لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۸

مطهری: آیت‌الله خمینی هم اگر ثبت‌نام می‌کرد، رد صلاحیت می‌شد


علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس، که از حامیان اکبر هاشمی رفسنجانی به شمار می‌آید، در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از رد صلاحیت آقای هاشمی تصریح کرد که از نگاه وی صلاحیت بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز احتمالاً «به فرض حیات» از سوی شورای نگهبان رد می‌شد، چرا که آیت‌الله خمینی هم «گاهی انتقاداتی داشتند».
آقای مطهری همچنین هشدار داده است که با رد صلاحیت چهره‌ای چون هاشمی رفسنجانی، «حماسه سیاسی» مورد نظر آیت‌الله خامنه‌ای محقق نخواهد شد.
متن نامه علی مطهری به رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در شماری از پایگاه‌های خبری، از جمله خبرآن‌لاین، رسانه نزدیک به علی لاریجانی منتشر شد، اما این سایت خبری پس از ساعتی این نامه را از خروجی خود حذف کرد.
آقای مطهری که فرزند مرتضی مطهری یکی از پایه‌گذاران اصلی جمهوری اسلامی است، در این نامه به رهبر جمهوری اسلامی یادآور شده که حضور هاشمی رفسنجانی در صحنه انتخابات، با برانگیختن «شور و شوق» در میان مردم، «امید به اصلاح امور و پیشرفت سریع‌تر کشور» را در دل‌هاشان رقم زد و با رد صلاحیت او «طبعا آن شور و شوق و آن امید از بین رفت».
این نماینده اصولگرای حامی هاشمی رفسنجانی در نامه خود تصریح کرده است که رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی «با دو دلیل ناموجه ناتوانی جسمی و نقش داشتن در فتنه سال ۸۸ انجام شده» و این موضوع «آسیب جدی به انتخابات آینده وارد خواهد کرد».
قیاس بین مشایی و هاشمی مع‌الفارق است
آقای مطهری در ادامه نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی تصریح کرده است که «محذور احتمالی لزوم اقدام مشابه درباره آقای مشایی» نباید مانع از اقدام رهبر جمهوری اسلامی برای تأیید صلاحیت هاشمی رفسنجانی شود، چرا که به گفته وی، قیاس بین هاشمی و مشایی «قیاسی مع‌الفارق» است.
وی در توضیح این موضوع افزوده است که «رد صلاحیت به دلیل داشتن گرایش‌های فکری غیراسلامی کار درستی است، اما رد صلاحیت به دلیل منتقد بودن کار نادرستی است».
آقای مطهری در ادامه تأکید کرده است که به این دلیل تأیید صلاحیت مشایی مشمول حکم حکومتی نخواهد شد، در حالی که تأیید صلاحیت هاشمی در شمول حکم حکومتی است.
از زمانی که در شامگاه سه‌شنبه، ۳۱ خرداد، انتشار اسامی تأیید صلاحیت‌شدگان برای انتخابات پیش رو، عزم شورای نگهبان بر حذف اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی از گردونه انتخابات را مشخص کرد، هنوز آقای هاشمی واکنشی به این موضوع نشان نداده، اما دختر وی، فاطمه هاشمی، گفته است که پیش از اعلام اسامی تلاش‌هایی در کار بوده تا رئیس‌جمهور سابق کشور را از ماندن در گردونه رقابت‌ها منصرف کنند.
پاسخ آقای هاشمی به این تلاش‌ها نیز این بوده که «به خاطر مردم» در صحنه حضور یافته و بیرون رفتن از عرصه رقابت‌ها را «خیانت به مردم» می‌داند.
اسفندیار رحیم مشایی اما گفته است که رد صلاحیت را ظلمی به خود می‌داند و از این ظلم به رهبری شکایت خواهد کرد.
نامه سرگشاده آقای مطهری به رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی منتشر شده که صبح چهارشنبه اول خرداد، نامه سرگشاده دیگری با امضای زهرا مصطفوی، دختر آیت‌الله خمینی، خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد که در آن تأکید شده بود که از نگاه آیت‌الله خمینی، هاشمی رفسنجانی به میزان آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری شایستگی داشته است.
دختر بنیانگذار جمهوری اسلامی در این نامه تأکید کرده بود که آیت‌الله خامنه‌ای بهتر است با توسل به حکم حکومتی در «این امر مهم» دخالت کند و اجازه ندهد که «یک حرکت همه تلاش‌ها را خراب کند» و با تکیه بر «فلسفه وجودی ولایت مطلقه فقیه» جلوی «دیکتاتوری» را بگیرد.
XS
SM
MD
LG