لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

«افزایش تعرفه‌های درمانی و کمبود داروی بیهوشی»


روزنامه شرق در شماره روز چهارشنبه خود، گزارش داده که دولت تعرفه‌های درمانی را در «بخش دولتی ۱۸ درصد» و در «بخش خصوصی ۲۹ درصد» افزایش داده است.
روزنامه تهران امروز، نیز از «کمبود داروی بیهوشی در بیمارستان‌ها» و «جان باختن برخی از بیماران» بر اثر «استفاده از داروی بیهوشی چینی و هندی» گزارش داده است. این روزنامه همچنین از قول رئیس انجمن بیهوشی ایران نوشته «دلیل اصلی کمبود داروهای بیهوشی، نه تحریم است و نه کمبود ارز، مشکل اصلی مدیریتی است».
از دیگر سو، تیمور علی عسکری نماینده پیشین مشهد در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان «مبادا حادثه تکرار شود» در روزنامه مردمسالاری، تأکید کرده که با گذشت بیش از سه سال «روشن شده» که پیش‌بینی و هشدارهای اکبر هاشمی رفسنجانی در نامه ۱۹ خرداد ۸۸ به رهبر جمهوری اسلامی درباره انحراف محمود احمدی‌نژاد «سنجیده» و «درست» بود، و اکنون «مقام رهبری در حال چاره‌اندیشی است».
روزنامه جهان صنعت از «رتبه دهم ایران در سفر و گردشگری در میان یازده کشور منطقه خاورمیانه» خبر داده است.
«پیش‌بینی هاشمی در خرداد ۸۸ درست بود»
تیمور علی عسکری، نماینده پیشین مشهد در مجلس شورای اسلامی، در یادداشتی با عنوان «مبادا حادثه تکرار شود» در روزنامه مردمسالاری، تأکید کرده که با گذشت بیش از سه سال «روشن شده» که پیشبینی و هشدارهای اکبر هاشمی رفسنجانی در نامه ۱۹ خرداد ۸۸ به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی درباره انحراف محمود احمدی‌نژاد «سنجیده» و «درست» بود، و به همین دلیل اکنون «مقام رهبری در حال چاره‌اندیشی است».
نماینده پیشین مشهد در مجلس نوشته «در نامه به قول آقایان بی‌سلام ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به مقام معظم رهبری و سخنان و راهکارهای ارائه شده و سنجیده ایشان» خطاب به رهبری، «آن چیزی که مشهود و عیان است هشدار در مورد فتنه جریان انحرافی و احمدی‌نژاد است»، هشداری که «پس از گذشت بیش از سه سال، امروز تنها بعضی از ابعاد آن آشکار شده» و «رهبر جمهوری اسلامی، مراجع تقلید، دل‌سوزان نظام و مردم» را «نگران کرده است».
تیمور علی‌عسکری در یادداشت روزنامه مردمسالاری نوشته «روشن است که نسخه درمانی هاشمی رفسنجانی، ریاست نهاد مستشار عالی رهبری و دل‌سوزی‌هایش، امروز به دغدغه مهم مقام رهبری تبدیل شده و رهبری برای برون‌رفت از این فتنه پیچیده و انحراف پیش‌آمده در درون نظام، در حال چاره‌اندیشی است».
یادداشت‌نویس روزنامه مردمسالاری درعین حال نوشته «از آن جهت که مشاوری امین همچون آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که مرد گذر از بحران‌هاست در کنار رهبری قرار دارد، آن‌قدر‌ها هم جای نگرانی نیست»، چرا که «رفتار سنجیده، عالمانه و از روی تدبیر نخبگان در کنار رهبری، آینده بهتری را برای کشور رقم خواهد زد».
نویسنده یادداشت روزنامه مردمسالاری به حملات «چهره‌های انقلابی‌نما» به اکبر هاشمی رفسنجانی به بهانه انتشار نامه سرگشاده ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، نوشته «مشهود است که حامیان جریان انحرافی و برخی چهره‌های التهاب‌آفرین و چسبیده به قدرت، نه در گذشته محتوای نامه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را درک کرده‌اند» و «نه فی‌الحال که تشت رسواییشان از پشت‌بام افتاده و صدا کرده، می‌خواهند بر آن دل‌سوزی‌های» هاشمی رفسنجانی «فکر کنند».
علی عسکری در این یادداشت ضمن دفاع از آخرین خطبه نماز جمعه اکبر هاشمی رفسنجانی در ۲۶ تیر ماه سال ۸۸، نوشته هاشمی در‌‌ همان نماز جمعه «با یک تحلیل امنیتی و کار‌شناسانه» گفت «مشکلاتی که پیش‌آمده و در سر راه ملت و نظام قرار گرفته را نمی‌شود با خشونت و تندروی حل‌وفصل کرد»، اما «طالبان خشونت و مروجین شعارهای نابه‌جا و خلاف، تا به‌حال با تحریکات خود، نخواسته‌اند آن را باور کنند».
یادداشت‌نویس روزنامه مردمسالاری «چهره‌های افراطی اصولگرایان به‌ویژه حامیان محمود احمدی‌نژاد که از رهبر جمهوری اسلامی به‌عنوان «مولا» یاد می‌کنند و شرط ولایت را هم «التزام به ولایت» و «ذوب در ولایت» می‌دانند» را «حضرات ولایت‌نما» توصیف کرده، و نوشته «فطرت و خمیرمایه انسانی هتاکان قدری کدر شده و آنان به جای درک حقیقت و واقعیات ملموس و بدیهی، ره به افسانه زده»‌اند، وگرنه «درگیر نمودن مردم به‌نام دین علیه یکدیگر، خطایی نابخشودنی و بالا‌ترین ظلم به دین و ولایت است، به‌ویژه که عاملین و مسببین چنین اقدام ناپسندی، ارزش‌مداری و ولایت‌مداری را وسیله و ابزار کار خود معرفی کنند».
تیمور علی عسکری در یادداشت روزنامه مردمسالاری تأکید کرده که «افراط پیشه نمودن و هتاکی آن هم به‌نام ولایت، خبط بزرگی است».
نماینده پیشین مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه «فرد خفته در خواب را می‌توان بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده، هرگز»، نوشته «همه نگرانی‌ها و دغدغه‌های دیروز و امروز هاشمی رفسنجانی را در یک جمله می‌توان خلاصه کرد و آن این‌که؛ مبادا حادثه تکرار شود».
دفاع و تأکید تیمور علی‌عسکری و روزنامه مردمسالاری بر درستی «پیش‌بینی» و «هشدار» هاشمی رفسنجانی در نامه سرگشاده ۱۹ خرداد ۸۸ به علی خامنه‌ای، درحالی صورت می‌گیرد که رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ به صراحت گفته بود که «نظر محمود احمدی‌نژاد» به او نزدیک‌تر است. همچنین از سال ۸۸ تاکنون مقام‌های جناح حاکم معترضان، منتقدان و حتی سکوت‌کنندگان در اعتراض‌های سال ۸۸ را «بی‌بصیرت» توصیف می‌کنند.
هزینه‌های درمان ۱۸ تا ۲۹ درصد گران‌تر شد
روزنامه شرق گزارش داده که دولت تعرفه‌های درمانی در بخش دولتی را ۱۸ درصد و در بخش خصوصی ۲۹ درصد افزایش داده است.
به نوشته این روزنامه «تعرفه‌های درمانی سال آینده، در اقدامی تعجب‌برانگیز از سوی دولت بدون تأخیر و قبل از آغاز سال جدید اعلام شد» که براساس آن «افزایش هزینه‌های درمان در بخش دولتی ۱۸ درصد و در بخش خصوصی ۲۹ ‌درصد» خواهد بود، و این درحالی است که «تورم در بخش سلامت در سال آینده به رقمی معادل ۶۰‌درصد می‌رسد.»
روزنامه شرق همچنین نوشته که با احتساب افزایش ۱۸‌ درصدی تعرفه‌های درمانی بخش دولتی در سال ۹۲، هزینه تقریبی «ویزیت پزشکان عمومی ۱۱‌هزار و ۵۰۰ تومان، ویزیت پزشکان متخصص ۱۸‌هزار و ۳۰۰ تومان، ویزیت پزشکان روانپزشک و فوق‌تخصص‌ها ۲۳‌هزار تومان» خواهد بود و «ویزیت فوق‌تخصص روانپزشکی» نیز به «۲۵‌هزار و ۹۰۰ تومان» افرایش خواهد یافت.
این روزنامه ضمن انتشار جدولی از هزینه‌های درمانی سال ۹۲ نوشته که هزینه روزانه «یک تخت در بیمارستان درجه یک دولتی ۹۵ هزار ۵۸۰ تومان» و «یک تخت در بیمارستان درجه چهار دولتی نیز ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان» تعیین شده است.
روزنامه شرق تأکید کرده که «افزایش قیمت دارو، افزایش قیمت تجهیزات پزشکی، افزایش قیمت خرید مواد و کالاهای اساسی» و «کاهش قدرت خرید مردم» در کنار «افزایش میزان تعرفه‌های درمانی می‌تواند سال سختی را برای مردم در بهداشت و درمان رقم زند».
کمبود داروی بیهوشی در بیمارستان‌ها؛ مشکل مدیریتی است
روزنامه تهران امروز در شماره چهارشنبه از «کمبود داروی بیهوشی در بیمارستان‌ها» و جان باختن برخی از بیماران بر اثر «استفاده از داروی بیهوشی چینی» خبر داده اما همزمان از قول رئیس انجمن بیهوشی ایران نوشته «دلیل اصلی کمبود داروهای بیهوشی، نه تحریم است و نه کمبود ارز، مشکل اصلی مدیریتی است».
محمدمهدی قیامت، رئیس انجمن بیهوشی ایران با اشاره به اینکه «کمبود داروی بیهوشی اتاق‌های عمل چند بیمارستان خصوصی و دولتی در تهران را در آستانه تعطیلی قرار داده است»، به روزنامه تهران امروز گفته «داروهای بیهوشی که در دو دهه گذشته به دلیل کیفیت پایین از فهرست دارویی حذف شده بود هم‌اکنون به دلیل کمیاب شدن دارو‌ها وارد بازار شده است».
رئیس انجمن بیهوشی ایران با تأکید براینکه «نگران سلامت بیماران نیازمند عمل جراحی هستیم»، به روزنامه تهران امروز گفته «تاکنون بار‌ها به مسئولان مربوطه نسبت به کمبود و محدودیت داروهای با کیفیت بیهوشی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هشدار داده‌ایم اما متاسفانه به‌رغم تذکرات فراوان و اعلام خطرات جدی، هنوز مسئولان مربوطه در خواب هستند و به‌طور قطع تاوان مشکلات را مردم و بیماران می‌پردازند».
محمد مهدی قیامت همچنین گفته تأکید کرده که «دلیل اصلی کمبود داروهای بیهوشی، نه تحریم است و نه کمبود ارز، مشکل اصلی مدیریتی است» چرا که «وزارت بهداشت ثبت و سفارش داروهای بیهوشی را عقب انداخته و به این دلیل دارو‌ها کمیاب شده است».
زهرا کشوری در این گزارش نوشته «آژیر قرمز کمبود داروهای بیهوشی مدت‌هاست که به صدا درآمده است» و «هشدارهایی که علاوه بر تاکید روی کمبود داروهای بیهوشی، از خطر داروهای بیهوشی چینی روی بیماران ایرانی خبر می‌دهد که برخی را به کام مرگ فرستاده‌اند» اما «این مسئله همچنان از سوی مسئولان تکذیب می‌شود».
گزارش‌نویس روزنامه تهران امروز با اشاره به «پنهان‌کاری درباره مرگ بیمار‌ها» از قول رئیس انجمن بیهوشی ایران نوشته «اوضاع داروهای بیهوشی به مرحله نگران‌کننده رسیده است و ما در مواردی شاهد خطرات جانی برای برخی بیماران هستیم که منجر به مرگ بیماران شده است، اما برخی بیمارستان‌ها بنا به دلایلی روی تبعات جانی کمبود داروهای بیهوشی سرپوش می‌گذارند».
محمدمهدی قیامت همچنین با اشاره به اینکه علاوه بر داروهای بیهوشی «چینی» و «از رده خارج»، از داروهای بیهوشی که در هند با عنوان «داروهای زیر پله‌ای» شهرت دارند نیز بیمارستان‌های ایران استفاده می‌شود، گفته «در بسیاری از موارد شاهد این اتفاق مخاطره‌آمیز بوده‌ایم که مریض در بحبوحه عمل جراحی به هوش می‌آید، تقلا می‌کند و تکان می‌خورد که در نوع خود خطرناک است زیرا در عمل‌های جراحی مانند عمل جراحی چشم یک تکان کوچک از سوی بیمار می‌تواند منجر به کوری او شود و در عمل‌های جراحی مغز، قلب و بیماری‌های عروقی می‌تواند باعث مرگ بیمار شود».
مراد هاشم‌زهی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز طی یادداشتی در روزنامه تهران امروز با عنوان «مشکل دارو و درمان کجاست؟»، نوشته «تا زمانی که مسئولان دولت در جریان اولویت‌های سلامت و بهداشت مردم قرار نگیرند، مشکلات بهداشت و درمان در کشور حل نمی‌شود».
یادداشت‌نویس این روزنامه تاکید کرده که «تغییر وزیر بهداشت و آمدن سرپرست جدید نه تنها مشکلات وزارت‌خانه را حل نکرد بلکه به نظر می‌رسد با آمدن سرپرست جدید مشکلات افزوده شده است»، نوشته «محمدحسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت «وانمود می‌کند که گرانی و کمبود دارو در کشور وجود ندارد» در حالی که «واقعیت آنطور که وانمود می‌شود، نیست».
عضو کمیسیون بهداشت مجلس نهم همچنین نوشته «اگر اصلاحات قابل ملاحظه‌ای در افزایش بودجه درمان کشور صورت بگیرد می‌توان به رفع برخی کمبود‌ها امیدوار بود» اما «اگر بودجه درمان‌‌ همان رشد ۲۰ درصدی را داشته باشد نه تنهامشکلات این بخش کم نمی‌شود بلکه بیشتر هم می‌شود».
رتبه دهم ایران در «سفر و گردشگری» از میان ۱۱ کشور خاورمیانه
روزنامه جهان صنعت از «رتبه دهم ایران در سفر و گردشگری در میان یازده کشور منطقه خاورمیانه» خبر داده است.
این روزنامه گزارش داده که «در فهرست اقتصادهای رقابتی سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۳، صنعت گردشگری و سفر ایران در میان ۱۱ مقصد گردشگری منطقه خاورمیانه رتبه ۱۰ را به دست آورد» و «در میان تمام کشورهای منطقه حتی از مصر نیز که در رتبه ۸۵ جهانی را دارد، پایین‎تر» قرار گرفته و «تن‌ها بر کویت پیشی دارد».
روزنامه جهان صنعت در همین فهرست «در منطقه خاورمیانه کشورهای امارات متحد عربی، قطر و بحرین بالا‌ترین رتبه را به دست آورده‎اند» و «کشورهای عمان، اردن، عربستان سعودی، لبنان، مراکش، و مصر در ردیف‎های بعدی جدول خاورمیانه جای دارند».
این روزنامه نوشته «فهرست اقتصادهای رقابتی سفر و گردشگری، گزارشی دوسالانه شامل تجزیه و تحلیل طبقه‌بندی ایندکس رقابت در صنعت سفر و گردشگری» است و با «محاسبه فاکتور‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در اموری چون مقررات و قوانین سیاسی، محیط زیست و طبیعت پایدار، توسعه زیرساخت‎های گردشگری، و برخورداری از ذخایر طبیعی و فرهنگی» فراهم می‌شود.
طبق این جدول ایران از نظر شاخص‎های رقابتی در زمینه مقررات و قوانین و سیاست‌گذاری‎ها در ردیف ۱۲۴، از نظر پایداری محیط زیست رتبه ۱۰۱، از نظر امنیت و سلامت گردشگری رتبه ۱۰۶، از نظر بهداشت و سلامت در رتبه ۷۹، از نظر اولویت بخش سفر و گردشگری رتبه ۱۳۰» و «در حمل‌ونقل هوایی رتبه ۱۰۲، در حمل‌ونقل زمینی رتبه ۷۶، در زیرساخت‌های توریستی رتبه ۱۳۳» در زیرساخت و فناوری‎های نوین ارتباطی رتبه ۹۳، و در زمینه اولویت و علاقه‌مندی به سفر و گردشگری رتبه ۱۲۸» را دارد اما «از نظر قیمت رقابتی در صنعت سفر و گردشگری رتبه یک» است.
به نوشته روزنامه جهان صنعت موقعیت نامناسب ایران در «سفر و گردشگری» ۱۱ کشور منطقه خاورمیانه و ۱۴۹ کشور دنیا، درحالی است که ایران «در شاخص‎های مرتبط با ذخایر فرهنگی رتبه ۴۵ جهانی را داراست».
XS
SM
MD
LG