لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

«رقص پاییزی» شبنم طلوعی در پراگ


رقص پاییزی نمایشی با نویسندگی، کارگردانی و اجرای شبنم طلوعی، بازیگر صاحب نام ایرانی ساکن پاریس است که در سال‌های گذشته پس از حضور موفق در چندین فیلم و نمایش در داخل ایران به دلیل عقاید خود تحت فشار قرار گرفت و ناچار به ترک ایران شد.

رقص پاییزی

این نمایش اکنون پس از چندین اجرای موفق در فرانسه با حمایت رادیو فردا برای نخستین بار در پراگ به روی صحنه می‌رود.

رقص پاییزی، «تک‌گویی» شبنم طلوعی است از زندگی سه زن. سه زن با سه تجربه، درک و دنیای مختلف که سرنوشت آنها را «زندان اوین» و «فشارهای حکومت ایران» به هم گره زده است.

نمایشنامه با حکایت «بیتا» آغاز می‌شود. روزنامه‌نگار جوانی که با چشم‌بند و چادر سیاه در اتاق بازجویی نشسته، بی‌آنکه بداند اتهامش چیست. بیتا به خیال خودش سوار یک تاکسی معمولی شده بود تا به دفتر روزنامه محل کارش برود. اما همین تاکسی او را به زندان اوین منتقل کرده بود.

بازجویی که ما او را نمی‌بینیم و تنها با تک‌گویی‌ها و حالات بیتا متوجه شخصیت و سؤال‌هایش می‌شویم، سعی دارد به او القا کند که فعالیت‌های سیاسی داشته و حتی با یادگیری زبان انگلیسی از کودکی برای جاسوسی تربیت شده است.

بیتا در سلولش با «مژده» آشنا می‌شود و از او می‌خواهد اگر از زندان آزاد شد و به پاریس فرار کرد حال و روزش را به خواهرش «یکتا» اطلاع دهد.

مژده زنی از طبقه پایین جامعه است که برای گذران زندگی تن به هر کاری داده است و حتی مدتی در دبی به تن‌فروشی مشغول بوده است. هر چند جرم مژده امنیتی نیست ولی او هم بیش از چهار ماه را به سختی در زندان گذرانده است.

او بعد از آزادی به فرانسه فرار کرده و حالا در کافی شاپی در مرکز پاریس با یک وکیل قرار ملاقات دارد. او می‌خواهد با کمک وکیل پناهندگی بگیرد.

از اینجا به بعد «یکتا» وارد داستان می‌شود. یکتا دهه ۶٠ خورشیدی دختری ١۴، ١۵ ساله بود که دستگیر شد. اتهام او فعالیت‌های سیاسی علیه حکومت بود. یکتا بعد از آزادی ایران را برای همیشه ترک کرد و سعی دارد گذشته سیاسی‌اش را فراموش کند. به همین دلیل هم اکنون در پاریس به تعلیم «رقص ایرانی» مشغول است.

یکتا مثل همیشه در حال آماده شدن برای حضور در کلاس است که مژده با او تماس می‌گیرد و ماجرای خواهرش بیتا را برایش تعریف می‌‌کند. یکتا منقلب می‌شود. همه چیز تغییر می‌کند...

رقص پاییزی در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ فوریه، ششم و هفتم اسفندماه، با حمایت رادیو فردا در پراگ به روی صحنه می‌رود و شما می‌توانید گزارشی تصویری از این اجرا را به همراه گفت‌وگوی ما با شبنم طلوعی در رادیو فردا دنبال کنید.
XS
SM
MD
LG