لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۶

بازداشت هادی حیدری، روزنامه‌نگار و کاریکاتوریست اصلاح‌طلب


گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که هادی حیدری، روزنامه‌نگار و کارکاتوریست فعال در رسانه‌های اصلاح‌طلب، روز دوشنبه ۲۵ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

خبر بازداشت آقای حیدری را از جمله وب‌سایت کلمه، نزدیک به حامیان میرحسین موسوی، منتشر کرده و یادآور شده است که این سومین بازداشت این روزنامه‌نگار ایرانی از زمان انتخابات مناقشه‌برانگیز خرداد ۸۸ است.

به نوشته وب‌سایت کلمه «مأموران امنیتی» روز دوشنبه با حضور در دفتر روزنامه شهروند، هادی حیدری بازداشت کرده‌اند و در زمان بازداشت «هیچ توضیحی» مبنی بر اینکه برای او پرونده جدید تشکیل شده و یا بازداشت او برای اجرای حکم است، نداده‌اند.

هادی حیدری در آخرین روز از مهرماه سال ۸۸، یکی از ۳۰ فعال سیاسی و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلبی بود که در یک مراسم دعای کمیل بازداشت شدند. آقای حیدری پس از آن برای دومین بار در آذر ماه سال ۸۹ به همراه سه تن دیگر از جوانان مشارکت بازداشت شد ولی به نوشته کلمه پس از دو هفته انفرادی در «بند دوی الف سپاه» آزاد شد.

در مهرماه ۹۱ نیز، هادی حیدری به دلیل انتشار یکی از کاریکاتورهایش در روزنامه شرق احضار شد. کاریکاتوری که انتشار آن به توقیف روزنامه شرق انجامید.

بازداشت آقای حیدری دو هفته پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای امنیتی سپاه ایران، دست کم چهار روزنامه‌نگار را بازداشت کردند و آنها را مرتبط با «شبکه نفوذ» معرفی کردند.

پیش از این عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت‌ساز ستون‌نویس روزنامه ایران، و سامان صفرزایی، خبرنگار ماهنامه اندیشه پویا، بازداشت شده‌اند و سپاه بازداشت‌شدگان را اعضای شبکه نفوذ غرب معرفی کرده است.

اندکی بعد از این بازداشت‌ها ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور، از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده به عنوان «یک شبکه نفوذی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی» و همچنین «عناصر جاسوس و مزدوران قلم به دست آمریکایی» نام برده بود.

با این حال دولت حسن روحانی از زبان خود رئیس‌جمهور، وزیر کشور او و وزیر ارشاد از نحوه این بازداشت‌ها ابراز نارضایتی کرده و حتی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، علی شمخانی نیز گفته است که این بازداشت‌ها را بی‌ارتباط با «تسویه حساب‌های سیاسی» نمی‌داند.

XS
SM
MD
LG