لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

محرومیت مادام‌العمر قهرمان ایرانی کشتی فرنگی جهان


قهرمانی امیر علی اکبری در دسته ۱۲۰ کیلوگرم کشتی فرنگی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:40 0:00

قهرمانی امیر علی اکبری در دسته ۱۲۰ کیلوگرم کشتی فرنگی در سال ۲۰۱۳

امیر علی‌اکبری قهرمان ۱۲۰ کیلوگرم کشتی فرنگی مسابقات جهانی بوداپست، به دلیل مثبت شدن آزمایش دوپینگ، مدال طلای خود را از دست داد. او همچنین از سوی فدراسیون جهانی کشتی به صورت مادام‌العمر از فعالیت در این رشته محروم شده است.

آزمایش دوپینگ او در حالی برای دومین بار مثبت اعلام شده که محرومیت دو ساله قبلی‌اش، بیستم تیر امسال به پایان رسیده بود. یعنی عمر دوره جدید فعالیت او در پایان شهریور به سر رسید و حتی سه ماه هم نشد. او در این مدت مدال نقره دانشجویان جهان را گرفت، اما همان رقیب فینالیست از ترکیه را در بوداپست شکست داد.

وقتی محرومیت امیر علی‌اکبری تمام شد، با توجه به اینکه مسابقات انتخابی تیم ملی برگزار شده بود، در ۱۲۰ کیلوگرم دیدارهایی جداگانه به انجام رسید و او پس از دو سال دوری از ترکیب تیم ملی، این بار در یک وزن بالاتر راهی مسابقات جهانی شد.

در یک ماه و نیم گذشته، سهراب مرادی و یاسین باقری از وزنه‌برداران تیم ملی ایران هم با محرومیت مواجه شده بودند. این دو در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی قزاقستان از داروهای غیرمجاز استفاده کرده بودند.

این هفته ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از محرومیت هشت ساله محمد پراش، ملی‌پوش دوچرخه‌سواری، خبر داد. او برای دومین‌بار اقدام از مواد نیروزا استفاده کرده و آزمایشگاه کلن آلمان از نمونه او دو ماده ممنوعه استانوزولول و اکساندورلون که جزو ترکیبات آنابولیک هستند را تشخیص داده.

امیر علی‌‌اکبری در بوداپست با پیروزی بر الکساندر چرنتسکی از اوکراین (ضربه فنی)، یوهان مگنوس ائورن از سوئد (هفت بر صفر)، ادوارد پاپ از آلمان (هفت بر صفر) و رضا کایالپ از ترکیه (چهار بر یک) که مدافع عنوان قهرمانی هم بود، قدرتمندانه به فینال رسید و تحسین دوستداران کشتی را برانگیخت. او در فینال فوق سنگین، هایکی نابی نایب قهرمان المپیک لندن و قهرمان سال ۲۰۰۶ جهان از استونی را با نتیجه‌ چهار بر صفر شکست داد و روی سکوی نخست ایستاد.

فیلا دلیل محرومیت او را استفاده از استروئیدهای آنالوبیک اعلام کرده است. او تنها کشتی‌گیر جهان است که امسال به خاطر تزریق این دارو محروم شده. همچنین تنها کشتی‌گیری است که از سال ۲۰۱۱ تاکنون، محکوم به محرومیت مادام‌العمر می‌شود. آخرین نفر فرناندو ایگلسیاس از آرژانتین بود که سال ۲۰۱۱ به خاطر مصرف مواد نیروزا در مسابقات پان آمریکن، برای همیشه از کشتی گرفتن منع شد.

امیر سال ۲۰۱۰ هم در وزن پایین‌تر، روی سکوی نخست جهان ایستاده بود. در آن مسابقات، آزمایش دوپینگ او منفی شد اما پیش از مسابقات جهانی ۲۰۱۱ و در آزمایشی سر زده و بدون اعلام قبلی، هم نمونه او مثبت شد و هم بابک قربانی دیگر مدعی وزن ششم. به این ترتیب، هر دو از ترکیب تیم ملی کنار گذاشته شدند تا قاسم رضایی که خارج از اردوی تیم ملی بود، به تمرینات دعوت شود. رضایی در استانبول با قرعه اسرائیل مواجه شد و کشتی نگرفت اما در المپیک لندن، شگفتی بزرگی خلق کرد و روی سکوی نخست ایستاد.

محرومیت دائمی قهرمان ۱۲۰ کیلوگرم کشتی فرنگی جهان، خبری ناگوار برای محمد بنا در بازگشت مجدد او به اردوی تیم ملی هم هست. بنا حالا باید در این وزن، به فکر جایگزینی مهره دیگری باشد. با پس گرفتن مدال طلای امیر علی‌اکبری، طلای این وزن نصیب هایکی نابی از استونی خواهد شد.

این فرنگی‌کار ایرانی تنها دوپینگی کل مسابقات جهانی مردان و زنان در بوداپست است. اما دنیای کشتی در سال ۲۰۱۳، محرومان پر تعدادی داشته. آناتولی مالیوخین از روسیه به خاطر امتناع از نمونه‌گیری دو سال محروم شده. آنهم در شرایطی که مسابقه‌ای در میان نبوده.

زائور اوگوئف از روسیه هم در مسابقات جوانان جهان دوپینگ کرده بود و دو سال محروم شده. گور اوگانسیان از اوکراین در جوانان اروپا و در کشتی دختران هم النا تورجان از مولداوی در همین مسابقات از داروهای نیروزا استفاده کرده بودند. خانم استرا دوبره از رومانی نیز در قهرمانی بزرگسالان اروپا دوپینگ کرده بود.

روسلان بلخوروف از روسیه به دلیل استفاده از استانوزولول دو سال محروم شده. او نیز مثل گورای حمیداوف از بلغارستان در آزمایشی سر زده گیر افتاد. کازبک کیلوئو از بلاروسی و فلیکس ساریکائف از روسیه دیگر محرومان امسال دنیای کشتی هستند.

علیرضا غریبی که در همین وزن امیر علی‌اکبری کشتی می‌گرفت، آخرین کشتی‌گیر ایرانی است که به صورت دائمی از حضور بر روی تشک محروم شده بود.

در فهرست محرومین سالیان اخیر فیلا، روسیه و جمهوری‌های استقلال یافته حضور پر تعدادی دارند. اما نام کشورهای برزیل، انگلستان، مراکش، عراق و مصر هم دیده می‌شود. محرومیت ماتیاس گونتر از سوئد و تاکاهیرو شیموناکا از ژاپن هم در سال ۲۰۱۴ به اتمام خواهد رسید.
XS
SM
MD
LG