لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

بازداشت هشت «تهیه‌کننده کلیپ‌های موسیقی» در تهران


خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، روز شنبه هشتم خرداد، از بازداشت هشت تهیه‌کننده کلیپ‌های موسیقی در ایران خبر داد و به نقل از دادستان تهران نوشت که دادسرای فرهنگ و رسانه مأمور رسیدگی به پرونده آنها شده است.

در مورد بازداشت‌شدگان تاکنون اطلاعات دیگری منتشر نشده و در خبر خبرگزاری میزان تنها به این موضوع اشاره شده که بازداشت‌شدگان «تهیه‌کنندگان کلیپ‌های مبتذل موسیقی‌» هستند و تولیدات آنها در یک «شبکه معروف ضدانقلاب» پخش شده است.

در این گزارش همچنین به نام شبکه‌ای که به پخش کلیپ‌های تولید شده توسط این گروه پرداخته‌اند، اشاره نشده است.

روز شنبه خبرگزاری فارس هم با انتشار سخنان دادستان تهران در جمع قضات نواحی ۳، ۵، و ۱۱ دادسرای تهران، از قول او نوشت که اقدام دادستانی در تعقیب این افراد طی هفته اخیر «بر مبنای مجوز قانونی» است.

به نوشته فارس آقای دولت‌آبادی ابراز امیدواری کرده که این دستگیری‌ها «آخرین دستگیری در این زمینه باشد».

ده‌ها تلویزیون فارسی‌زبان در خارج از ایران، برنامه‌های خود را از طریق ماهواره در دسترس شهروندان ایرانی قرار می‌دهند و در حالی که برخی از این تلویزیون‌ها برنامه‌های متنوعی را در قالب خبر و سرگرمی برای مخاطبان‌شان تهیه می‌کنند، برخی از آنها تنها به پخش موزیک‌ویدئوها می‌پردازند.

در این میان در سال‌های اخیر برخی از این شبکه‌های ماهواره‌ای که در ایران با محبوبیت زیادی داشته‌اند، با محدودیت دسترسی از طریق اختلال‌های پارازیتی وابسه به نهادهای حکومتی روبه‌رو شده‌اند.

خبر دستگیری این هشت تهیه‌کننده کلیپ‌های موسیقی تنها یک روز پس از آن منتشر شده که عفو بین‌الملل خبر داد سه هنرمند ایرانی محکوم به زندان، برای گذراندن دوران محکومیت فراخوانده شده‌اند.

مهدی رجبیان و یوسف اعتمادی، آهنگساز، و نیز حسین رجبیان، فیلم‌ساز، هر یک به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی محکوم شده‌اند و از آنها خواسته شده که برای گذران دوران محکومیت تا تاریخ ۱۱ خرداد، خود را به این دادستانی معرفی کنند.

گفته می‌شود دلیل اصلی تعقیب این سه هنرمند که به «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» متهم شده‌اند، راه‌اندازی یک سایت موسیقی زیرزمینی، با عنوان «برگ موزیک» برای «تولید، انتشار و معرفی موسیقی زیرزمینی ایرانی» است.

عفو بین‌الملل نیز روز جمعه هفتم خرداد تأکید کرد که در صورت اجرای حکم، این سه هنرمند ایرانی «زندانی عقیدتی» محسوب می‌شوند، چرا که به گفته این نهاد حقوق بشری، به دلیل فعالیت‌های هنری خود مشمول این احکام شده‌اند.

هشدار نیروی انتظامی به سازندگان کلیپ‌های ماهواره‌ای

اما ساعاتی پیش از اعلام خبر بازداشت چند «تهیه‌کننده کلیپ‌های موسیقی»، خبرگزاری تسنیم به نقل از سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی نوشت که پلیس با سازندگان کلیپ‌های ماهواره‌ای «که در تهران اقدام به تهیه و تولید این کلیپ‌ها می‌کنند» برخورد می‌کند.

در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در مورد واکنش پلیس به «ساخت کلیپ‌های خوانندگان غیرمجاز در تهران» و پخش این کلیپ‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای، سخنگوی نیروی انتظامی گفت که مواردی از این دست در حوزه کاری وزارت فرهنگ و ارشاد است و «در صورت ارائه گزارش‌هایی از تخلف در این موارد، پلیس حتماً با متخلفان برخورد خواهد کرد».

وی در عین حال یادآوری کرد که «پلیس نیز در صورت مواجهه با موارد این‌چنینی، پس از انجام اقدامات اولیه، تشکیل پرونده قضایی و با حکم قضایی، با سازندگان این کلیپ‌ها برخورد قانونی را انجام می‌دهد».

پیش از این هم نمونه‌هایی از بازداشت تهیه‌کنندگان کلیپ‌های موسیقی در ایران منتشر شده و از جمله در تیرماه ۹۳ و همزمان با برگزاری مسابقات جام جهانی، انتشار کلیپی بر روی آهنگ «گل ایران» از گروه عجم توسط یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای، بازداشت سه هنرمند جوان در شهرستان شاهرود را به دنبال داشت.

در آن زمان فرمانده نیروی انتظامی شاهرود گفته بود که صحنه‌هایی از این کلیپ در شاهرود تهیه شده و پس از چند روز بررسی سرانجام دو بازیگر ۲۳ ساله فیلم به همراه کارگردان ۲۶ساله آن شناسایی و دستگیر شده‌اند.

سایت موسیقی ما نیز در بهمن ۹۳ از بازداشت اردشیر احمدی در اصفهان خبر داد که از او به عنوان یکی از «کارگردان‌های سرشناس حوزه ویدئوکلیپ‌های زیرزمینی» نام برده شده که کار ساخت کلیپ برای برخی از آثار امیر تتلو را بر عهده داشته است.

پیش از آن هم دو چهره مشهور ساخت کلیپ‌های موسیقی به نام حسین و محمد بوشهری برای مدتی بازداشت شده بودند و در مورد بازداشت آنها نکته قابل توجه آن بود که برای چهره‌هایی مثل محمد اصفهانی و حامد زمانی هم کلیپ‌هایی را تهیه کرده بودند و به عنوان بهترین کارگردان کلیپ‌های موسیقی، جابزه ققنوس وزارت ارشاد را از آن خود کرده بودند.

XS
SM
MD
LG