لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

افتتاح نخستین مراکز ترک اعتیاد کودکان در ایران


مديرکل بهزيستی استان سيستان و بلوچستان روز دوشنبه، ‌اول دی، از افتتاح دو مرکز درمان کودکان معتاد زير ۱۸ سال در زاهدان خبر داد.

به گزارش سایت خبرآنلاين و به نقل از روابط عمومی سازمان بهزيستی، محمدرضا سراوانی در مراسم افتتاح مراکز درمان کودکان معتاد زير ۱۸ سال گفت: «در کل کشور تاکنون مرکزی برای ترک اعتياد کودکان نداشتيم که با توجه به احساس نياز طرح آن از سوی بهزيستی و تصويب آن توسط سازمان بهزيستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر، اين مرکز تجهيز و آماده بهره‌برداری شد».

او در مورد عملکرد اين مراکز گفت که پس از ورود کودک،‌ «تمامی خدمات مددکاری برای کودکان انجام می‌شود و در صورتی که خانواده صلاحيت نگهداری از اين کودکان را داشته باشند، کودکان به خانواده تحويل داده می‌شوند و در غير اين صورت، کودکان به مراکز نگهداری کودکان بد سرپرست و بی‌ سرپرست منتقل می‌شوند».

مديرکل بهزيستی استان سيستان و بلوچستان اشاره کرد که «عمده مصرف اين کودکان شيشه و کريستال بوده است».

بر اساس اين گزارش،‌ ظرفيت پذيرش هر مرکز بين ۲۰ تا ۳۰ تن است و در حال حاضر ۱۰ تن در اين مرکز تحت درمان قرار دارند.

خبرگزاری ايسنا روز دوم آبان به نقل از حميد صَرّامی، مديرکل تحقيقات و آموزش در ستاد مبارزه با مواد مخدر ايران، نوشت که بر اساس نتايج مطالعات «شيوع شناسی اعتياد» در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۰، شيوع اعتياد بين نوجوانانِ زير ۱۸ سال ۱۰۰درصد بوده است.

به گفته اين مقام مسئول، سه درصد از معتادان ايران بين ۱۵ تا ۱۹ سال سن دارند.

تعداد معتادان در ايران به گفته عليرضا جزينی،‌ قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ايران، يک ميليون و ۳۲۵ هزار تن اعلام شده است.

او روز هفتم آذر در مورد تعداد دانش‌آموزان معتاد در ايران اشاره کرد که يک درصد دانش آموزان مواد مخدر مصرف می‌کنند که قبلا اين ميزان، به گفته او، نيم درصد بوده است.

همچنين به گزارش خبرگزاری ايرنا،‌ علی اوسط هاشمی،‌ استاندار سيستان و بلوچستان،‌ در مراسم افتتاح دو مرکز ترک اعتياد کودکان در زاهدان گفت: کودکان نجات يافته از اين آسيب‌ها نيازمند مشاوره در حوزه‌های فرهنگی و آموزش هستند.

او از اداره آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای و سازمان بهزيستی خواست که برای آينده اين کودکان برنامه‌ريزی کنند.

آقای اوسط هاشمی از خانواده‌هايی که دارای کودکان و نوجوانان زير ۱۸ سال هستند خواست به صورت داوطلبانه فرزندان شان را به اين مرکز تحويل دهند تا به طور رايگان درمان شوند.

استاندار سيستان و بلوچستان در عين حال خبر داد که به زودی در شهرستان‌های ايرانشهر، زابل و سراوان نيز مراکز کاهش آسيب و ترک اعتياد راه‌اندازی می‌شود.

خبرگزاری مهر اوايل آذر امسال به نقل از محمد هادی مرعشی، دبير شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سيستان و بلوچستان، از جمع آوری کودکان معتاد در آينده نزديک در زاهدان و ساير شهرهای استان خبر داده بود.

دو مرکز ترک اعتياد کودکان زير ۱۸ سال در شرايطی در زاهدان افتتاح شدند که
پيش از آن گزارش‌هايی در مورد افتتاح چنين مرکزی در تهران منتشر شده بود.

فاطمه دانشور، رييس اجتماعی شورای شهر تهران به خبرگزاری مهر گفته بود که دولت قصد دارد نخستين مرکز ترک اعتياد کودکان در تهران را تاسيس کند.

با وجود این،‌ به گزارش خبرگزاری‌ها،‌ عليرضا جزينی قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، ‌هفته پيش درباره راه‌اندازی مرکز ترک اعتياد کودکان در تهران گفته بود: «اين مرکز هنوز به تاييد دبيرخانه اين ستاد نرسيده و آماری نيز درباره کودکان معتاد نداريم».

XS
SM
MD
LG