لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

ولایتی: برخی افراد رده بالا در حادثه منا کشته یا مفقود شده‌اند


غضنفر رکن‌آبادی، سفیر پیشین ایران در بیروت، و علی‌اصغر فولادگر، رئیس دفتر مطالعات راهبردی سپاه، از جمله مفقودشدگان در حادثه رمی جمرات هستند.
غضنفر رکن‌آبادی، سفیر پیشین ایران در بیروت، و علی‌اصغر فولادگر، رئیس دفتر مطالعات راهبردی سپاه، از جمله مفقودشدگان در حادثه رمی جمرات هستند.

علی‌اکبر ولایتی​ مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی حادثه «رمی جمرات» را «ظن‌‌برانگیز» خواند و از مفقود و کشته شدن برخی «افراد رده بالای» جمهوری اسلامی در این حادثه خبر داد. بر اساس آخرین آمار، ۲۳۹ زائر ایرانی در این حادثه کشته و تعداد مشابهی مفقود شده‌اند.

در همین حال مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، ادعاها درباره دخالت موساد (سازمان امنیت و اطلاعات اسرائیل) در این حادثه را «فرافکنی و عملیات روانی ایادی تزویر» خواند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا و به گفته سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در حادثه «رمی جمرات» در منا، که روز دوم مهر روی داد، تا کنون ۲۳۹ زائر ایرانی کشته و ۱۴ زائر مجروح شده‌اند و ۲۴۱ نفر همچنان مفقود هستند.

در همین حال علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه هفتم مهر گفت که حادثه «رمی جمرات» در منا و «آنچه در آن رخ داده است ظن‌برانگیز است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی اضافه کرد: «برخی افراد رده بالای ما در این حادثه مفقود یا کشته شدند و عربستان باید جهت پیگیری این موضوع اقدامات لازم را انجام دهد».

علاوه بر غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان، رسانه‌های ایران از علی‌اصغر فولادگر به عنوان یکی دیگر از افراد ارشد، مفقود شده در حادثه منا نام برده‌اند.

آقای فولادگر رئیس دفتر اطلاعات راهبردی سپاه پاسداران بوده است و برخی از منابع از جمله، خبرگزاری رسا از او به عنوان «معاون سرلشکر صفوی» یاد کرده است. آقای صفوی، که بین سال‌های ۷۶ تا ۸۶ فرمانده کل سپاه پاسداران بود، اکنون مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی است.

برخی از وب‌سایت‌های خبری نیز از حسن دانش، فؤاد مشغلی، عمار میرانصاری و سیدحسن حسنی به عنوان دیگر نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نام برده‌اند که در این حادثه مفقود شده‌اند.

هوشیاری در مقابل «جوسازی‌های رسانه‌ای»

در همین حال برخی وب‌سایت‌های خبری در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌هایی را درباره دخالت موساد در حادثه «رمی جمرات» و ربودن سفیر سابق ایران در لبنان و نیروهای سپاه پاسداران مطرح کرده‌اند.

اما مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، روز سه‌شنبه این گزارش‌ها را «جوسازی‌های رسانه‌ای و جنگ روانی» خواند و گفت که در این زمینه «باید حواس‌مان بسیار جمع باشد».

آقای پورمحمدی اضافه کرد: «اینگونه ادعاها در راستای انحراف افکار عمومی جهان از حادثه غم بار منا است و مسئولان آل سعود باید پاسخگو باشند».

در روزهای گذشته برخی وب‌سایت‌های خبری در ایران، گزارش شبکه العربیه درباره آقای رکن‌آبادی را مشکوک دانسته و مفقود شدن او را به مفقود شدن چهار دیپلمات ایرانی در لبنان تشبیه کرده بودند.

شبکه العربیه به نقل از منابع عربستانی اعلام کرده بود که نام آقای رکن‌آبادی در مبادی ورودی عربستان سعودی «ثبت نشده است و در فهرست حجاج ایرانی نیست».

به گفته این شبکه، سفیر سابق ایران در لبنان اگر هم وارد عربستان شده باشد، به روش «نامشخصی» وارد شده است.

در این زمینه مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ششم مهر این گزارش و گزارش‌های مشابه را «شتاب‌زده» خواند و گفت که آقای رکن‌آبادی با گذرنامه عادی خود عازم سفر حج شده و اطلاعات «دقیق» گذرنامه همه حجاج ایرانی، از جمله وی، در اختیار مراجع رسمی دولت عربستان سعودی است.

در همین حال رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه تصویر گذرنامه عادی آقای رکن‌آبادی که در آن مهر ورود به عربستان سعودی وجود دارد را منتشر کرده‌اند.

احمد متوسلیان، کاظم اخوان، تقی رستگار مقدم و سید محسن موسوی روز چهاردهم تیر ماه سال ۱۳۶۱ علیرغم برخورداری از مصونیت دیپلماتیک و با وجود گروه محافظ و اسکورت پلیس لبنان، در پست بازرسی فالانژیست‌های مسیحی در شمال بیروت ربوده شدند که از آن تاریخ به بعد، جز اخبار غیرموثق و شایعات مختلف، خبر روشنی از آنان به دست نیامده است.

XS
SM
MD
LG