لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

استقبال چین از مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی


چین روز پنجشنبه با استقبال از آغاز دوباره گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، این گفت‌وگوها را مثبت و مفید ارزیابی کرد.

جیانگ یو، سخنگوی وزرات خارجه چین روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که کشورش باور دارد «گفت‌وگو میان اروپا و شش کشور [عضو گروه ۵+۱] با ایران مثبت، مفید و منجر به افزایش تفاهم میان هر دو سوی مذاکرات است.»

خانم جیانگ افزود که «ما امیدواریم طرفین گفت‌وگوها مسیر مورد توافق را از طریق مذاکرات دیپلماتیک پیگیری کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در عین حال پیگیری این راه را از طریق «ادامه روند گفت‌وگو، اعتمادسازی دوسویه، جست‌وجوی پایه‌های مشترک و تأکید بر پیشرفت پایدار در روند گفت‌وگوها» میسر دانست.

گفت‌وگوهای دو روزه نمایندگان پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان با طرف ایرانی در ژنو سوئیس که نخستین دور از گفت‌وگوهای دو طرف از مهر ماه سال گذشته به این سو بود، با این توافق پایان یافت که دو طرف بار دیگر در ماه ژانویه امسال به گفت‌وگو بنشینند.

هر چند ایران معتقد است که دیدگاه‌های شش قدرت جهانی در مذاکرات ژنو تغییر جدی داشته است، ‌اما تحلیلگران سیاسی و دیپلمات‌های نزدیک به این مذاکرات می‌گویند که دو طرف نتوانستند در این دور از مذاکرات بی‌اعتمادی بین خود را از میان بر دارند اما توانستند مرحله‌ای جدید را در گفت‌وگوها خود آغاز کنند.

آن طور که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکرات دو روزه ژنو اعلام کرد، انتظار می‌رود که دور بعدی این گفت‌وگوها در استانبول ترکیه برگزار شود.

آنچه در گفت‌وگوهای ژنو محل بحث قرار گرفت، نگرانی دیرپای کشورهای غربی در مورد مقاصد احتمالاً نظامی برنامه هسته‌ای ایران به ویژه در موضوع غنی‌سازی بود، موضوعی که جمهوری اسلامی همواره آن را رد کرده است.

اتحادیه اروپا که به نمایندگی از شش قدرت جهانی مذاکرات هسته‌ای با ایران را هدایت می‌کند، از ابتدا تأکید کرده بود که موضوع اتمی ایران محور مذاکرات تازه طرفین خواهد بود، هر چند ایران تأکید داشت که این مذاکرات نباید محدود به برنامه هسته‌ای ایران باشد و تمایل داشت در مورد موضوعات جهانی، از جمله خلع سلاح هسته‌ای اسرائیل، مذاکره کند.

با این حال روز چهارشنبه، تنها یک روز پس از پایان مذاکرات دو روزه ژنو، سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با رادیو و تلویزیون دولتی ایران در ژنو اعلام کرد که «در پایان دو روز مذاکرات، جمع‌بندی که ارائه شد این بود که در استانبول گفت‌وگو برای همکاری حول نقاط مشترک باشد».

وی افزود: «آنها با دیدگاه خود وارد مذاکره شدند اما ایران گفت تداوم گفت‌وگوها باید بر طبق شروط ایران باشد، بنابراین با توجه به مباحثی که گفته شد آنها تغییری جدی داشته‌اند».

گفت‌وگوکننده ارشد هسته‌ای ایران همچنین عنوان کرد که موضوع تعلیق غنی‌سازی در دستور کار مذاکرات آتی دو طرف در استانبول نخواهد بود.

این در حالی است که به گفته مقام‌های آمریکایی، تعليق (غنی‌سازی اورانيوم) که در چند قطعنامه شورای امنيت الزامی شده، همچنان موضع گروه ۱+۵ است.

آمریکا گفت‌وگوهای ژنو را «گفت‌وگوهايی دشوار ولی صادقانه» توصیف کرده و در موضع رسمی خود که از زبان فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه اعلام شد، تأکید کرده است که «حدود ۷۵ درصد از گفت‌وگوهای ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک، در مورد مسئله اتمی بوده و اين مسئله کماکان در کانون اصلی نگرانی‌های ما باقی خواهد ماند.»
XS
SM
MD
LG