لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

ورود سازمان ملل به موضوع دارایی‌های ایران «منوط به موافقت آمریکاست»


سخنگوی سازمان ملل متحد می‌گوید، بان کی مون دبیرکل این سازمان، آماده است که به حل اختلاف ایران و ایالات متحده در مورد دارایی‌های مسدودشده تهران کمک کند، اگر و تنها اگر هر دو کشور مایل به چنین کاری باشند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز پنجشنبه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل از او خواسته بود که با هدف فشار بر ایالات متحده برای آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده ایران، میانجی‌گری کند.

روز جمعه در واکنش به این درخواست، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه تأکید کرد که «وساطت دبیرکل سازمان ملل همواره ممکن است، اما باید هر دو طرف تنش یا مناقشه خواستار آن باشند».

وزیر خارجه ایران در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل، خواستار آن شده بود که آقای بان از دولت آمریکا بخواهد «به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند باشد، نقض اصل بنیادی مصونیت دولت‌ها را متوقف کند، دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های آمریکا را آزاد نماید و در اجرای تعهدات بین‌المللی خود و نیز در چارچوب تعهدات برجام مداخله در تعاملات مالی و تجاری ایران در خارج از آمریکا را سریعاً و برای همیشه متوقف کند».

او همچنین با اشاره به اصل مصونیت دولت‌ها به عنوان یکی از ستون‌های اصلی نظم حقوقی بین‌المللی و حقوق آمره بین‌المللی یادآور شده بود، که «کلیه ادعا‌ها علیه یک دولت دارای حاکمیت باید مطابق سازوکارهای پیش‌بینی شده در توافقات دو یا چند جانبه مورد رسیدگی قرار گیرد یا به نحو مناسب از طریق محاکم صالحه بین‌المللی حل و فصل شوند».

دیوان عالی آمریکا روز اول اردیبهشت حکم داد که دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران به خانواده‌های قربانیان آمریکایی «چندین حمله مرتبط با تهران»، از جمله بمبگذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت پرداخت شود.

وکلای بانک مرکزی ایران پیشتر خواستار تجدیدنظر دیوان عالی در احکام صادره از سوی دادگاه‌های آمریکایی علیه اموال و دارایی آن شده بودند، اما وزارت خارجه ایران می‌گوید که حضور در این دادگاه در دولت گذشته، بدون مشورت با این وزارت‌خانه و با بی‌تدبیری صورت گرفته و به معنای به رسمیت شناختن دادگاه بوده است.

تهران پیشتر با احضار سفیر سوئیس، به عنوان حافظ منافع آمریکا، رسماً اعتراض خود را به صدور احکام قضایی علیه ایران در ایالات متحده اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG