لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

نجف‌زاده، ستاره برنامه خبری ۲۰:۳۰، از فرانسه اخراج شد


کامران نجف‌زاده (چپ) در بازگشت از فرانسه در فرودگاه امام خمینی تهران
کامران نجف‌زاده (چپ) در بازگشت از فرانسه در فرودگاه امام خمینی تهران
کمتر از دو هفته پس از انتشار اخبار ضد و نقیض در مورد اخراج کامران نجف‌زاده، خبرنگار تلویزیون دولتی ایران، از پاریس، رسانه‌های دولتی ایران رسماً تأیید کردند که این خبرنگار و ستاره برنامه ۲۰:۳۰ از فرانسه اخراج شده است.

آقای نجف‌زاده که از خبرنگاران حامی دولت محمود احمدی‌نژاد به حساب می‌آید و شهرت خود را مدیون گزارش‌هایی است که برای برنامه خبری ۲۰:۳۰ تهیه می‌کرد، نزدیک به ۱۸ ماه پیش در نیمه سال ۸۸ به عنوان خبرنگار واحد مرکزی خبر، وابسته به تلویزیون دولتی ایران، عازم پاریس شد و از آنجا به تهیه و ارسال خبر پرداخت.

با این همه این خبرنگار ایرانی که اکنون در گفت‌وگو با فارس خود را «سند زنده فقدان دموکراسی و آزادی در فرانسه» معرفی کرده به گفته مدیرکل اخبار خارجی صدا و سیما، در مدت اقامت در فرانسه کارت خبرنگاری نداشته است.

حسن عابدینی در این زمینه با رد احتمال اقدام مقابل فرانسه در اخراج خبرنگار ایرانی در اظهار نظری مبهم گفته است که «استنباط من این است که این موضوع‌ها به یکدیگر ارتباطی ندارند، چرا که نجف‌زاده ۱۸ ماه پیش به‌عنوان خبرنگار صدا و سیما به پاریس اعزام شد؛ ولی در این ۱۸ ماه برای او کارت خبرنگاری صادر نکرده بودند».

مقام‌های ایرانی دو هفته پیش با ضبط کارت خبرنگاری جی دشموک، خبرنگار ارشد خبرگزاری فرانسه، از وی خواستند که خاک ایران را ترک کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در آن زمان دلیلی برای اخراج آقای دشموک اعلام نشده بود، اما کارت خبرنگاری وی و چندین خبرنگار خارجی دیگر در ارتباط با پوشش اعتراض‌های مردمی در هفته‌های پایانی سال ۸۹ ضبط شده بود.

«گزارش‌های نجف‌زاده، مخل امنیت عمومی فرانسه»

آقای عابدینی همچنین گفته است که در نامه‌ای که وزارت خارجه فرانسه در اختیار نجف‌زاده قرار داده است، گزارش‌های او «مخل امنیت عمومی فرانسه» دانسته شده و آمده است که نجف‌زاده نمی‌تواند در فرانسه فعالیت خبری کند.

وی همچنین این اقدام دولت فرانسه را نوعی «فرافکنی» خوانده و آن را با «اسلام‌هراسی»، «ایران‌هراسی» و «اخراج دختران ۱۲ ساله فرانسوی از مدارس به اتهام داشتن حجاب» پیوند زده است.

این مقام تلویزیون دولتی ایران همچنین اقدام دولت فرانسه را «مغایر با گردش آزاد اطلاعات» خوانده و افزوده است که موضوع ارسال خبرنگار دیگری به فرانسه «در دست بررسی» است.

این در حالی است که به ویژه‌ از زمان شکل‌گیری اعتراض‌ها به معرفی دوباره محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور خبرنگاران رسانه‌های خارجی در ايران با دشواری‌های زيادی روبه‌رو هستند و اجازه حضور در کنفرانس‌های خبری را ندارند، مگر اين که چنین نشست‌هایی مربوط به محمود احمدی‌نژاد يا وزارت خارجه جمهوری اسلامی باشد.

سفارت ایران در فرانسه چه چیزی را تکذیب کرد؟

تأیید خبر اخراج کامران نجف‌زاده از فرانسه و ورود وی به ایران در حالی است که در آخرین روزهای سال ۸۹ خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، در گزارشی به نقل از سفارت ایران در پاریس این موضوع را تکذیب کرد.

به گزارش ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس «طی بیانیه‌ای» اخراج خبرنگار صدا و سیما از فرانسه را تکذیب و تصریح کرده بود که «اخبار و شایعات» مربوط به اخراج کامران نجف‌زاده از فرانسه «کاملاً بی‌اساس بوده و صحت ندارد».

در این بیانیه تأکید شده بود که آقای نجف‌زاده «به رغم موانع موجود» از بدو ورود خود به فرانسه همواره «در حال انجام وظايف خود» بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه خبرنگاران خارجی برای هرگونه مصاحبه و گفت‌وگو با مقامات و افراد بايد مجوز کتبی درخواست کنند.

پس از انتخابات رياست جمهوری اخير در ايران، نیروهای امنیتی با اعمال محدودیت‌های شدید در کار رسانه‌های مستقل، خبرنگاران رسانه‌های خارجی را از گزارش اعتراض‌های مردمی منع کردند.

این در حالی است که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ايرانی زيادی نیز در جریان حوادث پس از انتخابات دستگير و راهی زندان شده‌اند که هنوز شماری از آنها در زندان به سر می‌برند. بر اساس اعلام کميته حمايت از خبرنگاران در نيويورک، طبق آخرين آمارها در حال حاضر حدود ۴۰ خبرنگار ايرانی در زندان هستند.

اخراج خبرنگاران خارجی از ایران نیز تنها به خبرنگار خبرگزاری فرانسه محدود نمی‌شود و پیش از این جان لاين، خبرنگار شبکه جهانی بی‌بی‌سی در تهران هم پس از گزارش اعتراض‌های پس از انتخابات، از ايران اخراج شد.

جمهوری اسلامی همچنین در مهرماه امسال با ضبط کارت خبرنگاری خبرنگار نشریه اسپانیایی ال‌پائیس و لغو اقامت وی، از او خواست که ایران را ترک کند.
XS
SM
MD
LG