لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

ماجرای صداوسیما و ایرانی‌های تیم ملی آذربایجان


تیم کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان با کادر فنی کاملاً ایرانی در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ بوداپست شرکت کرد و موفق به کسب یک مدال نقره و یک مدال برنز شد. این تیم با ۲۷ امتیاز در رده ششم جهان ایستاد.

در جریان برگزاری مسابقات و پوشش تلویزیونی رقابت‌ها از صداوسیما، حتی در فینال ۸۴ کیلوگرم اشاره‌ای نشد به این که سامان طهماسبی ایرانی است. سانسور اسامی مربیان این تیم هم اقدامی بی‌سابقه بود. زیرا هر بار مربیان ایرانی در رشته‌های مختلف، در تیم‌های ملی یا باشگاهی خارج از کشور مشغول به کار می‌شوند، از آن به عنوان افتخار ملی یاد می‌شود.

جمشید خیرآبادی، سرمربی تیم آذربایجان، اعتراض خود را به طور مستقیم با مسئول گروه اعزامی از صداوسیما مطرح کرد. در رادیو و تلویزیون دولتی ایران، به جای اسامی این افراد، از عنوان «مربیان آذربایجان» استفاده شد.

در روز پایانی مسابقات کشتی فرنگی، تعدادی از تماشاگران ایرانی به محل استقرار هیئت اعزامی صداوسیما در سالن مسابقات آمده و نسبت به سانسور نام ایرانی‌های تیم آذربایجان اعتراض کردند. آنها می‌گفتند همه ما تماشاگران ایرانی نیز بنا به دلایلی از کشور خارج شده‌ایم، اگر این جرم است، پس تصویر و صدای ما را هم پخش نکنید و مدام نگویید که «تماشاگران پرشور ایرانی» در سالن حضور دارند!

یکی از اعضای گروه صداوسیما در پاسخ گفت که تصمیم سانسور نام مربیان ایرانی تیم آذربایجان در بوداپست گرفته نشده، بلکه دستور از جانب مدیران صداوسیما بوده و پیش از مسابقه فینال، از تهران تماس گرفته‌اند و گفته‌اند به هیچ وجه نام نبرید! سرپرست گروه نیز به گزارشگران منتقل کرده است.

این در حالی است که روی سکوی قهرمانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان فقط یک مدال اهدا کرد و آن هم مدال نقره‌ای بود که به گردن سامان طهماسبی انداخت. یعنی تماس از تهران، شامل سفیر نشده و صرفاً مربوط به صداوسیما بوده!

اعضای ایرانی تیم آذربایجان می‌گویند سال‌ها در ایران افتخارآفرینی کرده‌اند و اقدام صداوسیما را توهین‌آمیز می‌دانند. جمشید خیرآبادی سرمربی این تیم به رادیوفردا گفت که پس از المپیک وقتی بهترین نتیجه تاریخ ورزش ایران را رقم زدیم، کادر فنی به فراموشی سپرده شد، شرایط مناسبی برای فعالیت وجود نداشت. الان حتی فرنگی‌کاران المپیکی هم در ترکیب ملی نیستند. اما همیشه گفته‌ام که اگر به حضور من نیاز باشد، خدمت به مملکتم را افتخار می‌دانم.

در عکس اختصاصی رادیوفردا، همه ایرانی‌های تیم آذربایجان حضور دارند. نفر اول ایستاده از سمت راست، فواد سیدرحمان آنالیزور این تیم است. جمشید خیرآبادی نیز مربی باسابقه تیم ملی ایران و تئوریسین تیمی بوده که سرمربی‌گری‌اش را محمد بنا برعهده داشت. فرید عدنانی نفر اول از سمت چپ هم از قهرمانان کشتی فرنگی ایران در ۱۲۰ کیلوگرم بوده.

ردیف نشسته، شهرام الیاسی قهرمان سابق ایران و نفر وسط نیز ایوب آزموده است. او در آلمان اقامت دارد، سال‌ها با هم‌استانی‌اش عبدالله چمن‌گلی برای تصاحب دوبنده تیم ملی رقابت داشت. آزموده پیش از مربی‌گری در آذربایجان، سرمربی تیم کشتی فرنگی کالینگ دانمارک بود.

سامان طهماسبی هم دو مدال برنز برای ایران در مسابقات جهانی کسب کرده و با پیراهن تیم ملی ایران روی سکوی نخست آسیا ایستاده. او هر بار که مدالی کسب می‌کرد، مثل سایر مدال‌آوران در برنامه‌های تلویزیونی صداوسیما حاضر می‌شد و فقط یک درخواست داشت: من بیکارم، برای گذران زندگی‌ام نیاز به شغل دارم!

طهماسبی قبل از رفتن به آذربایجان، حتی به طور مستقیم از محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت درخواست کرد مشکل بیکاری‌اش را حل کند، اما پاسخی نشنید. او می‌گفت: «پولی که در مراسم تجلیلم به عنوان اولین مدال‌آور جهانی استان کردستان جمع شده بود، به من ندادند! حتی وقتی به استخدام شرکت نفت درآمدم، کاری کردند که مرا بیکار کنند. در سنندج هم به هر دری زدم تا یک متر زمین بگیرم یا کاری پیدا کنم، نشد که نشد!»

به این ترتیب، طهماسبی که دیگر حتی به اردوی تیم ملی هم دعوت نمی‌شد از ایران رفت. عارف ربطی دبیر وقت فدراسیون کشتی هم به ایسنا گفت: «ما یا باید سامان طهماسبی را تامین می‌کردیم یا اجازه می‌دادیم به خاطر آینده زندگی‌اش و امرار معاش به آذربایجان برود. پس نباید از او ایراد بگیریم.»

طهماسبی در بوداپست، بهترین نتیجه را برای آذربایجان کسب کرد و با شکست مقابل طالب نعمت‌پور روی سکوی دوم ایستاد. او در طول مسابقات توسط تماشاگران ایرانی حمایت می‌شد. سامان و مربیان ایرانی این تیم همواره کنار تیم اعزامی از ایران بودند.

امیر علی اکبری قهرمان ۱۲۰ کیلوگرم کشتی فرنگی جهان نیز می‌گفت چهار ماهی که در آذربایجان تمرین کرده، نقش چشمگیری در آماده‌سازی او برای بازگشت موفقیت‌آمیز به کشتی داشته است.
XS
SM
MD
LG