لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

پنج نواندیش دینی: دیدار با هموطن بهایی زندانی، رفتاری اخلاقی و دینی است


پنج نواندیش دینی با «اسف‌بار» خواندن واکنش‌ها به دیدار فائزه هاشمی با یکی از مدیران جامعه بهایی، تأکید کرده‌اند که «دیدار از یک هم‌‌وطن بهایی که سال‌های زیادی را به ناروا در زندان سپری کرده، نه تنها جرم نیست، که رفتاری دینی، اخلاقی و انسانی است».

محسن کدیور، حسن یوسفی اشکوری، عبدالعلی بازرگان، صدیقه وسمقی و حسن فرشتیان در این بیانیه که روز شنبه اول خرداد، منتشر شده همچنین از «اهل فرهنگ و هنر و سیاست» خواسته‌اند که «با جدیت بیشتر» از «اصل مهم روا‌داری با دگراندیشان» حمایت کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:21 0:00
لینک مستقیم

به گزارش وب‌سایت زیتون، نویسندگان این بیانیه با اشاره به درگیری‌ها در برخی از کشورهای منطقه هشدار داده‌اند که «کج‌اندیشی و افراط‌گرایی» ایران را نیز «مانند دیگر کشورها تهدید می‌کند».

این پنج نواندیش دینی با اشاره به «ستم» به بهائیان ایران تأکید کرده‌اند که «عقیده دینی نمی‌تواند مبنای جرم حقوقی یا معصیت دینی باشد» و «توجیه ستمگری و خشنودی از آزار و اذیت هم نوعان، خود بزرگترین ضلالت و گمراهی است».

به گفته نویسندگان این بیانیه، «اسلام مؤید آزادی دین و عقیده است» و «آزادی دین و عقیده و اندیشه جزء لاینفک شرافت و عزت انسانی است که هیچکس نباید آن را از دیگری سلب کند».

در این بیانیه تأکید شده است که «زیرپا گذاشتن حقوق انسانی غیرمسلمانان، ولو مشرک و کافر، مجوز شرعی ندارد».

فریبا کمال‌آبادی، از مدیران زندانی جامعه بهایی ایران، در روزهای گذشته پس از سال‌ها به مرخصی چند روزه آمده بود و تعدادی از هم‌بندان سابق او از جمله فائزه هاشمی با او ملاقات کردند.

در پی این رخداد، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید اصولگرا در قم، تعدادی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از جمله محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، امامان جمعه و رسانه‌های اصولگرا به این اقدام فائزه هاشمی شدیداً اعتراض کردند.

در همین حال این پنج نواندیش دینی با اشاره به واکنش‌های «تند و نامعقول» به این دیدار افزوده‌اند که «اسفبارتر آن‌که برخی از روحانیت و مراجع، از جمله آقای مکارم شیرازی این دیدار را تقبیح و حتی جرم قابل پیگرد و تقویت بهائیت و تضعیف اسلام دانسته‌اند».

دراین بیانیه تأکید شده که «دیدار از یک هم‌‌وطن بهایی که سال‌های زیادی را به ناروا در زندان سپری کرده، نه تنها جرم نیست، که رفتاری دینی، اخلاقی و انسانی است».

در پی اعتراض‌ها به دیدار فائزه هاشمی با فریبا کمال‌آبادی فتوای برخی از مراجع تقلید شیعه درباره بهائیان نیز در روزهای گذشته بازنشر شده است.

از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در چند فتوای جداگانه، آیین بهایی را «فرقه ضاله مضله» و بهاییان را «نجس» توصیف کرده است.

با این حال این پنج نواندیش دینی در بیانیه خود اعلام کردند که «در حقوق موضوعه ایران، هیچ قانونی وجود ندارد که بر اساس آن حقوق ایرانیان غیرمسلمان و غیراهل کتاب مورد تعرض قرار گیرد، بلکه بر اساس اصول قطعی دولت- ملت مدرن، که به نوعی در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز بازتاب یافته است، برابری حقوقی شهروندان ایرانی تضمین شده است».

به گفته نویسندگان این بیانیه، «اصولاً دولت و نظام سیاسی حاکم در مقامی نیست که داوری دینی یا مذهبی به عهده آن باشد. نقش حکومت در اسلام، که در عهدنامه امام علی با مالک اشتر و مواردی دیگر در نهج‌البلاغه نیز آشکار است، جز انجام خدمات عمومی، که از عهده افراد خارج است، نمی‌باشد».

پیشتر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و پدر فائزه هاشمی در گفت‌و‌گویی با روزنامه جمهوری اسلامی که روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت، منتشر شد گفته بود که دخترش «اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند».

با این حال فائزه هاشمی به بخش فارسی «یورونیوز» گفته است که خلافی مرتکب نشده و پشیمان نیست.

در این زمینه، این پنج نواندیش دینی دربیانیه خود تأکید کرده‌اند که «ستم‌پذیری، چشم‌پوشی بر رفتارهای غیراخلاقی و غیرانسانی، عدم اعتراض به کج‌اندیشی‌ها و افراط‌گری‌ها و خرافه‌پردازی‌ها چنان توان جامعه ما، حتی توان نخبگان سیاسی و فرهنگی و فکری را تضعیف کرده که نمی‌تواند از یک رفتار ساده اخلاقی و انسانی در دیدار یک هم‌وطن با یک زندانی دفاع کند، تا جایی که حتی آقای هاشمی رفسنجانی مجبور می‌شود در برابر هیاهو و زورگویی کج اندیشان، رفتار انسانی دخترش را تقبیح کند».

نویسندگان این بیانیه از «اهل فرهنگ و هنر و سیاست» خواسته‌اند که «با بهره‌گیری از این روحیه‌ انسانی، بر تفرقه و خصومت و روا داری ستم و تبعیض نسبت به هم وطنان، به دلیل دین و عقیده، خط بطلان کشند».

در پایان این بیانیه تأکید شده است: «وقت آن رسیده است که با جدیت بیشتر از ضرورت زیست مسالمت‌آمیز انسانی و اصل مهم روا‌داری با دگراندیشان حمایت کنیم».

به گفته جامعه بهاییان اروپا، حدود ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند و این در شرایطی است که قوانین جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین به رسمیت نمی‌شناسد و بهاییان در ایران از حق تحصیل در دانشگاه و استخدام در دستگاه‌های دولتی محرومند.

جامعه بهایی می‌گوید که پس از انقلاب سال ۵۷، بیش از ۲۰۰ بهایی توسط حکومت ایران کشته شده‌، هزاران نفر از بهاییان دستگیر شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهایی، نیز در بهمن‌ماه سال گذشته گفته بود که بیش از ۸۰ بهایی در ایران زندانی هستند.

XS
SM
MD
LG