لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

پیشرفت نیروهای دولتی سوریه برای بازپس‌گیری پالمیرا از دست داعش


نیروهای دولتی سوریه روز دوشنبه دوم فروردین با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه پیشرفت‌هایی را در زمینه بازپس‌گیری منطقه باستانی پالمیرا از جنگجویان داعش داشتند که به نوشته خبرگزاری‌ها می‌تواند زمینه‌ساز یک پیروزی نمادین علیه گروه حکومت اسلامی باشد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بیروت، خاطرنشان کرد که نیروهای دولتی سوریه با کمک شبه‌نظامیان متحد خود و با پشتیبانی جنگنده‌های روسیه از اوائل ماه جاری میلادی، اواسط اسفند ماه، به پیشروی به سوی منطقه باستانی پالمیرا ادامه داده‌اند، و اکنون در چند کلیومتری دروازه‌های این منطقه هستند.

پالمیرا که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و به «مروارید صحرا» معروف است، از اردیبهشت سال گذشته در تصرف شبه نظامیان داعش است.

خبرگزاری فرانسه در عین حال به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گروه ناظری که در لندن مستقر است، نوشته که پیشرفت نیروهای سوری به سمت پالمیرا، به رغم نزدیک به ۸۰۰ حمله هوایی روسیه و سوریه، به کندی صورت می‌گیرد.

این گزارش حاکی است که هفته گذشته نیروهای دولتی موفق شدند یک تپه راهبردی را در جنوب غربی ورودی اصلی پالمیرا بازپس گیرند که تنها چهار کیلومتر با دروازه‌های شهر فاصله دارد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید این حمله البته با مقاومت شدید نیروهای داعش روبه‌رو شد و در جریان درگیری روز دوشنبه دستکم ۲۶ نیروی هوادار دولت کشته شده‌اند.

در این زمینه یک سایت مرتبط با داعش تعداد کشته‌شدگان را ۳۰ تن ذکر کرده و ادعا کرده که این افراد در یک بمبگذاری انتحاری کشته شده‌اند.

این گروه ناظر حقوق بشری می‌گوید همزمان با حمله هوایی که به نظر می‌رسد از سوی جنگنده‌های روسی صورت گرفته باشد، بخش‌هایی از پالمیرا و مناطق اطراف آن را در شرق استان حمص هدف گرفته است.

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از یک کارشناس مسائل سوریه در دانشگاه ادینبورو نوشته است که بازپس‌گیری پالمیرا برای رژیم اسد بسیار نمادین خواهد بود چرا که دولت سوریه خود را به عنوان «حافظ منطقه باستانی پالمیرا» تصویر می‌کند.

توماس پیرت در عین حال گفته است که شک دارد نیروهای دولتی بتوانند به پیشروی در اطراف پالمیرا ادامه دهند.

او افزوده است که فراموش نکنیم هر چقدر هم که رژیم به سمت پالمیرا پیشروی کرده باشد، در بیابان‌های غربی پالمیرا، در مناطق شرقی حمص و حما، همچنان با جنگجویان داعش شدیدا در جنگ خواهد بود.

در مقابل رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفته است که «نبرد پالمیرا برای رژیم [بشار اسد] سرنوشت‌ساز است، چرا که راه را برای بازپس‌گیری منطق بیابانی تا مرز شرقی با عراق هموار می‌کند».

او گفته است که «[در صورت بازپس‌گیری پالمیرا] داعش به طور خودکار مناطق بیابانی منتهی به مرز عراق را از دست می‌دهد، و به بیان دیگر ۳۰ هزار کلیومتر مربع را از دست خواهد داد».

خبرگزاری فرانسه اضافه کرده که معنای چنین چیزی آن است که مناطق تحت کنترل داعش از ۴۰ درصد خاک سوریه به ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت و جهادگران داعش برای بازگشت به خاک عراق تحت فشار قرار خواهند گرفت.

پیشتر در روزهای پایانی اسفند ماه، مؤسسه جینز، که از مؤسسات تحلیل‌گر در امور نظامی است، در گزارشی گفته بود که با ادامه حملات هوایی و نیز پیشروی‌ها در عراق و سوریه علیه مواضع داعش، این گروه ۲۲ درصد از قلمروی تحت کنترل خود را در ۱۵ ماه گذشته از دست داده است.

به گفته جینز، «داعش» در سوریه منطقه‌ای به وسعت ۷۳ هزار و ۴۴۰ کلیومتر مربع را در اشغال خود دارد؛ که چیزی در حدود نیمی از مساحت بریتانیاست.

منطقه تحت تصرف داعش تقریباً با وسعت استان یزد در ایران برابری می‌کند.

مساحت سوریه بالغ بر ۱۸۵ هزار کیلومتر مربع است که قدری از وسعت استان کرمان، بزرگترین استان ایران، بیشتر است.

XS
SM
MD
LG