لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

امضای تفاهم‌نامه جدید گازی میان ایران و جمهوری آذربایجان


همزمان با سفر سیدمسعود میرکاظمی وزیر نفت جمهوری اسلامی به باکو، شرکت دولتی نفت آذربایجان و شرکت ملی صادرات گاز ایران روز چهارشنبه قرارداد بلندمدت صادرات گاز آذربایجان به ایران را در باکو امضا کردند.

به موجب این قرارداد پنج ساله، در سال ۲۰۱۱ آذربایجان یک میلیارد متر مکعب گاز به ایران صادر خواهد کرد که در سال‌های آینده این حجم افزایش خواهد یافت.

هم اکنون آذربایجان در قالب قرارداد مبادله سالانه حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب گاز به ایران می‌دهد و ایران نیز به همان میزان گاز به جمهوری خودمختار نخجوان گاز تحویل می‌دهد.

قرارداد فروش گاز جدید از سوی رونق عبدالله‌اف رئیس شرکت دولتی نفت آذربایجان و جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران امضا شده است.

به گفته مسئولان شرکت ملی نفت آذربایجان ، میزان گاز صادراتی به ایران در آغاز هر سال با توافق طرفین تعیین میشود ولی نباید از یک میلیارد متر مکعب کمتر باشد.

اگر چه زمان شروع فروش گاز از ماه آینده (فوریه) در نظر گرفته شده است، با این همه در مورد قیمت گاز صادراتی یا تضمین افزایش حجم گاز صادراتی آذربایجان به ایران در سال‌های آینده اطلاعاتی داده نشده است.

در حاشیه نشست، موضوع ایجاد بانک انرژی (همکاری‌های مشترک در زمینه نفت، گاز، صنایع پتروشیمی و برق) هم مذاکره شده است که به نتیجه نهایی نرسیده است.

هم اکنون حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان چیزی حدود ۷۰۰ میلیون دلار است.

در همین حال شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده است که در سال گذشته میلادی صادرات گاز به ترکیه با افزایش روبه‌رو بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری شانا وابسته به وزارت نفت، در سال ۲۰۱۰ هشت میلیارد و ۲۵۰ متر مکعب گاز به ترکیه صادر شده و در آمد ارزی حاصل از این صادرات نزدیک به سه میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این گزارش این میزان صادرات گاز به ترکیه در مقایسه با سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۰۸ به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد رشد نشان می‌دهد.
XS
SM
MD
LG