لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

برکناری دومین افسر آمریکایی در ارتباط بازداشت ملوانان در آب‌های ایران


نیروی دریایی ایالات متحده یک افسر دیگر خود را در ارتباط با بازداشت ملوان‌های آمریکایی در آب‌های ایران برکنار کرده و قرار است تا هفته آینده تصمیم خود را در مورد اقدام بیشتر علیه هفت ملوان و افسر خود اعلام کند.

بر اساس گزارش روز جمعه خبرگزاری اسوشیتدپرس، دریاسالار کوین دونگان، رئیس فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا، با برکناری سروان کایل موزس، فرمانده گروه ضربت ۵۶ از مقام خود، او را به بخش دیگری منتقل کرده است.

این خبرگزاری به نقل از دریاسالار دونگان نوشته است که برکناری سروان موزس بر پایه نتایج اولیه تحقیقات در مورد حادثه [آب‌های] ایران صورت گرفته و پس از بررسی نتایج تحقیقات نهایی، او در مورد سایر اقدام‌های لازم تصمیم‌گیری خواهد کرد.

اسوشیتدپرس همچنین به نقل از یک مقام رسمی ایالات متحده نوشته است که تبیهات بیشتر در مورد هفت ملوان دیگر، از جمله اریک راش، افسر اجرایی وقت اسکادران، در دست بررسی و تصمیم‌گیری است و نتایج آن هفته آینده اعلام خواهد شد.

این مقام رسمی ایالات متحده که خواسته نامش فاش نشود، گفته است که دریادار فرانک مورنو، رئیس فرماندهی مأموریت‌های رزمی نیروی دریایی آمریکا، در حال بررسی احتمال نیاز به تشدید اقدامات علیه اریک راش است.

اریک راش، که در زمان بازداشت ۱۰ ملوان آمریکایی در آب‌هایی ایران، افسر اجرایی اسکادران بود، پس از چندی فرماندهی اسکادران بر عهده گرفت اما بیش از یک ماه قبل به دلیل «فقدان ویژگی‌هایی چون رهبری مؤثر و کارا، نظارت و رعایت معیار‌ها» از مقام خود برکنار شد.

گرگ می‌یر، فرمانده اسکادران در زمان این حادثه، یکی دیگر از گروه هفت نفره‌ای است که وضعیت آنها در دست تصمیم‌گیری است. آقای می‌یر از چندی پیش سمت فرماندهی ندارد، و هنوز تصمیمی در مورد او اتخاذ نشده است.

علاوه بر اریک راش، گرگ می‌یر و سه ملوان بازداشت شده در آب‌های ایران، یک افسر و یک ملوان مستقر در پایگاهی دریایی در کویت هم که نظارت بر عملیات ملوان‌های بازداشت‌شده را برعهده داشته‌اند، در شمار این هفت نفر هستند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌نویسد که علاوه بر این افراد، چندین ملوان دیگر هم در ارتباط با حادثه آب‌های ایران مشمول توبیخ اداری شده‌اند.

مقام‌های آمریکایی در دی ماه سال گذشته اعلام کردند که ۹ ملوان مرد و یک ملوان زن آمریکایی، سوار بر دو قایق گشتی نیروی دریایی به دلیل انحراف از مسیر از پیش تعیین شده وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شدند و توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شدند، و پس از چندی آزاد شدند.

نیروی دریایی آمریکا از زمان آزادی این گروه تحقیقات خود در مورد این حادثه را آغاز کرد اما رهبر جمهوری اسلامی از اقدام نیروی دریایی سپاه تقدیر کرد و به فرماندهانی که در بازداشت ملوانان آمریکایی نقش داشتند، «نشان فتح» داد.

XS
SM
MD
LG