لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

برخورد شدید نیروهای امنیتی؛ «ده‌ها نفر در تهران و اصفهان بازداشت شدند»


یکی از تصاویر ارسالی شهروندان روزنامه‌نگار از حوادث روز دوشنبه تهران
یکی از تصاویر ارسالی شهروندان روزنامه‌نگار از حوادث روز دوشنبه تهران
تجمعات شکل‌گرفته در پاسخ به درخواست راهپیمایی ۲۵ بهمن، در تهران و اصفهان به خشونت کشیده شده و در اصفهان، نیروهای امینتی با سرکوب خشونت‌آمیز تجمع‌کنندگان، ده‌ها نفر را در این شهرها بازداشت کرده‌اند.

درحالی که تهران در روز دوشنبه صحنه برخورد نیروهای امینتی و راهپیمایان بود، یک شاهد عینی از اصفهان به رادیو فردا گفته بود که گارد ویژه با استقرار در سی‌وسه پل و اطراف میدان انقلاب که محل شکل‌گیری تجمع روز دوشنبه بود، مانع از گرد هم آمدن راهپیمایان می‌شد.


View Larger Map
میدان انقلاب اصفهان؛ محل تجمع روز دوشنبه راهپیمایان در این شهر

این شاهد عینی در میدان انقلاب حضور پلیس و تجمع‌کنندگان را در میدان انقلاب اصفهان قابل توجه توصیف کرده و افزوده بود که در پارکینگ انقلاب، جنب سینما ساحل، نیروهای گارد و پلیس ضد شورش حضور داشتند.

وی جمعیت راهپیمایان را در حال افزایش و مشابه دیگر تجمعات سال گذشته اصفهان ارزیابی کرده و افزوده بود که تجمع‌کنندگان شعار خاصی سر نمی‌دادند.

این شاهد عینی در مدت حضور خود در این منطقه برخوردی بین تجمع‌کنندگان و نیروهای پلیس و لباس شخصی مشاهده نکرده است.

با این حال آن طور که یک شاهد عینی دیگر به خبرگزاری رویترز گفته است، تجمع شهر اصفهان به صحنه برخورد نیروهای امنیتی و معترضان بدل شده است.

بر اساس همین گزارش نیروهای امنیتی ده‌ها تن از تجمع‌کنندگان را دستگیر کرده‌اند.

تجمع روز دوشنبه با درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت در ایران برگزار شد اما این دو چهره شاخص جنبش سبز، به دلیل آنکه در شرایط حصر خانگی قرار دارند، به رغم تلاش‌های خود موفق نشدند به جمع راهپیمایان بپیوندند.

در تهران نیز تجمع حامیان میرحسن موسوی و مهدی کروبی در پاسخ به درخواست راهپیمایی ۲۵ خرداد، در نقاط مختلف شهر به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی و پلیس برای پراکنده کردن تجمع‌کنندگان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از باتوم و سلاح‌های ساچمه‌ای کردند.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که در برخورد نیروهای امنیتی و تجمع‌کنندگان در نقاط مختلف تهران، ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش‌های رسیده، نیروهای امنیتی با مسدود کردن راه‌های منتهی به میدان آزادی، از شکل‌گیری هر گونه تجمع در حوالی این میدان ممانعت کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها که نیز حاکی قطع برق در برخی نواحی تهران، از جمله مناطق نزدیک به به میدان امام حسین و معابر حدفاصل میدان امام حسین و آزادی، مسیر راهپیمایی معترضان در تهران، است.

علاوه بر تهران و اصفهان شهرهای دیگری نظیر رشت، مشهد، کرمانشاه و شیراز نیز روز دوشنبه صحنه تجمعات مردمی بود.

گرچه به دلیلی محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی از یک سال اخیر برای اطلاع‌رسانی رسانه‌های بین‌المللی و مستقل ایجاد کرده، گزارش تأیید شده‌ای از حجم این تجمعات و نحوه برخورد نیروهای امنیتی با آن منتشر نشده است اما گزارش شاهدان عینی حاکی از حضور سنگین نیروهای امنیتی در این شهرهاست.

گزارش شاهدان عینی از رشت نیز حاکی است که نیروهای گارد ویژه با تجمع در مقابل دانشگاه، سعی در جلوگیری از شکل‌گیری تجمعات کرده‌اند.

بر اساس گزارش شاهدان عینی به حاضران در این منطقه برای شکل‌گیری هسته‌های اولیه تجمع تلاش کرده‌اند، این اقدام با سرکوب شدید نیروهای پلیس روبه‌رو شده است.

شهر مشهد نیز شاهد حضور سنگین نیروهای انتظامی و امنیتی بوده است اما هنوز گزارشی در مورد وقایع روز دوشنبه این شهر در دست نیست.
XS
SM
MD
LG