لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

خاتمی: با شرکت بیشتر در انتخابات، نتیجه به آرمان‌های مردم نزدیک‌تر است


محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، در پیامی ویدئویی ضمن دعوت دوباره از مردم برای شرکت در انتخابات پیش رو، انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ را «گام اول» و انتخابات مجلس را «گام دوم» خواند.

آقای خاتمی در این پیام که روز یکشنبه دوم اسفند، در وب‌سایت او منتشر شده، با اشاره به فهرست اصلاح‌طلبان و دیگر حامیان دولت حسن روحانی در انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری پیشنهاد کرد که این فهرست‌ها با نام «لیست‌امید» منتشر شود.

او تأکید کرد که اگر مسئولان برگزاری انتخابات با «سعه صدر» اجازه حضور «چهره‌های شایسته» را در انتخابات می‌دادند، «بدون‌شک این انتخابات پرشور‌تر و کارآمد‌تر می‌شد».

رئیس‌جمهور پیشین ایران در عین حال اعلام کرد که با وجود رد صلاحیت گسترده «هنوز هم کم نیستند چهره‌های شایسته‌ای که می‌توانند به درد ملت بخورند و مشکلات ملت را حل بکنند».

به گفته آقای خاتمی، هرچه مردم بیشتر در انتخابات شرکت کنند، «نتیجه انتخابات به خواست مردم، به مصلحت کشور و به آرمان‌های مردم نزدیک‌تر خواهد بود».

وی با اشاره به فهرست اصلاح‌طلبان و دیگر حامیان دولت حسن روحانی در انتخابات مجلس و مجلس خبرگان پیشنهاد کرد که این فهرست‌ها با نام «لیست‌امید» منتشر شود و از مردم خواست که به «تمامی» افراد هر دو فهرست رأی دهند.

رئیس‌جمهور اسبق ایران انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ را «گام اول» و انتخابات مجلس را «گام دوم» خواند و تأکید کرد که «یک مجلس مستقل» و در عین حال «همسو و همراه با رئیس‌جمهور و شعارهای اصلی»او، برای مردم «بسیار مفید» است.

ساعاتی پس از انتشار پیام آقای خاتمی در وب‌سایت اشتراک‌گذاری فیلم «آپارات»، صفحه اینترنتی این پیام از دسترس خارج شد و در آدرس آن اعلام شد که این صفحه «به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوی مجرمانه اینترنتی» از دسترس خارج شده است.

مسئولان قوه قضائیه ایران از زمستان سال ۹۳ اعلام کرده‌اند که انتشار تصاویر و خبرهای آقای خاتمی ممنوع است.

آقای خاتمی ۲۴ بهمن نیز در یادداشتی در وب‌سایت شخصی‌اش، از مردم خواسته بود پای صندوق‌های رأی بروند تا «شایستگان بیشتری را به هر دو مجلس بفرستد» و «تا حد امکان مردم‌سالارانه مانع ورود کسانی شوند که از آرمان‌ها و خواست اکثریت دورترند».

موضع آقای خاتمی در مورد شرکت در انتخابات در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز پیش از این نیز بار‌ها از مردم خواسته است که «توجه داشته باشند حضور آن‌ها در پای صندوق‌ها بسیار بسیار مهم است» و «هیچ کس به هیچ دلیلی با صندوق انتخابات قهر نکند».

محمد خاتمی پیش از این هم در روزهای پایانی تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، با انتشار پیامی مردم را به ضشرکت به انتخابات و رأی دادن به حسن روحانی تشویق کرده بود.

در این زمینه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز یکشنبه در سخنانی به «موج امیدی» که به گفته او در جریان انتخابات ۹۲ در کشور ایجاد شده بود، و گفت «برنامه‌ریزی کرده‌ بودیم که این موج نا امید نشود و مسلماً برای امیدوار ماندن نیاز به اقداماتی داشت که از جمله آنان انصراف آقای دکتر عارف و حمایت‌های من و آقای خاتمی از دکتر روحانی بود».

او در این روز همچنین گفت که باید از شیوه‌ انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ برای برگزاری «یک انتخابات پرشور و پیروزی کسانی ـ ولو کمتر مشهورـ که تفکرات آنان به تفکرات اکثریت جامعه نزدیک است»، استفاده کرد.

دعوت زندانیان و چهره‌های سیاسی به شرکت در انتخابات

اما روز یکشنبه تعدادی از زندانیان سیاسی بند ۸ زندان اوین نیز در بیانیه‌ای با اعلام حمایت از ائتلاف اصلاح‌طلبان از مردم خواستند که «علی رغم موانع و تضییقات اعمال شده؛ برای تقویت پایه‌های جمهوریت و اسلامیت نظام»، در انتخابات شرکت کنند.

به گزارش وب سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، این بیانیه به امضای سراج‌الدین میردامادی روزنامه‌نگار، علیرضا هاشمی دبیرکل سازمان معلمان ایران، هادی حیدری کاریکاتوریست، حسین رفیعی فعال ملی مذهبی و علی شریعتی فعال مدنی، رسیده است.

حسین نورانی‌نژاد، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان، نیز که روز یکشنبه با پایان دوران محکومیتش از زندان آزاد شد، این بیانیه را امضا کرده است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، شماری از زندانیان سیاسی از حسن روحانی حمایت کرده بودند.

نهضت آزادی ایران نیز روز یکشنبه از مردم دعوت کرد که با وجود «رد صلاحیت‌های گسترده خلاف قانون» در انتخابات شرکت کنند و به فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان رأی بدهند.

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، پیش از این ضمن حمایت از گفته‌های حسن روحانی درباره رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس گفته بود که «تنها راه مقابله آقای دکتر روحانی با سیاست‌های خلاف قانون شورای نگهبان خودداری از برگزاری انتخابات است».

مصطفی معین، نامزد جبهه مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴، هم در همین روز ضمن اعتراض به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات از مردم خواست که به فهرست کامل ائتلاف اصلاح طلبان رأی دهند.

آقای معین در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه شیراز نامزد شده بود اما رد صلاحیت شد.

علاوه بر این مصطفی تاج‌زاده، عضو زندانی حزب جبهه مشارکت، هم در نامه‌ای به محمدرضا عارف،‌ رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، اعلام کرد به ۲۷ دلیل به فهرست این جریان به طور کامل رأی خواهد داد.

معاون وزیر کشور دولت خاتمی در این نامه تأکید کرده که از جمله برای اینکه «جبهه پایداری خانه ملت را در چنگ خود نگیرد» و «ستاد مهندسی انتخابات بفهمد که هزینه حرام‌خواری سیاسی و رد صلاحیت‌های غیرقانونی داوطلبان رقیب، به مراتب بیشتر از سود آن است»، رأی خواهد داد.

آقای تاج‌زاده پیش از این نیز در دو نامه به رهبر جمهوری اسلامی به او توصیه کرده بود که «خطاهای گذشته را جبران» و «انتخابات را رقابتی» کند.

XS
SM
MD
LG