لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

بریتانیا: نبود ایران در بازی‌های المپیک لندن احساس نخواهد شد


مراسم معرفی لوگوی المپیک ۲۰۱۲ لندن، در خرداد ۸۶
مراسم معرفی لوگوی المپیک ۲۰۱۲ لندن، در خرداد ۸۶
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در واکنش به اعتراض ایران به لوگوی مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن گفته است که این «ابلهانه‌ترین دلیل» برای شرکت نکردن احتمالی ایران در این مسابقات است اما «نبود ایران در بازی‌های المپیک احساس نخواهد شد».

مقام‌های ایرانی معتقدند که لوگوی مسابقات المپیک لندن تداعی‌کننده واژه صهیون (Zion) و از این رو «نژادپرستانه» است و در نامه‌ای به کمیته بین‌المللی المپیک خواستار تغییر آن شده‌اند.

گرچه مقام‌های ورزشی ایران تا کنون به صراحت در مورد عدم شرکت در مسابقات المپیک لندن اعلام موضع نکرده‌اند اما نامه اعتراضی ایران به کمیته بین‌المللی المپیک این شائبه را ایجاد کرده که ممکن است ایران از حضور در این رقابت‌ها انصراف دهد.

با این حال نخست‌وزیر بریتانیا که با نشریه «جویش نیوز» چاپ لندن چنین شائبه‌ای را «هذیانی» خوانده و افزوده است که «اگر ایران تصمیم دارد به این مسابقات نیاید، نیاید؛ [چرا که ما هم] نبود احتمالی ایران را احساس نخواهیم کرد.»

لوگوی مسابقات المپیک لندن، تصویری چهار بخشی و نشانگر عدد ۲۰۱۲ (سال برگزاری این مسابقات) و طراحی آن از سال ۲۰۰۷ به این سو انتقادهای بسیاری را برانگیخته است.

گرچه بسیاری از این انتقادها به ارزش‌گذاری طراحی این لوگو پرداخته‌اند اما هستند گروه‌هایی که مشابه با آنچه ایران به آن اعتراض دارد، لوگوی مسابقات را تداعی‌گر واژه Zion (صهیون) می‌دانند.

ایران در نامه خود به کمیته بین‌المللی المپیک، طراحی این لوگو را چالشی اساسی در برابر اهداف غیرسیاسی المپیک خوانده است که «زائیده روح نژادپرستی برخی از افراد» است.

با این حال بر اساس گزارش شبکه جهانی بی بی سی، ژاگ روگ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، معتقد است که هیچ نشان نژادپرستانه یا سیاسی در لوگوی المپیک لندن نیست.

نخست وزیر بریتانیا همچنین در ادامه گفت‌وگو با نشریه «جویش‌نیوز» هشدار داده است که ورزشکارانی که در رقابت‌های لندن حاضر به رویارویی با حریفان اسرائیلی نباشند، مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

وی تصریح کرده است که چنین ورزشکارانی «مادام که از چنین رفتاری تبعیت کنند» نمی‌تواند در رقابت‌ها شرکت کنند.

آقای کامرون افزوده است: «شما نمی‌توانند چنین رهیافتی در قبال ورزش داشته باشید. اگر در المپیک شرکت می‌کنید باید با رقابت با همه شرکت‌کنندگان برخیزید وگرنه از شما استقبال نخواهد شد.»

این گفته آقای کامرون در حالی که سخنگوی نخست‌وزیری بریتانیا اندکی بعد به بی بی سی گفته است که «همه کشورهای شرکت‌کننده در المپیک ۲۰۱۲ مورد استقبال خواهند بود اما ضروری است که باید به روح بازی‌ها احترام بگذارند.»

این اظهارات اشاره غیرمستقیمی به ورزشکاران ایرانی است که در سال‌های اخیر در رقابت‌های مختلف از حضور در مقابل ورزشکاران اسرائیلی سر باز زده‌اند.

ورزشکاران ایرانی از اوائل دهه ۸۰ میلادی به این سو مقابل ورزشکاران اسرائیلی ظاهر نمی‌شوند و آخرین باری که دو ورزشکار از ایران و اسرائیل با یکدیگر مسابقه دادند، مسابقات كشتى فرنگى قهرمان جهان در سال ۱۹۸۳ به ميزبانى «كى‌يف» در شوروى بود.

در سال‌های اخیر با سخت‌گیری کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های جهانی رشته‌های مختلف ورزشی و تأکید آنها بر عدم مداخله سیاست در عرصه ورزش، رقابت نکردن ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی به شدت برای ورزش ایران مسئله‌ساز شده و در چند نوبت، تیم‌های ایرانی را با خطر محرومیت و اخراج از رقابت‌ها روبه‌رو کرده است.

به تازگی نیز محمدرضا یزدانی خرم، رئیس فدراسیون کشتی ایران، با اشاره به ناکامی ایران در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان، عدم حضور در مقابل ورزشکاران اسرائیلی و واگذاری نتیجه به آنها را در این قبیل ناکامی‌ها مؤثر دانسته و از کسب تکلیف از رهبر جمهوری اسلامی در مورد حضور ورزشکاران ایرانی در مقابل حریفان اسرائیلی خبر داده بود.

گرچه با شدت گرفتن مخالفت‌ها در این زمینه، مسئولان سازمان تربیت بدنی ایران کسب تکلیف از آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه را تکذیب کردند.
XS
SM
MD
LG