لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

احضار مدیرعامل خبرگزاری دولت به دادسرای تهران


علی‌اکبر جوانفکر (چپ) در کنار محمود احمدی‌نژاد
علی‌اکبر جوانفکر (چپ) در کنار محمود احمدی‌نژاد
غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه در تازه‌ترین نشست خبری خود از احضار علی‌اکبر جوانفکر، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، به دادسرای تهران خبر داد.

آقای اژه‌ای در نشست خبری روز دوشنبه خود ضمن تأیید احضار علی‌اکبر جوانفکر به دادسرای تهران، افزود که وی پس از روشن شدن موارد اتهامی‌اش از دادسرا وقت خواسته است تا مستنداتش را ارائه دهد.

دادستان کل کشور به این نکته بسنده کرد که در مورد این پرونده بعداً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این در حالی است که در هفته گذشته و پس از حاشیه‌هایی که دو رسانه تحت مدیریت آقای جوانفکر در مورد استعفا و ابقای حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات آفریدند، جمعی از مدیران رسانه‌ها از تصمیم به شکایت از مدیرعامل ایرنا خبر دادند.

آقای جوانفکر از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در تابستان ۸۴، به عنوان مشاور رسانه‌ای وی مشغول به کار شد و در بهمن ماه ۸۸ و پس از کنار رفتن محمدجعفر بهداد، مدیرعامل وقت خبرگزاری جمهوری اسلامی، عهده‌دار مسئولیت خبرگزاری رسمی دولت شد.

آقای جوانفکر به تازگی پس از برکناری مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره مؤسسه ایران، به عنوان سرپرست این مؤسسه انتشار دهنده روزنامه دولتی ایران، منصوب شده است.

گرچه در سال‌های اخیر، روزنامه ایران و خبرگزاری دولتی ایرنا، رسماً به تریبونی برای حمایت همه‌جانبه از اقدامات دولت و مقابله با جریان‌های منتقد آن تبدیل شده اما نام این دو رسانه تحت مسئولیت علی‌اکبر جوانفکر، در هفته اخیر پس از کناره‌گیری و ابقای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم، بیش از هر زمان دیگر خبرساز شد.

در جریان کناره‌گیری وزیر اطلاعات، ایرنا نخستین رسانه‌ای بود که خبر پذیرش استعفای آقای مصلحی و انتصاب وی به عنوان مشاور اطلاعاتی رئیس‌جمهور را منتشر کرد و حتی پس از آنکه دیگر خبرگزاری‌های نیمه‌رسمی ایران ساعتی بعد با حذف این خبر، از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با کنار رفتن وزیر اطلاعات خبر دادند، حاضر به تغییر خبر خود نشد.

این وقایع در شرایطی رخ داد که آقای جوانفکر در هند به سر می‌برد. اما مدیرعامل ایرنا در همان شب در یادداشتی که در این رسانه منتشر شد، مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای را «ادعای رسانه‌های یک جریان خاص سیاسی» نامید و اطمینان داد که هیچ پیامی مبنی بر مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با تغییر وزیر اطلاعات، به ایرنا یا حتی رئیس‌جمهور نرسیده است.

ایرنا تا ظهر روز بعد بر همین موضع تکیه کرد اما سرانجام ناچار به انتشار خبر مخالفت رهبری با تغییر حیدر مصلحی شد و دیرکرد در انتشار آن را به این دلیل خواند که به عنوان «خبرگزاری مادر و رسمی نظام» و «بر اساس سنت دیرینه» اخبار رهبری را تنها از منابع رسمی دریافت می‌کند و از این رو «از انتشار خبر تا بررسی کامل صحت و سقم آن خودداری کرده است.»

این وضعیت در روزنامه ایران، دیگر رسانه تحت سرپرستی علی‌اکبر جوانفکر نیز تکرار شد و به روایت کیهان، این روزنامه گرچه در چاپ نخست خود، خبر مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای را انتشار داد، اما به واسطه تلفن «رئیس باندی» که رئیس‌جمهور را محاصره کرده، انتشار خود را متوقف و خبر مخالفت رهبری را حذف کرد.

آقای جوانفکر خود در روز شنبه سوم اردیبهشت در سرمقاله روزنامه ایران، با وجود دفاع چندین باره آیت‌الله خامنه‌ای از ابقای حیدر مصلحی، بار دیگر حذف خبر استعفای مصلحی در برخی از رسانه‌ها را مورد انتقاد قرار داده و بدون ذکر نام «یک جریان خاص» را متهم کرده بود که «در تلاش است تا لوازم مدیریت مقتدرانه و امکان خدمت‌گزاری را از رئیس‌جمهور سلب نماید.»

انتقاد دفتر رهبری از انتشار گزینشی سخنان وی در ایرنا

اما خبرگزاری تحت مدیریت علی‌اکبر جوانفکر، یک بار هم در هفته گذشته خبرساز شد اما این بار به واسطه انتقاد دفتر رهبر جمهوری اسلامی از انعکاس سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در این رسانه.

روز شنبه در حالی که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با مردم شیراز، وجود شکاف در حاکمیت جمهوری اسلامی را رد کرد و موضوع اختلاف‌ها بر سر برکناری وزیر اطلاعات را بی‌اهمیت خواند، خبرگزاری دولتی ایرنا به انتشار گزارشی از این سخنرانی دست زد که تنها بخش‌هایی از اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای با تیتری حاکی از حمایت وی از دولت در آن آمده بود.

انتشار این گزارش بلافاصله با واکنش دفتر آیت‌الله خامنه‌ای روبه‌رو شد و روابط عمومی این دفتر، ضمن تأسف‌بار و غیرمسئولانه خواندن اقدام ایرنا در درج «ناقص» سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، از رسانه‌ها خواست که تنها این دفتر را به عنوان مرجع انتشار سخنان رهبر ایران بشناسند.

اما ایرنا که در مورد خبر مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با تغییر وزیر اطلاعات، گفته بود به عنوان رسانه مادر باید منتظر تأیید خبر از مراجع رسمی می‌شد، در این مورد با حذف خبر اولیه خود، ضمن عذرخواهی از دفتر رهبری، عنوان کرد که خبرنگارش گزارش اولیه‌ای را از این مراسم ارسال کرده و این خبر گزاری «از این پس» خبرهای مربوط به رهبر ایران را پس از انتشار در سایت رسمی وی منتشر می‌کند.

پرونده‌ای تازه برای فائزه هاشمی

غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست روز شنبه در عین حال خبر داد که به واسطه مصاحبه‌ای فائزه هاشمی به تازگی با روزآنلاین انجام داده، پرونده جدیدی بر علیه وی گشوده شده و فرزند اکبر هاشمی رفسجانی تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

خانم هاشمی که اخیراً از سوی برخی از لباس‌شخصی‌ها مورد هتاکی قرار گرفته بود، تأکید کرده بود که نیروهایی که در نظام جمهوری اسلامی به آنها «خودسر» اطلاق می‌شود، توسط «بخش‌هایی درون حاکمیت» سازماندهی می‌شوند.

وی همچنین از نحوه مواجهه حکومت با این نیروهای به اصطلاح خودسر انتقاد کرده بود و همچنین گفته بود که با در نظر گرفتن وقایع گذشته می‌توان امید داشت که دولت و شورای نگهبان انتخاباتی سالم برگزار کنند.

در واکنش به این مصاحبه، دادستان کل کشور گفته است که بعضی از مطالب این مصاحبه قابل تعقیب است و دادستان تهران در این زمینه اقدام خواهد کرد.

این اظهار نظر در حالی است که هنوز مشخص نیست دادستانی تهران روند پرونده افرادی که خانم هاشمی را مورد هتاکی قرار دادند، تا کجا پی گرفته است.

برخی از گزارش‌ها از دستگیری عوامل هتاک، به واسطه تأکید مقام‌های عالی جمهوری اسلامی خبر می‌دهند، اما گزارش‌های دیگری هم آزادی برخی از این اشخاص حکایت دارند.
XS
SM
MD
LG