لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۲

کیمیایی، متروپل، و جنجال‌هایش


مسعود کیمیایی چهره خبرساز این روزهای سینمای ایران است. همزمان با اکران تازه‌ترین فیلم او «متروپل» در سینماها، انتشار گفت‌وگویی با او در روزنامه شرق که همراه اظهارنظرهای بحث‌انگیز این کارگردان شناخته شده درباره برخی وقایع و چهره‌های تاریخی بود، سبب شد تا نام کیمیایی در محافل فرهنگی و رسانه‌های گوناگون بارها مطرح شود.
صحنه ۱۱۹: کیمیایی، متروپل، و جنجال‌هایش
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:56 0:00
لینک مستقیم
این گفت‌وگو که با واکنش‌های مختلفی از سوی چهره‌های فرهنگی روبه‌رو شده، در حالی منتشر شده که فیلم متروپل در سینماها فروش کمی داشته و این ساخته تازه فیلمساز جریان ساز سینمای ایران در مدت نزدیک به سه هفته اکرانش در تهران کمتر از ۲۵۰ میلیون تومان فروش کرده است.

احمد طالبی‌نژاد، نویسنده و منتقد قدیمی سینمای ایران که او هم به تازگی گفت‌وگویی با مسعود کیمیایی کرده، درباره جنجالی‌های اخیر شکل گرفته پیرامون آقای کیمیایی و تأثیر آن بر فروش فیلم متروپل می‌گوید:
«واقعیت این است که آقای کیمیایی کاریزمایی دارد که کمتر فیلمسازی در ایران تا کنون داشته. یعنی هر حرف و سخن و زندگی خصوصی و همه‌چیزش همیشه زیر ذره‌بین بوده. به خصوص وقتی حرف‌هایی می‌زند که به نظر می‌آید خلاف تصور همگان است. مثلاً همین ماجرایی که مربوط می‌شود به مصاحبه اخیرش که گفته من پیکر زنده‌یاد فروغ فرخ‌زاد را غسل دادم، هم کانون نویسندگان حرف‌هایی زده، در مورد آشنایی با هدایت حرف‌هایی زده، که خب اینها در واقع می‌شود گفت که شواهدی هنوز هستند، زندگانی هستند، که در آن موقعیت بوده‌اند و اینها را خیلی تأیید نمی‌کنند. به همین دلیل این سوءتفاهم‌ها را پیش آورده. حالا اگر به حساب فضاسازی بگذاریم برای این که مردم راغب بشوند و این فیلم را ببینند، واکنش‌های خیلی شدید بوده متأسفانه، یک عده زیادی به شدت از آقای کیمیایی و حرف‌هایش دلخور شده‌اند، یک عده‌ای هم راغب شده‌اند فیلم را ببینند. حالا من نمی‌دانم آقای کیمیایی به عمد این حرف‌ها را زده یا نه. در جریان نیستم.»
طالبی‌نژاد: مردم از کیمیایی مردم همیشه توقع صراحت بیان داشته‌اند
طالبی‌نژاد: مردم از کیمیایی مردم همیشه توقع صراحت بیان داشته‌اند
همراه فیلم متروپل، ساخته تازه داریوش مهرجویی دیگر فیلمساز شناخته شده و جریان ساز سینمای ایران هم اکران شده است. فیلم اشباح هم از نظر فروش اوضاع بهتری از فیلم متروپل ندارد و پس از ۱۸ روز نمایش به فورشی در حدود ۱۲۵ میلیون تومان در تهران رسیده است. اینکه چطور هر دو ساخته کارگردانان قدیمی و معتبر سینمای ایران در جذب تماشاگر ناموفق بوده‌اند را احمد طالبی‌نژاد چنین پاسخ می‌دهد:
«مردم از کیمیایی مردم همیشه توقع صراحت بیان داشته‌اند–الان هم همین طور است-. در فیلم‌های اخیر آقای کیمیایی این ویژگی کمتر وجود دارد. من با خود ایشان هم مصاحبه مفصلی کردم که در مجله فیلم چاپ شده، و به این مسئله پرداخته‌ایم. ایشان تعبیرش این است که خب من سالخورده شده‌ام و تبعاً جهان‌بینی من هم سالخورده شده. این تا حدودی درست است. من به نظرم می‌آید که فیلم متروپل بین فیلم‌های ایشان فیلم خوبی است، ولی فیلمی نیست که بتواند با نسل جوان امروز ارتباط برقرار کند. این نسل در فضای دیگری تنفس می‌کند. نسلی است که اصغر فرهادی و پرویز شهبازی را ترجیح می‌دهد، و گروهی از این فیلم‌سازهایی که واقعیت این است که خیلی فیلم‌سازهای خوبی هم هستند. در مورد آقای مهرجویی و فیلم اشباح هم واقعیت این است که فیلم اشباح باز از فیلم‌های دیگری که ایشان ساخته خیلی بهتر است ولی اینکه نمی‌تواند مثل هامون، سارا، پری، و فیلم‌های دیگر با انبوه تماشاگران ارتباط برقرار کند، و آنها را به سینما بکشاند، این است که به نظرم می‌آید آقای مهرجویی هنوز خیلی متوجه نیست که در چه روز و روزگاری زندگی می‌کند، و با چه جور مخاطبی روبه‌روست. این مخاطبی که الان به سینما می‌رود، اساساً خیلی حوصله آن عمق و معنا و کشف راز و رمزهای فیلم را ندارد، می‌خواهد ببیند که مثلاً موضع فیلم‌ساز در قبال مسائل اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی جامعه چیست.»

در اکران سینماها هفته گذشته فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» نیز به فهرست فیلم‌های در حال نمایش افزوده شد و با آنکه در این مدت عملکرد بهتری نسبت به دو فیلم متروپل و اشباح داشته اما همچنان پرفروش‌ترین فیلم «پنج ستاره» نخستین ساخته بلند سینمایی مهشید افشار زاده است که توانسته به طور متوسط فروش روزانه‌ای در حدود ۱۵ میلیون تومان داشته باشد. مجموع فروش این فیلم با بازی شهاب حسینی و همایون ارشادی به حدود ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.

از دیگر تحولات هفته گذشته، درگذشت صابر رهبر کارگردان قدیمی سینمای ایران و سازنده فیلم‌هایی چون مسیر رودخانه، چرخ و فلک و کج کلاخان بود. آقای رهبر سال‌ها بود که از فیلمسازی فاصله گرفته بود و به سینماداری می‌پرداخت. او مالک سینما کریستال تهران بود که در دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ آن را تبدیل به سینمایی معتبر از نظر نمایش فیلم‌های متفاوت کرده بود.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG