لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

احمدی‌نژاد: هیچکس در ایران به خاطر اظهار نظر زندانی نیست


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «یورونیوز»، مدعی شد که «در ایران کسی به خاطر اظهار نظر در زندان نیست، چرا که در قوانین جمهوری اسلامی اظهار نظر آزاد است.»

وی همچنین در این گفت‌وگوی تلویزیونی که به طور زنده از شبکه‌های مختلف «یورونیوز» پخش می‌شد، افزود که در روزنامه‌های ایران «تندترین انتقادها از رئیس‌جمهور بیان می‌شود و افراد بدون هیچ واهمه‌ای انتقادات خود را مطرح می‌کنند.»

گفته‌های تازه رئیس دولت دهم در مورد آزادی ابراز نظر و عقیده در ایران در حالی است که از زمان شکل‌گیری اعتراض‌ها به معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال سیاسی و مدنی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و در دادگاه‌های فردی یا گروهی به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند و اتهام برخی از بازداشت‌شدگان توهین به رئیس دولت بوده است.

اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی با ممنوع شمردن تفتیش عقاید، تأکید می‌کند که هیچکس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و موآخذه قرار داد و اصل ۲۴ همین قانون نیز نشریات و مطبوعات را تا جایی که مطالب‌شان مخل مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد، آزاد دانسته است.

همچنین اصل ۲۷ قانون اساسی نیز تشکیل راهپیمایی‌ها و اجتماعات، را بدون حمل سلاح و به شرطی که مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد می‌داند.

با این حال محمود احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو معترضان به معرفی دوباره‌اش به عنوان رئیس‌جمهور ایران را «حمله کنندگان به مردم و ساختمان‌ها» توصیف کرده است.

«آزادترین انتخابات در ایران برگزار شد»

آقای احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال «یورونیوز» در مورد وقایع پس از انتخابات در ایران و تشابه آن با رخدادهای منطقه گفته است که «رخدادی که در ایران به وقوع پیوست هیچ گونه شباهتی به آنچه که امروز در منطقه رخ می‌دهد، ندارد».

وی اضافه کرده است که در ایران «آزادترین انتخابات» برگزار شد و بیش از ۸۵ درصد از مردم در آن شرکت کردند و «در این میان عده‌ای هم به ساختمان‌ها و مردم حمله کردند.»

رئیس دولت دهم ادامه داده است که «چنین اقداماتی در هر کشوری ممنوع بوده و طبیعی است که پلیس و دستگاه قضایی به این گونه موارد رسیدگی می‌کند.»

آقای احمدی‌نژاد، وضعیت اروپا در مواجهه با اعتراض‌های مردمی را به مراتب بدتر از ایران خوانده و افزوده است که اروپایی‌ها «اصولاً اجازه نمی‌دهند اپوزیسیون شکل بگیرد و کسانی را که در مورد مسائل تاریخی اعتراض و انتقاد می‌کنند، زندانی می‌کنند.»

وی این بار بدون اشاره مستقیم به موضوع هلوکاست، مدعی شده است که در اروپا پژوهشگران و دانشمندان «اجازه ندارند» درباره مسائل مربوط به جنگ جهانی دوم اقدامی انجام دهند و افزوده است که «در ایران کسانی که اعتراض داشته باشند، از راه‌های قانونی می‌توانند مسائل خود را مطرح کنند و به آنها رسیدگی می‌شود، همچنان که بارها چنین اقداماتی صورت گرفته است.»

«سران معترضان با قوه قضائیه مسئله دارند»

رئیس جمهور ایران همچنین در پاسخ به محدودیت‌های به عمل آمده در مورد رهبران مخالفان در ایران، گفته است که «در همه کشورها زندان و محدودیت قانونی وجود دارد و کسانی که از ایجاد محدودیت برای‌شان سؤال می‌کنید، افرادی هستند که مسائلی با قوه قضائیه دارند.»

وی با تأکید بر مستقل بودن دستگاه قضایی، و عدم تمایل به دخالت در کار قضات افزوده است که «اگر نظر شخصی بنده را بخواهید، آرزویم این است که در هیچ جای دنیا و در آمریکا و اروپا هم یک زندانی و زندان مخفی وجود نداشته باشد.»

این گفته‌ها در حالی است که از زمان برگزاری راهپیمایی معترضان در ۲۵ خرداد ۸۹، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان در داخل ایران و رقیبان اصلی آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری مناقشه‌برانگیز خرداد ۸۸، در حصر خانگی به سر می‌برند و حتی دسترسی خانواده‌های‌شان به آنها به آسانی مقدور نیست.

«عقب‌مانده‌ها به دنبال بمب اتم هستند»

بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی «یورونیوز» به تلاش‌های ایران به غنی‌سازی اورانیوم و پیگیری برنامه هسته‌ای معطوف شده است.

در این زمینه محمود احمدی‌نژاد بار دیگر تأکید کرده است که اهداف ایران برای تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد کاملاً صلح‌آمیز و در چارچوب تولید رادیو دارو است.

وی مدعی شده است که ایران جزو معدود کشورهایی است که تمام فعالیت‌هایش زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و وقتی اعلام می‌کند به دنبال ساخت بمب اتمی نیست، واقعاً چنین نیتی ندارد.

آقای احمدی‌نژاد، افزوده است که کسانی به دنبال بمب اتمی هستند که عقب‌مانده ذهنی‌اند و اشاره کرد که بمب اتمی اکنون در معادلات سیاسی کارایی خود را از دست داده است چرا که داشتن بمب اتمی اسرائیل را در جنگ غزه و جنگ ۳۳ روزه پیروز نکرد و شوروی را از فروپاشی نجات نداد.

به رغم این گفته‌های محمود احمدی‌نژاد در مورد همکاری کامل ایران و آژانس، مقام‌های آژانس به تازگی اعلام کردند که نمی‌توانند درخواست ایران در مورد تأیید همکاری با این نهاد را اجابت کنند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون در قالب هفت قطعنامه، از جمله چهار قطعنامه تحریمی، از ایران خواسته است ضمن شفاف‌سازی در مورد برنامه اتمی بحث‌برانگیزش و توقف غنی‌سازی اورانیوم به همکاری همه‌جانبه با آژانس ادامه دهد.

ایران اما با خط قرمز خواندن موضوع غنی‌سازی اورانیوم، بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش تأکید می‌کند اما همزمان از اجرای خواسته‌های شورای امنیت سر باز می‌زند.
XS
SM
MD
LG