف اين است که توليد را گسترش دهند با اين اعمال نه تنها به نتيجه نمی‌رسند بلکه اين موضوع برخلاف اهدافی که در نظر گرفته‌اند عمل خواهد کرد.
صادق کارگر، فعال سنديکايی در نروژ

به گزارش خبرگزاری فارس، او با اشاره به نبود امنيت شغلی کارگران افزود: در برخی از کارخانه‌های قم قرارداد شش روزه با کارگران بسته می‌شود تا حقوق يک روز تعطيل هفته، يعنی جمعه به کارگران داده نشود.
علی طالبی همچنين گفت که کارگران شاغل از نظر نيازهای اوليه مالی تامين نمی‌‌شوند و افزود: کارگران بازنشسته حدود ۴۰ درصد هزينه‌های زندگی خود را دريافت نمی‌کنند.
***
ناصر برهانی، دبير کانون شورای اسلامی کار کشور، گفت: بسياری از پيمانکاران حقوق کارگران را رعايت نمی‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، او با اشاره به اين که جامعه کارگری شهرداری تهران ۷۰ هزار تن هستند، اضافه کرد: امنيت شغلی برای کارگران وجود ندارد.
***
خبرگزاری فارس به نقل از حجت‌الاسلام عبدالله حاجيانی، مدير کار و خدمات اشتغال منطقه ويژه پارس، اعلام کرد ۷۴ ميليارد ريال مطالبات معوقه کارگران پارس‌ جنوبی به آنان پرداخت شده است.
در اين گزارش اشاره نشد آيا مبلغ پرداخت شده، کل مطالبات کارگران پارس جنوبی بوده است يا خير.
***
محمد کاظم حجازی، نماينده مجلس از همدان و فامنين، گفت: برخی از کارگران چند ماه است که حقوق دريافت نکرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی با اشاره به مشکلات در واحدهايی مانند کارخانه کيوان، کارخانه سوميکو و کارخانه فولاد اسدآباد افزود: برخی از کارخانه ها با سابقه ۴۰ سال فعاليت و يا بيشتر در حال تعطيلی هستند.
***
حميد قناعتی، دبير کميسيون کارگری خوزستان، اعلام کرد اين کميسيون برای حل مشکل کارگران در سال جاری به دنبال واگذار کردن کارخانه‌ها و شرکت‌های مشکل دار به سرمايه‌گذاران جديد است.
به گزارش خبرگزاری فارس، او افزود: بخشی از مشکلات اين کارخانه‌ها برطرف شده است، اما اشاره ای به نام اين واحدهای توليدی نکرد.
بر اساس اين گزارش، در سال گذشته کارگران کارخانه های لوله سازی خوزستان، کشت و صنعت شوشتر، قطارشهری اهواز، قند دزفول، سد گتوند، تصفيه قند اهواز و بسياری از شهرداری‌های استان خوزستان برای جلب حمايت مسئولان تجمع‌های اعتراض آميز برگزار کردند.
***
خبرگزاری ايلنا گزارش داد حدود ۱۰۰ تن از کارگران نساجی مازندران به اتفاق خانواده‌های‌شان روز شنبه در مقابل استانداری مازندران تجمع کردند.

کارگران کارخانه نساجی مازندران ماهها است که حقوق خود را دريافت نکرده اند.
***
اتحاديه آزاد کارگران ايران خواستار آزادی محمد علی محمدی، کارگر و عضو اين تشکل کارگری شد.
به نوشته سايت اتحاد، آقای محمدی روز ۲۵ بهمن ماه سال ۹۰ به اداره اطلاعات سنندج احضار و بازداشت شد. بر اساس اين گزارش، دليل بازداشت اين فعال کارگری مشخص نيست.
***
خبرگزاری ديده بان حقوق بشر کردستان نوشت که از وضعيت پنج تن از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در سنندج هيچ خبری وجود ندارد.
بر اساس اين گزارش زاهد بنفشی ، شيرکو کردی، حميد طالی مرادی، فرزاد حسين پناهی و محمد لطيفی در مراسم روز جهانی کارگر در سنندج بازداشت شدند.
***
هشت اتحاديه و سنديکا در سه کشور بريتانيا، قبرس و کانادا در بيانيه ای همبستگی خود را با کارگران و فعالان سنديکايی ايران اعلام کردند.
به گزارش سازمان کودير، آنها اشاره کرده اند کارگران ايران با آشفتگی بی‌سابقه اقتصادی و سرکوب خشن حکومتی دست به گريبان هستند که تشکيلات کارگری را مورد هدف قرار داده است.
اين اتحاديه‌ها و سنديکاها از جمهوری اسلامی ايران خواسته اند حکم اعدام عبدالرضا قنبری را لغو و فعالان کارگری را آزاد کند، به اخراج فعالان سنديکايی و کارگری به علت فعاليت‌های صنفی ‌شان پايان دهد و همهٔ موانع موجود بر سر راه تشکل يابی را بردارد.
آنها همچنين نوشته اند تحريم‌های اقتصادی تحميل شده بر ايران، فقط بر روی زندگی مردم عادی اثر منفی دارند و بايد برداشته شوند.
***
سايت اتحاد، متعلق به اتحاديه آزاد کارگران ايران، گزارش داد ۸۰۰ تن از پرسنل رسمی بيمارستان شهيد لبافی نژاد در طوماری به اخبار واگذاری اين بيمارستان به دانشگاه شهيد بهشتی اعتراض کردند.
آنها در طومار خود به مدير عامل تامين اجتماعی از وضعيت بازنشستگی و پرداخت امور مالی و وضعيت استخدامی خود بعد از اين انتقال ابراز نگرانی کردند و خواستار توقف اين طرح شدند.
رونوشت اين طومار به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اطلاع و پيگيری ارسال شده است.

***
خبرگزاری ايلنا گزارش داد که کارگران مجتمع دامداری مهاباد هفت ماه حقوق معوقه طلب دارند.
بر اساس اين گزارش، کارفرما می گويد به دليل پيامدهای ناشی از واردات بی رويه گوشت، توانايی مالی برای پرداخت حقوق کارگران را ندارد.
***
دو هزار کارگر فصلی نی بُر شرکت کشت و صنعت کارون در استان خوزستان در اعتراض به اخراج‌شان، آن هم پيش از پايان برداشت محصول و همچنين اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل در محوطه اين کارخانه تجمع کردند.
رحم خدا عباسی، يک عضو شورای اسلامی کار کارگران نی بُر کشت صنعت کارون شوشتر، با اعلام اين مطلب به خبرگزاری ايلنا گفت: کارگران فصلی خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند.
بر اساس اين گزارش، عده زيادی از کارگران نی بر کشت و صنعت به سن بازنشستگی رسيده‌اند، اما به دليل تعويق در پرداخت حق بيمه توسط کارفرما امکان بازنشسته شدن و استفاده از مزايای بازنشستگی تامين اجتماعی را ندارند.
***
خبرگزاری مهر گزارش داد که تعداد زيادی از بازنشستگان فولاد اصفهان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و پاداش بازنشستگی خود در مقابل مجلس تجمع کردند.
به نوشته مهر، چند ماه پيش طرحی برای اصلاح قانون صندوق بازنشستگی فولاد کشور در مجلس به تصويب رسيد که بر اساس آن بايد مشکل حقوق و پاداش بازنشستگی اين افراد حل می شد.
پيش از تصويب اين طرح در مجلس، بازنشستگان صنعت ذوب آهن و فولاد کشور بارها در اصفهان و تهران دست به تجمع زده بودند.
***
دبير اجرايی خانه کارگر سقز اعلام کرد: بيش از ۳۵۰ کارگر کارخانه قند ماد نوش در اين شهر در اسفند ماه سال گذشته اخراج شده اند و قرارداد ۸۰۰ کارگر نيز تمديد نشده است.
محمد صالح حسينی در گفت گو با خبرگزاری ايلنا ضمن اشاره به وضعيت بحرانی واحدهای توليدی در شهرک صنعتی سقز افزود: کارخانه قند ماد نوش واقع در اين شهرک به دليل کمبود مواد اوليه و نوسان های نرخ ارز دچار مشکل شده است و در آستانه تعطيلی قرار دارد.
***
خبرگزار ايلنا گزارش داد که قرارداد کارگران واحدهای ۳ و ۴ کارخانه لوله سازی خوزستان در اهواز از اوايل فروردين سال جاری به حال تعليق در آمده‌ است.
بر اساس اين گزارش ۴۵۰ تن در اين دو واحد مشغول به کار بوده اند و تاکنون حقوق فروردين ماه آنان هنوز پرداخت نشده است.

***
سايت قانون آنلاين نوشت: به رغم ادعای مقام های دولتی، معلمان فقيرتر شده‌اند.
شيرزاد عبداللهی، کارشناس مسايل آموزش و پرورش، به اين سايت گفته است: اين که گفته می شود در سال ۸۳ ميزان دريافتی بازنشستگان و شاغلان فرهنگی ۲۲۰ هزارتومان بود و ميانگين حقوق اين افراد در سال ۹۰ به بالای ۶۰۰ هزار تومان رسيده است را نمی‌توان نشانه رفاه و بهبود معيشت معلمان دانست.
***
رييس هيات مديره انجمن حمايت از حقوق کودکان از افزايش کودکان کار به تبع بحران‌های اقتصادی سال‌های اخير خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ايلنا، شيوا دولت آبادی همچنين تعداد کودکان باز مانده از تحصيل در ايران را حدود سه ميليون تن اعلام کرد.
پای صحبت کارگران
کوروش، يکی از شنوندگان برنامه کارنامه از ما خواسته است در مورد بيمه رانندگان کاميون برنامه‌ای تهيه کنيم و اضافه کرده شغل رانندگان کاميون بسيار خطرناک و سخت است، انگار آنها در خط مقدم جبهه حضور دارند و هر لحظه موشکی از کنارشان عبور می‌کند.
کوروش نوشته است رانندگان معمولا از حق و حقوق خود اطلاع زيادی ندارند.
آشنايی با قانون کار
اهميت يادآوری قانون کار اين است که بسياری از مشکلات کاری و صنفی از جايی شروع می‌شود که کارگران از حقوق قانونی خود بی‌خبر هستند.
ماده ۷۳ قانون کار می گويد: تمامی کارگران در مواردی شامل ازدواج دائم، فوت همسر و پدر و مادرو فرزندان، حق برخورداری از سه روز مرخصی با استفاده از مزد را دارند.
***
شما می توانيد نظرات و پيام‌های خود را درمورد برنامه کارنامه با آدرس kar@radiofarda.com و يا شماره تلفن ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۲۱۱۲در ميان بگذاريد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG