لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

کاهش شکاف جنسیتی در جهان؛ ایران همچنان در پایین‌ترین رده‌ها


شکاف جنسیتی میان زنان و مردان در بیشتر کشورهای جهان کمتر شده است، این را مجمع اقتصاد جهانی در جدیدترین گزارش خود در روز جمعه اعلام کرده است.

این گزارش بر اساس مطالعه روی ۱۳۶ کشور جهان در زمینه‌های اقتصاد، آموزش، بهداشت و مشارکت سیاسی تهیه شده و نشان می‌دهد که وضعیت برابری جنسیتی در ۸۶ کشور جهان بهتر شده است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:43 0:00
لینک مستقیم
بر اساس این گزارش کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در سال‌های اخیر در این زمینه هیچ پیشرفتی نداشته‌اند.

کشورهای ایسلند، فنلاند، نروژ، سوئد و فیلیپین به ترتیب رتبه یکم تا پنجم را کسب کرده‌اند و بر این اساس دارای کمترین نابرابری جنسیتی بین زنان و مردان هستند.

جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در رده ۱۳۰ این جدول جزو بدترین کشورها از نظر شکاف جنسیتی بین زنان و مردان است.

بعد از ایران، ساحل عاج، موریتانی، سوریه، چاد، پاکستان و یمن کشورهایی هستند که بیشترین نابرابری جنسیتی را در جهان دارند.

با نگاهی به جدول کلی این ۱۳۶ کشور می‌توان دید که کشورهای مسلمانی همچون عمان، مصر، قطر، اردن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از این نظر وضعیت به مراتب بهتری نسبت به ایران دارند.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی هم در بین ۱۳۵ کشور مورد مطالعه، رتبه ۱۲۷ را کسب کرده بود. اما گزارش امسال نشان می‌دهد که وضعیت ایران از نظر نابرابری جنسیتی بدتر شده است.

نگاهی به آمارها و مطالعات سه سال گذشته هم نشان می دهد که ایران همواره در زمینه شکاف جنسیتی، جزو ۱۰ کشور آخر جدول بوده است.

گزارش مجمع اقتصاد جهانی نشان می‌دهد که زنان ایرانی در زمینه بهداشت و تحصیلات توانسته‌اند به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنند، اما در زمینه فعالیت‌های ‌اقتصادی و مشارکت سیاسی هنوز فاصله‌شان با مردان بسیار زیاد است.

سعدیه زاهدی سرپرست گروه برابری جنسیتی در مجمع اقتصاد جهانی، آموزش را مهم‌ترین وسیله برای از بین بردن فاصله جنسیتی می‌داند.

او می‌گوید: «اگر کشورها برای استفاده از توانایی و استعداد زنان که ۵۰ درصد سرمایه انسانی‌شان هستند، راه‌هایی نیابند، در دراز مدت در زمینه‌های تحصیلی و اقتصادی زیان خواهند دید».
XS
SM
MD
LG